آخرین اخبار
کد خبر: ۸۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح:
سردار جزایری با اشاره به پاسخ قاطع به تهاجم نظامی گفت: اگر کسی بخواهد در شرایط امروز به ایران حمله کند، پشیمان خواهد شد و اتفاقاتی رخ خواهد داد که برای دشمن قابل پیش‌بینی نیست.
به گزارش تنویر، از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بنا به فرمان حضرت امام خمینی (ره) عده ای از جوانان انقلابی و پیروان راستین حضرت امام (ره) نهاد مقدس سپاه پاسداران را پایه ریزی کردند. حضرت امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ طی فرمان به شورای انقلاب اسلامی رسما تاسیس این نهاد را اعلام كردند.

با اوج گیری دسیسه های دشمنان و گروهك های ضد انقلاب در نقاطی چون كردستان، خوزستان و گنبد، سپاه پاسداران برای مقابله با آنها بسیج شد و خصوصا در كردستان هنگامی كه شورش های مسلحانه در نقاط كوهستانی كردنشین متمركز شد، سپاه به طور جدی مقابل اشرار و ضد انقلاب صف آرایی كرد.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سپاه پاسداران بزرگترین افتخار خود را رقم زد و با وجود همه موانع در كنار ارتش به مبارزه علیه رژیم بعثی پرداخت. پس از جنگ تحمیلی نیز سپاه علاه بر فعالیت های رزمی و دفاعی و آموزشی در عرصه های مختلف سازندگی از جمله سد سازی، راهسازی، پروژه های كشاورزی، تولید قطعات صنعتی و ... حضور فعال دارد.

سپاه پاسداران اگر چه هویتی نظامی دارد اما نظامیگری در واقع یك بعد از ابعاد هویت این نهاد مكتبی - مردمی است و طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی سپاه پاسداران وظیفه نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در همه شرایط دارد و در ابعاد مختلف معنوی، نظامی و علمی در خدمت نظام اسلامی است.

سپاه بواسطه دارا بودن پرسنل و سرداران متعهد، خدمات زیادی به انقلاب اسلامی ارائه کرده است و از همین رو به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد از سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح دعوت کردیم تا در این باره با وی گفتگویی داشته باشیم.

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص گفت: ما دو عنصر «ولایت فقیه» و «سپاه» را داریم که در حجم گسترده‌ای مورد هجوم دشمن بوده است. به نظر می‌رسد که یکی از بزرگترین راهبردهای دشمن، حمله به مناطق پرقدرت نظام است. دشمن تلاش می‌کند بیشتر مراکز اصلی را مورد هجمه قرار دهد و لذا می‌بینیم که این دو عنصر به شدت مورد هجمه بوده‌اند.

وی درباره توان موشکی ایران افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم که مسئله موشکی، مذاکره‌بردار نیست و قطعاً اجازه نخواهیم داد که آمریکایی‌ها و یا هر کشور دیگری وارد عرصه و یا حیطه دفاعی جمهوری اسلامی ایران شود؛ از جمله مسئله موشکی. واقعاً توان دفاعی ما صرفاً موشکی نیست و خوشبختانه از امکانات، پتانسیل، ابزار و تجهیزات متنوعی برخوردار هستیم.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: مبتنی بر سیاست‌های کلانی که در منطقه داریم، تلاش می‌کنیم با کمک به مقاومت اجازه ندهیم سیاست‌های استکباری در منطقه استمرار پیدا کند. به تناسب و بر اساس حجم نیاز سعی می‌کنیم حضور خود در سوریه را مدیریت کنیم.

سردار جزایری با بیان اینکه مردم از دولت انتظار دارند در مورد اتهام سوئی که آمریکایی‌ها نسبت به پول‌های ایران در آمریکا وارد کرده‌اند، واکنش جدی از خود نشان دهد، ادامه داد: این واکنش نباید تنها در محکومیت صرف بسنده شود. مردم و افکار عمومی ما به شدت منتظر پاسخ دولت جمهوری اسلامی ایران به سرقت بزرگ اموال مردم ما در آمریکا هستند. امیدواریم دولت و دست‌اندرکاران به این خواسته پاسخ صریح و روشنی بدهند.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

با توجه به اینکه در سالگرد تاسیس سپاه قرار داریم و با عنایت به جمله معروف امام خمینی (ره) که فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»، شما امروز و حدود سه دهه بعد از بیان این جمله، اگر بخواهید بگویید که اگر سپاه نبود چه اتفاقاتی می‌افتاد، به چه نکاتی اشاره خواهید کرد؟

انقلاب اسلامی یک پدیده نو است. این پدیده لیبرال دموکراسی که گل سرسبد تفکر، اندیشه و همه داشته‌های غرب و جهان مادی است را به چالش کشاند؛ لذا دشمنانی دارد. این دشمن تلاش می‌کند این پدیده یعنی انقلاب اسلامی را از سر راه خود بردارد. انقلاب اسلامی بایستی در ابعاد مختلف، قوی و اقتدار لازم را داشته باشد؛ از سرمایه‌های خود به نحو احسن استفاده کند تا بتواند این مسیر پر از سنگلاخ را به سلامت طی کرده و حرف و پیام روحانی خود را به خوبی صادر کند.

ما دو عنصر «ولایت فقیه» و «سپاه» را داریم که در حجم گسترده‌ای مورد هجوم دشمن بوده است. به نظر می‌رسد که یکی از بزرگترین راهبردهای دشمن، حمله به مناطق پرقدرت نظام است ما باید «اقتدار» لازم را داشته باشیم؛ این اقتدار مناسب ابعادی مثل اقتصادی، سیاسی، نظامی، دفاعی و به ویژه فرهنگی دارد. انقلاب اسلامی باید بتواند اقتدار لازم فرهنگی را داشته باشد. سپاه در عرصه‌های مختلف به عنوان یکی از مولودهای انقلاب تا به امروز در مجموعه عرصه‌هایی که عرض کردم، توانسته است نقش‌آفرینی کند. گاهی‌ اوقات این نقش‌آفرین‌ها بدیل بوده است و لذا با توجه به اسناد و مدارک دشمن، مشاهده می‌کنیم که یکی از جاهایی که بیش از جاهای دیگر مورد هجمه و تهاجم دشمنان بوده، سپاه پاسداران است.

ما دو عنصر «ولایت فقیه» و «سپاه» را داریم که در حجم گسترده‌ای مورد هجوم دشمن بوده است. به نظر می‌رسد که یکی از بزرگترین راهبردهای دشمن، حمله به مناطق پرقدرت نظام است. دشمن تلاش می‌کند بیشتر مراکز اصلی را مورد هجمه قرار دهد و لذا می‌بینیم که این دو عنصر به شدت مورد هجمه بوده‌اند. از تحرکات دشمن می‌توان به اهمیت این دو نهاد پی برد. امیدواریم که سپاه بتواند قدرت لازم را کسب کند و ذیل سیاست‌ها، تدابیر و آموزه‌های مربوط به ولایت‌فقیه و اتصال به مردم، مأموریت‌های بزرگی که در پیش‌رو دارد را به خوبی انجام دهد.

اکنون مدت هاست که شاهد حضور مستشاری ایران در عرصه نبرد در سوریه و عراق هستیم. در تمام این مدت دشمن در این حوزه سمپاشی بسیاری کرده و اخبار جهت‌داری را منتشر می‌کند. اگر بخواهید بازخوانی روی دلایل و چرایی این اقدامات انجام دهید، به چه نکاتی اشاره می‌کنید؟

انقلاب اسلامی برای خود رسالتی قائل است و این رسالت، دفاع از مظلوم در برابر ظالم است. در چارچوب این سیاست‌های کلان هر آنجا که بتواند این وظیفه و رسالت را انجام دهد، بنابر نیاز، حضور پیدا خواهد کرد و انجام وظیفه می‌کند. همه می‌دانیم که سوریه به شدت توسط استکبار جهانی و ارتجاع منطقه‌ای مورد هجوم قرار گرفته است و زیرساخت‌های کشور و آحاد مردم آن تحت شدیدترین حملات نظامی قرار گرفته اند. دولت و مردم سوریه تقاضا کردند که جمهوری اسلامی از آنها دفاع کند و در چارچوب آن رسالت انسانی که جمهوری اسلامی برای خود قائل بود و هست، انجام وظیفه کرد.

بنابر تقاضای دولت سوریه، جمهوری اسلامی در این کشور حضور پیدا کرد و تلاش می‌کند این مناقشه بی‌رحمانه را به نفع دولت و مردم سوریه به پایان برساند.

در طول این مدت در برخی مواقع گویا حضور ایران در سوریه تقویت شده است، این موضوع را تایید می فرمائید؟ اساسا این تغییرات بر چه اساسی بوده است؟

در برابر هجمه‌ای که علیه مقاومت در منطقه صورت می‌گیرد، ما یک رسالت تاریخی برای خود قائل هستیم. مبتنی بر سیاست‌های کلانی که در منطقه داریم، تلاش می‌کنیم با کمک به مقاومت اجازه ندهیم سیاست‌های استکباری در منطقه استمرار پیدا کند. به تناسب و بر اساس حجم نیاز سعی می‌کنیم حضور خود در سوریه را مدیریت کنیم.

سردار، با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در منطقه رخ داده است، شاهد مواضع خصمانه عربستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان هستیم. این مواضع اخیراً به اوج خود رسیده است و در بیانیه اخیر سازمان کنفرانس اسلامی شاهد مواضع علیه ایران و حزب‌الله بودیم. دلیل اقدامات آل سعود را در چه می دانید و آنها تا کجا می‌توانند به این مواضع ادامه دهند؟

مبتنی بر سیاست‌های کلانی که در منطقه داریم، تلاش می‌کنیم با کمک به مقاومت اجازه ندهیم سیاست‌های استکباری در منطقه استمرار پیدا کند کشورهایی که تحت عنوان «ارتجاع منطقه» و «ارتجاع عرب» ما از آنها یاد می‌کنیم، سابقه و نحوه عملکردشان با هزاران دلیل و مدرک، گویای وابسته بودن آنها به قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا، انگلیس و صهیونیسم بین‌الملل است. در شرایط امروز، آمریکایی‌ها یک «جنگ نیابتی» را علیه انقلاب اسلامی و اسلام در منطقه و جهان راه‌اندازی کرده‌اند. کارگزاران این جنگ نیابتی، کشورهایی مثل عربستان و کشورهای ارتجاعی هستند.

ما در شرایط جنگ نیابتی به سر می‌بریم و لذا ارتجاع عرب و ارتجاع منطقه در چارچوب سیاست‌های امپریالیسم جهانی و صهیونیسم بین‌الملل عمل می‌کند. ما باید این فضا را مبتنی بر این تحلیل، واکاوی و واشکافی کنیم؛ در این صورت مشخص می‌شود هر کدام از این کارگزاران چه اقدامی انجام می‌دهند. عربستان سربازی از سربازان استکبار جهانی است که علیه انقلاب اسلامی مبارزه می‌کند.

دلیل اینکه این اقدامات عربستان سعودی سیر صعودی دارد و به نوعی آل‌سعود به سیم آخر زده است، چیست؟

این را باید در استمرار ناکامی‌های آمریکایی‌ها جستجو کرد. آمریکا از بدو پیروزی انقلاب تا به امروز در عرصه‌های مختلف تلاش می‌کند که انقلاب اسلامی را مدیریت و یا در آن تغییر ایجاد کند؛ آمریکا می‌خواهد انقلاب اسلامی را در چارچوب اهداف خود قرار دهد و تا جایی که می‌تواند آن را تضعیف کند. خوشبختانه در همه این عرصه‌ها، آمریکا با ناکامی مواجه شده است.

البته آمریکا در جاهایی توانسته است دست‌اندازهایی در مقابل انقلاب اسلامی ایجاد کند، اما نتوانسته جلوی حرکت رو به پیش انقلاب اسلامی را بگیرد. اقدامات عربستان را باید در بالا رفتن میزان عصبانیت آمریکایی‌ها و صهیونیسم بین‌الملل جستجو کرد.

نحوه مواجهه ایران با اقدامات سعودی‌ها را در عرصه‌های مختلف چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما چه اقدامی باید انجام دهیم تا شکست آنها محسوس‌تر شود؟

ما باید یک برنامه درازمدت را دنبال کنیم و بیش از آنکه امید به تغییر رویه این دولت‌ها داشته باشیم، باید امیدمان به مردم و افکار عمومی باشد. به هر میزان که ما بتوانیم افکار عمومی مسلمانان را در عربستان سعودی و منطقه به واقعیت‌های جهان امروز، سیاست‌های استکباری آمریکا و میزان وابستگی دولت‌های ارتجاعی آنها معطوف کنیم، به همان اندازه می‌توانیم اثرگذاری داشته و کسب موفقیت کنیم.

اخیراً مقامات نظامی، نمایندگان مجلس و برخی مسئولان اشاره کرده‌اند که پس از برجام شاهد نوع دیگری از تهدیدات بوده ایم و تهدیدات افزایش پیدا کرده است. شما دلایل افزایش تهدیدات در پسابرجام را چه می‌دانید؟

آمریکایی‌ها در قضیه برجام احساس کردند که می‌توانند در اثر بالا بردن میزان فشار در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اثرگذاری داشته باشند؛ اگر این باور شکل بگیرد و توسعه پیدا کند به همان اندازه می‌تواند برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خطراتی را به همراه بیاورد. بنابراین نباید اجازه داد آمریکایی‌ها به چنین درک و برداشتی نسبت به سیاست‌های کلان ایران برسند.

زمانی که توافق هسته‌ای حاصل شد این مسئله مطرح شد که ممکن است آمریکایی‌ها توافق را از عرصه هسته‌ای به حوزه‌های دیگری بکشانند و حجم خبرسازی‌های چند ماه اخیر نشان می‌دهد که مسئله موشکی هم‌اکنون اولویت ویژه‌ای نسبت به سابق پیدا کرده است. به نظر شما آیا ممکن است روزی شاهد برجام موشکی باشیم و یا اینکه در این حوزه توافقی با غرب صورت بگیرد؟

قابل پیش‌بینی بود که موضوع انرژی هسته‌ای و حتی سایر مسائلی که شما اسم بردید، مثل موشکی و حقوق بشر و هر پدیده دیگری که ممکن است قابلیت جوسازی داشته باشد، مطرح شود. قابل پیش‌بینی بود که اصل قضیه، بحث هسته‌ای نیست و اصل قضیه این است که انقلاب اسلامی یک پدیده‌ای است که در واقع پتانسیل نفوذ در افکار عمومی را دارد و دشمن تلاش می‌کند اجازه ندهد این نفوذ شکل بگیرد. بنابراین بیشترین هجمه علیه انقلاب اسلامی توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد تا چهره اسلام بد جلوه کند؛ «شیعه‌هراسی»، «ایران‌هراسی» و «اسلام‌هراسی» به شدت در دستور کار دشمن قرار دارد؛ البته دشمن ابزاری نیز دارد و به دنبال این است که از آن طریق بتواند خبرسازی کرده و یا تلاش کند روند حرکتی جمهوری اسلامی را کُند و یا تغییری در آن ایجاد کند.

به تعبیری دشمن می‌خواهد جمهوری اسلامی را از سطح ایدئولوژیک به سطح استراتژیک نزول دهد و ما را در سطح استراتژیک درگیر کند و اجازه ندهد ما در سطح ایدئولوژیک، منویات خود را پیش ببریم. بر این اساس پیش‌بینی می‌شد پس از مسائل هسته‌ای به دنبال مسئله موشکی باشد.

امروز از آنچنان توانمندی نظامی و دفاعی برخورداریم که هر اقدامی ولو هر چقدر که بزرگ باشد را می‌توانیم پاسخ دهیم؛ پاسخ قاطع و دندان‌شکنما بارها اعلام کرده‌ایم که مسئله موشکی، مذاکره‌بردار نیست و قطعاً اجازه نخواهیم داد که آمریکایی‌ها و یا هر کشور دیگری وارد عرصه و یا حیطه دفاعی جمهوری اسلامی ایران شود؛ از جمله مسئله موشکی. واقعاً توان دفاعی ما صرفاً موشکی نیست و خوشبختانه از امکانات، پتانسیل، ابزار و تجهیزات متنوعی برخوردار هستیم. بخشی از این امکانات را تا حدودی دشمنان ما اطلاع دارند و خارجی‌ها و بیگانگان نسبت به بخشی از آن نیز کاملاً بی‌اطلاع هستند، البته این ‌توان یک بازدارندگی ایجاد کرده است که دشمن نسبت به هر گونه برخورد خود با جمهوری اسلامی ایران کاملاً با احتیاط رفتار می‌کند؛ بخصوص در عرصه‌های نظامی.

با صراحت می‌گویم که خوشبختانه و به فضل الهی امروز از آنچنان توانمندی نظامی و دفاعی برخورداریم که هر اقدامی ولو هر چقدر که بزرگ باشد را می‌توانیم پاسخ دهیم؛ پاسخ قاطع و دندان‌شکن. اگر کسی بخواهد در شرایط امروز به جمهوری اسلامی تهاجم نظامی کند، پشیمان خواهد شد و اتفاقاتی رخ خواهد داد که برای ما قابل پیش‌بینی است، اما قطعاً برای دشمنان قابل پیش‌بینی نیست.

پس از رزمایش اخیر موشکی، فرمانده هوا فضای سپاه اعلام کرد که در دو سال اخیر رزمایش‌های خود را رسانه‌ای نکرده ایم و این باعث شده غربی‌ها پررو شده و زیاده‌خواهی کنند. دلیل رسانه‌ای نشدن رزمایش‌های موشکی در دو سال اخیر چه بوده است؟

اکثر اتفاقات نظامی و دفاعی، غیررسانه‌ای است. باید بگوییم از گذشته تا امروز و تا فردا این سیاست وجود دارد.

امسال چه تعداد رزمایش‌ خواهیم داشت؟

امسال هم رزمایش‌های زیادی برگزار خواهیم کرد که بخشی از آن رسانه‌ای خواهد شد و بخشی هرگز رسانه‌ای نمی‌شود.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که بارها بر تقویت مداوم توان دفاعی نیروهای مسلح تاکید کرده‌اند، در سال‌های اخیر چه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته و چه کارهایی ضرورت دارد که انجام شود؟

یک نیروی جدید دفاعی در جمهوری اسلامی ایران متولد شده که نسبت به رزمنده‌های دوران دفاع مقدس از توانمندی روحی و مادی ویژه ای یعنی به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزاری برخوردار است. این یکی از بزرگترین دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران است که تکیه اصلی آن بر روی نیروی انسانی است و این نوید را من به شما می‌دهم که این اتفاق امروز رخ داده است و پدیده بزرگی محسوب می‌شود.

مردم و افکار عمومی ما به شدت منتظر پاسخ دولت جمهوری اسلامی ایران به سرقت بزرگ اموال مردم ما در آمریکا هستند در زمان جنگ و دوران دفاع مقدس به لحاظ سخت‌افزاری ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم و امروز دغدغه جدی در این عرصه نداریم. دکترین دفاعی ما به ما دیکته می‌کند مرتب رو به جلو برویم و متکی بر عناصر و عوامل داخلی باشیم. به نظر من مدل رفتاری نیروهای مسلح به لحاظ به خدمت گرفتن مسائل علمی و فناوری و نیروی انسانی و ساخت تجهیزات، بهترین مدل و الگو برای سایر دستگاه‌های کشوری است که باور داشته باشند اقتصاد مقاومتی عملی و شدنی است و کاملاً در دسترس است.

آنهایی که متاسفانه در بحث اقتصاد مقاومتی همچنان می‌گویند که اقتصاد مقاومتی متکی به خارجی‌ها و خارج از کشور است؛ یعنی لفظ اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند اما در عمل نگاهشان به بیگانه و خارج از کشور است، حتی حاضر نیستند که تجارب داخلی خودمان را مورد توجه قرار دهند. تجربه موفق بخش دفاعی در این کشور به خوبی نشان می‌دهد که ما صد درصد اقتصاد خودمان را می‌توانیم در داخل تأمین و شکوفا کنیم. البته این مسئله نیاز به باور عمیقی دارد که بر اساس آن ما دل به دیگران نبندیم و اتکایمان به عناصر داخلی باشد تا بتوانیم اقتصاد کشور را از این وضعیت که دارد نجات دهیم.

اخیرا شاهد برداشت مبلغی از دارایی های ایران در آمریکا با بهانه های واهی بودیم، به نظر شما دولت چه اقدامی باید انجام دهد؟

مردم از دولت انتظار دارند در مورد اتهام سوئی که آمریکایی‌ها نسبت به پول‌های ایران در آمریکا وارد کرده‌اند، واکنش جدی از خود نشان دهد؛ این واکنش نباید تنها در محکومیت صرف بسنده شود. مردم و افکار عمومی ما به شدت منتظر پاسخ دولت جمهوری اسلامی ایران به سرقت بزرگ اموال مردم ما در آمریکا هستند. امیدواریم دولت و دست‌اندرکاران به این خواسته پاسخ صریح و روشنی بدهند.

* مهر؛

برچسب ها: سردار جزایری
نام:
ایمیل:
* نظر: