جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۴۹:۱۵
کد خبر: ۶۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
تنوير: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع آمریکا در دیدار با یکدیگر بر سر مسئله هسته‌ای ایران گفتگو کرده و طبق شواهد اختلافات بسیاری در این زمینه داشته‌اند.
به نقل از وال استریت ژورنال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نگرانی خود را نسبت به توافق اخیر میان ایران و شش قدرت جهانی ابراز کرد. این تنش از همان لحظه دیدار میان نتانیاهو و کارتر در دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مشهود بود. در ابتدا نتانیاهو با وزیر دفاع آمریکا دست داد اما درحالی که کارتر قصد سخنرانی کوتاهی را داشت ناگهان وارد اتاق جلسات شد و هیئت مبهوت آمریکایی نیز وی را همراهی کردند.

به گفته یکی از مقامات ارشد دفاعی نتانیاهو در جریان جلسه مشخصا اعلام کرد که ترجیح می‌داد این توافق شکل نگیرد. این مقام دفاعی گفت: او احساسات تند و شدیدی دارد. شما شاهد آن بوده‌اید. ما نیز در جلسه خصوصی با آن مواجه شدیم.

نتانیاهو در جلسه خود با کارتر هشدارهای قبلی خود درباره این توافق را تکرار کرد که در میان آنها می‌توان به قدرت یافتن ایران در اثر لغو تحریم‌ها و استفاده از دارایی‌های بلوکه شده برای توسعه موشکهای بالستیک و همچنین تقویت گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان اشاره کرد.

مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند که کارتر به نتانیاهو اطمینان داده که نگرانی‌های اسرائیل مورد توجه آمریکا است و واشنگتن قصد دارد با کمک نزدیکترین متحد خود در خاورمیانه تهدیدهای ایران را خنثی کند. این مقامات در ادامه اعلام کردند که قضاوت درباره نحوه استفاده از پول‌های آزاد شده ایران زود است هرچند به نظر می‌رسد که به احتمال بسیار زیاد از این پول برای پروژه‌های داخلی که اولویت بیشتری دارند استفاده شود تا کمک به نیروهای خارجی.

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که در هیچ مقطعی از جلسه نتانیاهو موضوع حمله یکجانبه به ایران را مطرح نکرد. هیچیک از طرفین درباره کمکهای مالی بیشتر آمریکا به اسرائیل گفتگو نکردند. مقامات اسرائیل معتقدند این بحث‌ها می‌تواند باعث تغییر در برنامه قبلی نتانیاهو برای متقاعد ساختن کنگره به منظور مخالفت با توافق هسته‌ای شود.

کارتر در تنها سخنرانی خود پس از جلسه در اردن سعی در کم اهمیت نشان دادن تنش‌ها داشت.  وی در اظهاراتی گفت: ما بر روی هرچیزی توافق نداریم. نتانیاهو مشخصا اعلام کرد که در موضوع توافق هسته‌ای با ما اختلاف دارد. اما با اینحال دوستان نیز می‌توانند با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند.

از سوی دیگر نتانیاهو در آغاز جلسه دیگری با متئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت که به کارتر اعلام کرده است: توافق با ایران تهدیدات جدی را برای اسرائیل، خاورمیانه، اروپا و آمریکا ایجاد می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: