پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۳۷:۲۶
کد خبر: ۷۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
شیوع شپش در مدارس مسئله جدیدی نیست و طی چند سال اخیر در شروع فصل سرد، چنین انگلی گزارش می‌شود. اما چیزی که آن را در این سال ها عجیب و غریب کرده، زیاد شدن این موجود در سر دانش آموزان شهرستان است.
به گزارش روابط عمومی تنویر ناحیه زرین دشت و به نقل از زرنوشت: سال های خیلی دورتر، هر وقت صحبت از شپش و کسی که مبتلا به شپش می شد، بلافاصله در ذهنمان یک محیط کثیف و فردی که مدت هاست حمام نرفته و بهداشت را رعایت نکرده نقش می بست. از آن جایی که شیوع شپش با رعایت بهداشت ارتباط مستقیمی دارد، این تصور دور از ذهن هم نبود. اما الان شایع شدن این بیماری در شهرستان معادلات را به هم زده و این تصویر را به هم ریخته است.

شپش که یک حشره کوچک سفید و خاکستری است، با انتخاب محیط سر و لباس برای زندگی کردن، از طریق چسباندن خودش به پوست و سوراخ کردن آن و مکیدن خون خود را تغذیه می کند. همین کار انگل باعث می شود که پوستی که شپش از آن تغذیه کرده قرمز و برآمده و دچار خارش شود.


شپش سراغ چه کسانی می رود؟

با این که بهبود وضعیت بهداشتی و اقتصادی در کاهش آلودگی به شپش موثر است اما شیوع این انگل در جهان نشان می دهد که تنها دلیل ابتلا به آن پایین بودن سطح بهداشت و اقتصاد نیست. طبق تحقیقات، همیشه بیشترین آمار مبتلایان به این انگل در بین دانش آموزان بوده و بنا بر آنچه امار نشان می دهد، هیچ ارتباطی هم با وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی هم ندارد. شپش سر در کودکان به دلیل تماس فیزیکی نزدیک تر شایع است و به آب و هوا ربط چندانی ندارد.

متخصصان پوست و مو در این مورد می گوید: سطح درآمد، رفاه و سطح فرهنگی ربطی به ابتلا به این انگل ندارد و مبتلا شدن به شپش سر یک بیماری جهانی است که 300 میلیون نفر در جهان را درگیر کرده است.


چرا در مدارس ؟

شیوع شپش در مدرسه ها همیشه بوده و خاص شهرستان ما نیست. حتی در کشورهای پیشرفته هم شیوع این انگل را در مدارس ابتدایی گزارش می‌کنند. طبق گفته متخصصان، نزدیک بودن بیش از حد دانش آموزان در این مقطع و گذراندن ساعت های طولانی با یکدیگر و بالا بودن احتمال استفاده از وسایل شخصی دیگران موجب این اتفاق می شود. اما اخیرا و البته مانند سال‌های گذشته این انگل در بین دانش آموزان برخی مناطق شهرستان بیشتر شایع شده.

با این حال باوجود گزارش شدن تعدادی مبتلا به این بیماری هنوز آموزش و پرورش شهرستان و یا شبکه بهداشت بصورت رسمی شیوع این بیماری را در بین دانش اموزان بصورت رسمی اعلام نکرده اند.


خانواده ها نگران نباشند؛ درمان دارد

دیگر مثل گذشته ها که تنها راه از بین بردن شپش سر تراشیدن سر و جوشاندن لباس و رختخواب بود نیست. برای درمان و از بین بردن این انگل درمان دارویی وجود دارد که به گفته پزشکان، این درمان ها در 90 درصد مواقع موثرند.

در حال حاضر استفاده از شامپوهای مخصوص از بین بردن شپش در درمان این بیماری موثر است. علاوه بر درمان دارویی، ضدعفونی وسایل و در آفتاب قرار دادن آن ها و البته قرار دادن لباس ها در کیسه پلاستیکی به مدت 10 روز می تواند در از بین بردن شپش کمک کند.

به گفته متخصصان پوست: در حال حاضر ابتلا به انگل شپش نقطه ضعف و یا اهمال خانواده ها نیست؛ پس خانواده ها اگر علائمی مانند خارش، قرمزی پوست سر و سایر علائم را مشاهده کردند بدون خجالت به مدرسه اطلاع دهند و به پزشک برای شروع درمان مراجعه کنند.

شپش در سنین مدرسه یعنی 7 تا 18 سال شایع است. راه های سرایت هم مشخصند. استفاده از لوازم شخصی آلوده مثل کلاه و روسری و ملحفه و ... و البته تماس فرد مبتلا با دیگری. پس پیشگیری از ابتلا به این انگل نمی تواند کار سختی باشد و از طریق آگاهی دادن و رعایت برخی نکات ساده امکان پذیر است. از همین رو، علاوه بر خانواده ها، نقش مسئولان بهداشتی مدارس و البته نظارت آموزش و پرورش هم در جلوگیری از شیوع، پررنگ به نظر می رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر: