کد خبر: ۸۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
قدرت نظامی ایران و اسرائیل از چند جهت قابل بررسی است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه ناحیه خرم بید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایران و اسرائیل دو قدرت نظامی بزرگ منطقه غرب آسیا هستند که  توانمندی های نظامی  گسترده ای دارند که هرکدام در حوزه ای منحصر به فرد هستند.

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تحقیق و توسعه علوم نظامی و صنایع دفاعی  ، در طراحی و ساخت اکثر تجهیزات نظامی در حوزه زمینی ، هوایی، دریایی و پدافندی خود کفاست. 

ایران و اسرائیل در المان های قدرت نظامی با یکدیگر تفاوت هایی بنیادین دارند. جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد ، توان نظامی بازدارند با گسترش قدرت موشکی پیروز ممکن است و "مقامات تل آویو" معتقدند که قدرت بازدارنده با گسترش توان تجهیزاتی نیروی هوایی بدست می آید.

سوالی که مطرح می شود این است که کدام ایدئولوژی برای دو قدرت منطقه بازدارندگی ایجاد کرده؛ "گسترش توان موشکی" یا "توسعه تجهیزات و ادوات نیروی هوایی"؟  اگر به جنگ های  یک دهه اخیر نگاهی بیندازیم،  می بینیم که نیروی هوایی ارتش اسرائیل نتوانسته برای صهیونیست ها امنیت پایدار ایجاد کند؛ اما قدرت موشکی جمهوری اسلامی یک امنیت ملی قابل قبول در منطقه برای ایران به وجود آورده است. 



**توان موشکی عامل جلوگیری از حمله آمریکا و اسرائیل به ایران

سرلشکر "محسن رضایی" فرمانده اسبق کل سپاه گفت: توان موشکی باعث جلوگیری از حمله دشمن به ایران شد و امروز وضعیت عراق و سوریه و یمن را ببینید که همه اینها به خاطر آمریکا به ناامنی تبدیل شده است.


فرمانده اسبق کل سپاه افزود: ما هیچ‌گاه نمیتوانیم در عرصه قدرت دفاعی متوقف شویم و ما دقیقا براساس آیه شریفه قرآن کریم که می‌گوید و  وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ توانایی خود را افزایش می‌دهیم و ما به دنبال ماجراجویی نیستیم.

در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006 زمانی که نیروی هوایی ارتش اسرائیل به جنوب لبنان و مواضع حزب الله حمله کرد ، مقامات نظامی این رژیم مدعی شدند ما حزب الله را از بین بردیم و این در حالی  بود که در عرض 33 روز بیش از 4 هزار موشک حزب الله به سرزمین های اشغالی اصابت کرد.

اما در دو دهه اخیر هیچ کشوری جرات تعرض نظامی را به جمهوری اسلامی نداشته و علت آن قدرت موشکی بی بدیل ایران در منطقه غرب آسیاست. برای مثال حد فاصل سال های 2003 تا 2006 و 2011 تا 2012 که اوج تهدیدات نظامی ضد ایران مطرح گردید، توان موشکی کشورمان از هرگونه اقدام نظامی جلوگیری کرد.

به نظر می رسد راهبرد ایران در ایجاد یک امنیت ملی پایدار با وجود دشمنان گسترده ، یک استراتژی پایدار است و تاکتیک اسرائیل در خنثی سازی حملات به سرزمین های اشغالی با توفیق مواجه نبوده است.



**قدرت نظامی ایران

ایران یکی از کشورهای مهم و استراتژیک منطقه غرب آسیا می‌باشد که جمعیتی بالغ بر 81 میلیون و 824 هزار  نفر دارد که 47 میلیون نفر نیروی انسانی آماده به کار هستند که از این میان 1 میلیون و 400 هزار نفر هر ساله در این کشور به سن نظامی می‌رسند که 545 هزار نفر از آنها نیروهای حاضر در خطوط مقدم و 1 میلیون و 800 هزار نفر دیگر به عنوان نیروی ذخیره می‌باشند.

ایران 1 میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مساحت دارد که 880 کیلومتر آن خط آبی و 5 هزار و 894 کیلومتر از مرزهای ایران نیز مشترک است و این کشور 2 هزار و 440 کیلومتر خط ساحلی دارد.

سالانه به طور میانگین 6 میلیارد و 300 میلیون دلار برای بخش نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرد که بخشی از این مبلغ را از طریق فروش نفت خود تامین می کند و البته بوجه نفت بستگی به مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز دارد.



مقایسه





مقایسه



مقایسه




جمهوری اسلامی از لحاظ انباشت ارزی و طلا 93 میلیارد و 950 میلیون دلار ذخایر در اختیار دارد که این ذخایر به همراه فروش نفت باعث افزایش توان نظامی ایران شده است و از آنجایی که ایران همیشه به عنوان اولین کشور در مقابله تندروی‌ها و اعمال تروریستی ایستاده اکنون نیز بخش از توان نظامی خود را به عنوان " نیروی مستشاری " برای از بین بردن تروریست‌های تکفیری به سوریه و عراق اعزام کرده است.  ایران همچنین  با بیش از 1650 دستگاه تانک ، بیش از 400 فروند انواع جنگنده دارای قابلیت های ویژه است.  



**توان نظامی اسرائیل

  ارتش اسرائیل با دارا بودن 4 هزار و 170 دستگاه تانک، بیش از 11 هزار تجهیزات زرهی ، 300 عراده سامانه توپخانه ای، 48 سامانه موشکی، بیش از 200 فروند هواپیمای جنگی، 141 فروند هواپیمای ترابری، 143 فروند هلیکوپتر دارای قابلیت های ویژه ای است.


در حوزه دریایی ارتش اسرائیل با بیش از 50 فروند انواع ناوجنگی، ناوچه و زیردریایی دارای قابلیت های ویژه ای است.  البته ارتش اسرائیل جنگنده ها و تانک های بسیار پیشرفته ای دارد و در حوزه نظامی توانمندی گسترده ای دارد.


البته در رنکینگ تجهیزاتی ارتش اسرائیل در رتبه 16 و ایران در درتبه 21 جهان قرار دارد و این تنها به دلیل انبوه ادوات نظامی رژیم صهیونیستی است. چرا که در حوزه قابلیت های دفاعی تنها تجهیزات مطرح نیست بلکه نیروی انسانی و تاکتیک های نظامی هم یکی از المان های مهم این عرصه است
نام:
ایمیل:
* نظر: