پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۳۲:۵۵
کد خبر: ۸۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
کافی:
عضو هیئت علمی دانشگاه زبان و ادبیات فارسی شیراز گفت: مرحوم سبزواری آغازگر ادبیات انقلاب بود و در این راه پایدار ماند.

دکتر غلامرضا کافی در گفتگو با خبرنگار بسیج هنرمندان فارس با اشاره به چهره وشخصیت پدر شعر انقلاب،حمید سبزواری، ابراز داشت: با مرور سابقه ی شخصیتی وفعالیت های سبزواری، وی را یک مبارز سیاسی قبل از انقلاب می توان معرفی نمود که حتی در چندین نوبت دستگیر و در نهایت بدلیل فعالیت‌های سیاسی از تصدی کار دولتی برکنار گردید، ولی از ادامه راه مبارزه باز نایستاد.

 

 سبزواری، شاعری با اشعار روزآمد و ترغیب کننده بر انقلاب اسلامی

کافی با اشاره به برگزیده اشعار سبزواری ابراز داشت: مرحوم سبزواری، در قبل از انقلاب با نام‌های مستعار اشعاری را سروده که در نشریات آن زمان چاپ شد و بعداز پیروزی انقلاب در مجموعه کارهای ایشان به وفور می توان این اشعار را دید.

 

سبزواری، شاعری انقلابی وعدالتخواه 

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه مشی سبزواری انقلابی بودن اوست گفت: مرحوم سبزواری دارای پشتوانه تفکرسیاسی، مذهبی، عدالتخواهی و انقلابی است، به مردم نگاه می‌کند، دغدغه دین و فرامین دینی دارد و بدنبال اجرای احکام دینی در جامعه است.

 

کافی با ذکر این نکته که شعر سبزواری را در دو مقطع زمانی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان تقسیم و بررسی نمود اظهار داشت: در قبل از انقلاب بدلیل فعالیت‌های سیاسی ایشان بیشتر اشعار وی درشتناک و خشمگین است و در سطح حرکت می کند.

کافی افزود: اشعار مرحوم سبزواری ،حرکتی تپنده و حماسی دارد اما چون نمی تواند خود را عرضه کند به یک جریان شعر سیاسی تبدیل می شود، شعر وی در دوران مبارزه با طاغوت یک شعر سیاسی است و در خود یک شخصیت سیاسی و پنهانی معرفی می کند.

 

سبزواری، شاعری با بنیان های فکری و مذهبی

وی زبان شعر سبزواری را در این دوران خشمگین می داند و تصریح نمود: نگرش و بنیان فکری سبزواری در اشعار این دوران ریشه در اعتقادات مذهبی دارد و به همین تناسب سختگیری اش در شعر بیشتر می شود، شعر وی یک شعر سیاسی است و بعضا گرایش‌های اجتماعی دارد، زبانی خشمگین و عصبانی دارد.

 سبزواری، شاعری با اشعار روزآمد و ترغیب کننده بر انقلاب اسلامی

 کافی در ادامه افزود:در این دوران سبزواری در شعرش کاوش های ذهنی توجه ندارد  و مجالی بر آن پیدا نمی کند، اشعار وی در این دوران به یک کار تبلیغاتی مشابه است.

 

سبزواری، شاعری با اشعار روزآمد وترغیب کننده بر انقلاب

کافی شعر مرحوم سبزواری در دوران پس از انقلاب را سفارش دهنده بر انقلاب معرفی و عنوان داشت: در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سبزواری هنوز یک شاعر اتقلابی است که تاکید کننده و ترغیب کننده بر شعر انقلاب است، مناسبت انقلابی دارد و در قالب سرود شناخته می شود.

 

کافی افزود: اشعار وی در این دوران کارکردهای روزآمد و به روز دارد که به منزله ی یک شعار و شعری سفارش دهنده بر انقلاب است.

 

پدر شعر انقلاب اسلامی ، آغازگر ادبیات انقلابی

این شخصیت دانشگاهی با بیان اینکه سبزواری آغازگر ادبیات انقلاب است عنوان داشت: از دست دادن  هر شخصیت هنری یک فقدان و یک صدمه درجامعه محسوب می شود، بویژه که اگر آغازگر یک راه و مسیر باشند، مرحوم سبزواری آغازگر ادبیات انقلاب بود و در این راه پایداری نمود.

 

سبزواری، شاعری پایدار وهشدار دهنده

 کافی با اشاره به پایداری سبزواری بر انقلاب اسلامی ابراز داشت: در دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی بودند که ضمن آغاز راه پرفراز و نشیب مبارزه ازخود پایداری نمانده و چه بسا حوزه فکری خود را تغییر دادند ولی سبزواری در این مسیر کاملا پایدار است و بر بنیان فکری و مذهبی خود استوار می باشد مانند مفهوم انتظار که در عاشقانه ترین و درونی ترین شعرهای وی دیده می شود.

 

کافی افزود: سبزواری یک شاعر پاکباز و هشدار دهنده بود که در شعرخود به تمامی مسئولان  پیام می دهد و از آسیب های اجتماعی بدلیل خوی و منش سیاسی مبارزه ایی اش، روشن بینانه تذکر می دهد.

 

خاطر نشان می سازد، حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری‌. متولد ۱۳۰۴ خورشیدی و از پیشگامان شعر انقلاب اسلامی‌ است که در شامگاه جمعه خرداد دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/224224 

نام:
ایمیل:
* نظر: