کد خبر: ۸۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
تاثیر مثبت دویدن بر استحکام استخوا ها؛
محققان علوم پزشکي در اسپانيا اعلام کردند، هر قدر بيشتر بدويد، استخوان هايتان محکم تر خواهد شد.
به نقل از پایگاه علمی علوم پزشکی اسپانیا از جمله بيماري‌هاي شايع در جوامع امروزی پوکی استخوان  است که به علل گوناگوني مانند تغذيه نامناسب و نداشتن تحرک بدني به وجود مي‌آيد البته اين بيماري درمان پذير يا بهتر بگوييم کنترل شدني است. برخی افراد از ترس ابتلا به پوکی استخوان سعی می‌کنند، شیر و ماست بیشتری بخورند و مصرف لبنیات را در رژیم غذایی‌شان افزایش می‌دهند. البته اکثر اوقات افراد وقتی  به سنین میانسالی و حتی سالمندی رسیده‌اند این فکر می‌افتند  و با این کارها می‌خواهند از ایجاد این مشکل پیشگیری یا بهنگام درمانش کنند.

 در حالی که مصرف لبنیات در سنین سالمندی نمی تواند همان تاثیری را داشته باشد که در دوره نوجوانی و جوانی ایجاد می کند. علاوه بر این، بسیاری از این افراد هم هیچ وقت به ورزش و انجام فعالیت های بدنی فکر نمی کنند و آن را شیوه ای مناسب برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان نمی دانند. در صورتی که، ورزش منظم و مناسب یکی از بهترین شیوه ها برای پیشگیری و همچنین درمان پوکی استخوان است.

رابطه دویدن با استخوان های محکم
 دانشمندان اسپانيايي با بررسي تاثير دويدن مداوم بر سفتي  استخوان ها،‌ دريافتند هرقدر مسافتي طولاني تر بدويم شرايط براي ما بهتر خواهد شد و مواد معدني استخوان، متراکم تر خواهد شد.

محققان دانشگاه کاميلو خوزه سلا اين تحقيق را بر روي دوندگان دوهاي طولاني همچون دوندگان دوي ده کيلومتر و دوي ماراتون اجرا کردند.
اين بررسي بر روي 122 دونده ماراتون و 81 دونده دوهاي سبک تر همچون دوي ده هزار متر انجام گرفت و نتايج آن در شماره اخير نشريه فيزيولوژي کاربردي اروپا منتشر شد. دکتر بيتريز لارا و همکارانش در اين بررسي دريافتند طول مدت دويدن بر استحکام استخوان ها تاثيري مثبت دارد.در واقع با اين کار مي توان از بروز پوکي استخوان در سنين بالا جلوگيري کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: