کد خبر: ۸۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
یک هنرمند صنایع دستی گفت: استفاده از ظروف ساخته شده مسی یا هنر دواتگری در سلامت جسم و جان بسیار مفید است و نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی نوروز و دیگر ایام سال این فرصت را فراهم می‌کند تا مردم درباره این خواص و فواید آشنایی بیشتری پیدا کنند.

به گزارش تنویر،رضا حیدری هنرمند 34 ساله زنجانی درباره رشته دواتگری گفت: هنر دواتگری ساخت ظروف و لوازم مختلف از جمله سینی، قابلمه، کتری، سماور زغالی و ... از مس است و این فلز در طب ایرانی - اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است و بر استفاده از ظروف مسی پس از ظروف سنگی بسیار تاکید شده است.

حیدری ادامه داد: متاسفانه بعضی اوقات در ظروف فلزی قاچاق، از سرب نیز استفاده می‌کنند که ماده ای سرطان زاست؛ در حالیکه ظروف ساخته شده در استان زنجان از مس بوده و هنرمندان با توجه به حفظ سلامت مصرف کنندگان از مواد اولیه با کیفیت استفاده می‌کنند که برای سلامت بدن مفید است.

وی بعد از چاقوسازی، هنر دواتگری را در کنار چاروق دوزی و ملیله کاری از مهمترین صنایع دستی استان زنجان ذکر کرد و گفت: این هنر به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارد، خوشبختانه امروزه توجه بیشتری در میان عموم مردم به این هنر می‌شود و بازارچه‌های نوروزی در نقاط مختلف می‌تواند فرصتی مناسب برای رونق بیشتر آن باشد.

حیدری ایام نوروز را موقعیتی مناسب برای معرفی بهتر این هنر و فوائد آن دانست و خاطرنشان کرد:  هنر دواتگری را می‌تواند با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و عرضه در بازارچه‌های وسیعی مانند نوروز به همگان شناساند، تا مسافران و علاقمندان بیشتر با فوائد این تولیدات آشنا شوند. و بدین ترتیب از هنرمندان و فعالان این حوزه حمایت کرد.

منبع :تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر: