آخرین اخبار
کد خبر: ۸۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:
سردار دهقان گفت: هر زمان احساس شود آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند پاسخ سخت‌تری خواهیم داشت که نقطه مطلوبی برای آن‌ها نیست.
به گزارش تنویر، سردار حسین دهقان اظهار داشت: بسیار خداوند را سپاسگذارم که در آستانه سالروز عملیات مرصاد و حضور موثر و تعیین‌کننده فرزندان همدان در مقابله با تجاوز و جنگ بی‌هدفی که البته با اهداف شیطانی توسط منافقین با حمایت و هدایت آمریکا‎‌یی‌ها و رژیم بعثی بود، حضور دارم.

وی با اشاره به اینکه عملیات مرصاد سبب شد تا توطئه بزرگی در نطفه خفه شود و فصل جدیدی از دفاع در تاریخ ملت ما رقم بخورد، افزود: همدان چه در قبل از پیروزی انقلاب در عرصه مبارزه با نظام ستم‌شاهی و با حضور مجاهدانی بزرگ و در رأس آن‌ها شهید مدنی، مسیر مبارزه با نظام ستم‌شاهی را با افتخار گذراند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: همدان محلی است که در آن علم، جهاد، مجاهدت و شهادت و یک تاریخ گران‌سنگی از ایمان، اعتقاد، شرافت و بزرگواری در آن موج می‌زند و تاریخ گران‌سنگی را مردم همدان در تاریخ ملت ایران در چهار دهه اخبر رقم زدند.

وی در بیست و پنجمین یادواره شهدای مسجد اعظم همدان با اشاره به اینکه با بیان اینکه مردم همدان 8 هزار جوان برومند را به عرصه دفاع از انقلاب و نظام و در برابر تجاوز آشکار غیرانسانی به میدان فرستادند، تصریح کرد: بالغ بر 17 هزار جانباز و 1000 آزاده سرافزار این ملت را در دوران دفاع مقدس نمایندگی کردند و این تاریخ و حضور پرافتخار و ارزشمند است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه این تاریخ و حضور رسالتی را در خود رقم می‌زند، افزود: ملتی که در زمان شداید، بحران‌ها و اوضاع پیچیده‌ای که عوامل فتنه می‌توانستند، فتنه‌انگیزی کنند و در شرایطی که امکان داشت ذهنیتی در جامعه اشاعه شود که آن‌ها را در دفاع از انقلاب و ارزش‌ها سست کند، همواره در صحنه با رعایت همه ارزش‌ها و پایبندی به همه اصول و پیوند با نظام و رهبری در عرصه و حوزه‌های مختلف حضور داشتند و انقلاب را حمایت کرده و از رهبری اطاعت کردند.

وی با اشاره به اینکه این سابقه درخشان انتظارت و توقعات جدی را به‌دنبال خود می‌آورد و به‌طور طبیعی نقش‌آفرینی در ادامه مسیر برآمده از گذشته همراه با مسئولیت و افتخار باید باشد، تصریح کرد: آنچه در ذهن ملت و مسئولان از مردم غیور و متدین استان همدان نقش بسته؛ پیشتازی، پیشگامی، مسئولیت‌پذیری، پذیرش خطر و پرداخت هزینه برای ارزش‌ها و اصول و مسیر عمومی انقلاب بوده است.

سردار دهقان بیان کرد: آغازین روزهای جریان‌های کردستان بچه‌های همدان بودند که حرکت کرده و در آنجا از انقلاب، اسلام و نظام جمهوری اسلامی، دفاع و با جریان ضدانقلاب مبارزه کردند.

سردار شهید همدانی سرباز تمام عیار ولایت بود

وی در ادامه سخنانش سردار شهید همدانی را سرباز تمام عیار ولایت دانست و گفت: سردار همدانی در تمامی ادوار، زمانه‌های درگیری، مبارزه و جنگ، حضور موثر و فعال داشت. یک تجسم و عینیتی از تواضع، اخلاص، رفتار بسیار همراه با کرامت و رعایت موازین اخلاقی، ذهنی بسیار باز، تفکر راهبردی و خطرپذیری بود. سردار شهید همدانی را به‌عنوان نماینده و نمونه نسل و عصری از تاریخ مردم همدان و حبیب مظاهر انقلاب در حمایت و دفاع از اهل‌بیت(ع)، می‌دانیم که در مقابله با جریان تکفیری صهیونیستی آدم کش‌توفیق شهادت را پیدا کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه سردار شهید همدانی نگین خاتم درخشان شهدای بزرگ استان همدان است، تصریح کرد: هر گوشه و زمان از عملیات‌ها را می‌توان با حضور موثر و خط‌شکنانه لشکر انصارالحسین ببینیم که تاریخ آن را باید تدوین کند و نشان دهیم چه حماسه‌هایی در این جانفشانی‌ها خلق شد.

وی خطاب به برگزارکنندگان مراسم یادواره شهدای مسجد اعظم همدان گفت: ضمن پاسداشت و گرامیداشت از یاد، نام و راه شهدا تلاش می‌کنند این را به نسل جوان منتقل کنند و اعتقاد بر این است که جوانان ما هیچ کمی و کاستی با جوانان دوران دفاع مقدس ندارند.

سردار دهقان با بیان اینکه انتقال فرهنگ حیات‌بخش جهاد، دفاع و شهادت‌طلبی و آماده‌شدن برای پذیرش مسئولیت هر جایی که اقتضای زمان و شرایط است را از طریق این یادواره‌ها شاهد هستیم، بیان کرد: جوانان یک روز باید در عرصه دفاع حضور پیدا کرده و با دشمن مقابله می‌کردند؛ امروز که در این زمان و در زمان‌های آینده جنگ سخت را نداشتیم، آیا ملت ما هیچگاه از شر دشمنان در امان بوده است که بخواهیم اقدامی نداشته باشیم؟

طالبان، داعش و القاعده برای بدجلوه‌دادن چهره اسلام ایجاد شدند

وی بیان کرد: آیا تلاش نکردند که برای بدجلوه دادن چهره اسلام دست به تشکیل گروه‌هایی چون طالبان، داعش، القاعده جبهه‌النصره دست بزنند؟ برای اینکه آن‌ها آدم‌کشی کرده، سر ببرند، تجاوز کنند، به اسارت بگیرند و برده‌فروشی کنند و این موارد را به پای اسلام بگذارند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران در سایه شریعت الهی، اسلامی و احکام قرآن، نظامی را برپا کرده که متکی به آراء مردم است و تمام جنبه‌های اخلاقی، انسانی و معنویت را رعایت می‌کند.

سردار دهقان با اشاره به اینکه براساس عقاید دشمنان این نظام نباید نظام الگو شود و نباید قادر باشد الهام‌بخش به دیگران شود، به همین منظور باید با این نظام مقابله شود، گفت: نخستین مبحث تبلیغ علیه نظام این است که می‌خواهند اسلامی معرفی کنند که دنیا نه خود را در مقابل یک نظام ارزشی، پرتوان و کارآمد بدانند بلکه برآمده از یک نظامی صاحب اندیشه ترور، ایجاد وحشت و سر بریدن بداند.

وی اظهار داشت: رسانه‌های صهونیستی و امپریالیستی همواره تلاش کردند چهره نظام اسلامی را در اذهان دیگر اعم از ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان، بد جلوه دهند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: غیر از آن‌که تلاش می‌کنند چهره اسلام را از طریق رسانه و تبلیغات متفاوت نشان دهند به سخره گرفتن بسیاری از ارزش‌ها، مبانی فکری و اعتقادی و تلاش برای سست‌کردن این موارد در ذهن جوانان را در قالب تهاجم و ناتوی فرهنگی و جنگ‌نرم دنبال می‌کردند.

ناتو فرهنگی دشمن برای زاویه‌گرفتن جوانان از نظام نتیجه نداد

سردار دهقان بیان کرد: اقدام دوم که علیه کشور انجام می‌دهند این است که در این کشور عناصر قدرتی که جامعه ما را به سطحی از قدرت و اقتدار می‌رساند که می‌تواند مسیر مستقل خود را ادامه داده و در عین حال با خواسته‌های آنها مقابله کند، اجازه ندهند شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه علم، دانش، فرهنگ، اقتصاد، دفاع و فناوری، عناصر قدرتی است که نظام سلطه مایل نیستند در این کشور به بلوغ و اوج خود برسد، اظهار داشت: اگر آن‌ها با توان هسته‌ای ما مقابله کرده و مانع می‌شوند این مسیر را طی کنیم به این دلیل است که برای ما تولید قدرت می‌کند، اگر آن‌ها سعی می‌کنند تحریم کنند برای این است که دسترسی به توانمندی‌های ناشی از تلاش بشر که باید در طول تاریخ در اختیار دیگران قرار گیرد را، مانع شوند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ترور دانشمندان توسط دشمنان گفت: می‌خواهند اجازه ندهند نهال‌هایی درون این ملت و جامعه به‌گونه‌ای رشد کند که در سایه آن‌ها نشست و از میوه آنها بهره برد، با وقاحت تمام دانشمندان را ترور کرده و مسئولیت ترور را می‌پذیرند که  شرمندگی دارد؛ دشمنان و نظام سلطه علاقه‌مندند در این کشور اطاعت، فرود آوردن سر تسلیم و عمل کردن به خواسته‌های آن‌ها رقم بخورد که ملت ایران همواره اعلام کرده زیر بار چنین ذلتی نمی‌رود.

"جهاد کبیر" بر ایستادگی در برابر زورگویان تاکید دارد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: بحثی که مقام معظم رهبری اخیرا با عنوان «جهاد کبیر» مطرح کردند این بود که در مقابل زورگویان، سلطه‌طلبان و قدرتمداران به ظاهر قدرتمند نباید سر تسلیم فرود آورد، بلکه باید در مقابل آن‌ها ایستاد.

وی تاکید کرد: آن‌ها نمی‌خواهند ما قدرتمند شویم ولی نقطه مقابل آن ملت ایران اراده کرده قدرتمند باشد و به روشنی به دنیا اعلام کند نه تنها در برابر نظام سلطه سر تسلیم فرود نمی‌آورد بلکه هر جایی، هر جریانی که مقابل نظام سلطه بایستد و مقابل آن‌ها مقاومت کند، ملت ما با تمام توان در کنار آن خواهد ایستاد.

سردار دهقان بیان کرد: امروز حضور ما در سوریه، عراق، یمن و کشورهای دیگری که به‌نوعی مقابله و مقاومت در برابر فزون‌طلبی‌های نظام سلطه است، براساس همین مبانی است، ایران با شجاعت اعلام کرد و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

وی اظهار داشت: ملت ما با فریاد بلند و همه شجاعت و شهامت حقانیت؛ مسیر، راه، هدف، شعارها و مواضع درست خود را تثبیت کرده و در برابر نظام سلطه می‌ایستد و همان چیزی است که سبب عزت ملت ایران شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: امروز همه دولتمردان و آحاد ملت وظیفه دارند که در جهت افزودن به ابعاد قدرت ملی همواره جهادگونه تلاش کرده و با تبعیت از مقام معظم رهبری و توجه به هشدار و خطوط قرمز، مسیر عزت را طی کنند.

رفع مشکلات پیرامونی و درونی کشور جز در سایه وحدت ممکن نیست

وی افزود: اگر با انصاف، مروت، خردورزی و عقلانیت به مسائل کشور نگاه کنیم، امروز کشور و جامعه نیازمند وحدت و انسجام است، شرایطی که در پیرامون کشور و مشکلاتی که در درون جامعه وجود دارد، تنها راهِ مواجهه با آن‌ها و رفع مشکلات جز در سایه وحدت و انسجام عمومی ممکن نیست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ملت ما، ملتِ واحد و کشوری یکپارچه است و تمامی اقوام و آحاد مردم خود را زیر چتر ولایت و متصل به حبل الهی می‌دانند، تصریح کرد: دومین نیاز این است که اهداف و منافع ملی و تهدیدات منافع ملی را آن‌گونه که هست، همگان درک و فهم کنیم و در این صورت ملت ایران یک هدف و آرمان و نظام یک جهت‌گیری مشخص دارد.

سردار دهقان با بیان اینکه باید دشمن را شناخت و تحلیل عمیقی از اوضاع داشت و جریان‌ها را درست ریشه‌یابی کرد تا در عرصه‌های مختلف حضوری آگاهانه داشت، بیان کرد: این حضور آگاهانه می‌تواند حرکت انقلاب را بیمه کند و تداوم حرکت را تضمین کرده و امنیت ملی را تامین کند.

وی افزود: اگر امنیت، منافع و اهداف ملی عنصری باشد که جامعه ما را حول خود جمع می‌کند، آن زمان دیگر گروه، حزب و فرد دیگری موضوعیت ندارد و چیزی فراتر از من و تو و این گروه و آن گروه بر افکار و رفتار جامعه حاکم خواهد بود.

اختلاف و شکاف در جامعه نقطه طمعی برای سرمایه‌گذاری دیگران است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: حق این است هرچه در توان داریم برای حمایت از نظام به عرصه بیاوریم، حق این است که از همه عناصر و ارکان نظام دفاع کنیم.

سردار دهقان با بیان اینکه هرگونه اختلاف و شکاف در درون جامعه نقطه طمعی برای سرمایه‌گذاری دیگران است، بیان کرد: آنها دنبال رخنه و نفوذ هستند و ساده‌اندیشی است اگر فکر کنیم دشمن از ما غافل است و برای ما توطئه نمی‌چیند و به‌دنبال ایجاد شکاف باشیم در صورتی که کار نفاق، کفر و نظام سلطه چیزی جز این نیست.

وی خاطرنشان کرد: تنها کشور، ملت و نظامی که در امروزِ تاریخ «نه» بزرگی به همه خواسته‌های نظام سلطه گفته، نظام جمهوری اسلامی است که طبیعی است آن‌ها هم دنبال ضربه و آسیب باشند. به همین دلیل امروز نیاز جدی به وحدت، انسجام و توجه به منافع ملی و عدم توجه به حاشیه‌ها و پرداختن به متن اصلی وجود دارد که باید این موارد را تمرین کرده و به یکدیگر توصیه کنیم.

سرمایه‌های ملت در عرصه‌ درگیری‌های سیاسی مستهلک نشود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در آینده نزدیک وارد هفته دولت شده و سال آینده نیز انتخابات ریاست جمهوری را داریم، تصریح کرد: باید دقت کرد سرمایه‌هایی که پشتیبانی این ملت را در مواجهه با دشمن تشکیل می‌دهد، در عرصه‌ درگیری‌های سیاسی مستهلک نشود.

سردار دهقان بیان کرد: باید تلاش کرد دولت بتواند با تمام توان کار خود را انجام دهد تا با این توانِ بالا بتوان قدرت ملی را افزایش داد تا در برابر دیگران بایستیم، همه باید تلاش کنیم به اقتصاد مقاومتی عینیت ببخشیم، آحاد مردم، گروه‌ها، احزاب و تمام قوای سه گانه ذیل این شعار تعریف شده و اعمال و رفتار آنها با این شاخص اصلی سنجیده می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر توانستیم با خطوط قرمز و حدودی که مقام معظم رهبری تعیین کرده و اولویت‌هایی که ایشان تبیین می‌کنند، خود را همراه کنیم؛ آن زمان این شاخصی است که ما را در ارتباط با انقلاب، مردم و متن جامعه تعریف می‌کند ولی به میزانی که قادر نیستیم خود را تطبیق دهیم در اصل، با نظام، خواسته‌های مردم و رهبری زاویه داریم. نباید خود را معیار و میزان حق بگذاریم، امروز آنچه رهبری تعیین می‌کنند چیزی است که میزان است، یعنی تمسک و اهتمام ورزیدن به آن به‌عنوان اقدام درست و فاصله گرفتن از آن به‌عنوان راه غلط و باطل.

ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه بحث هسته‌ای مسئله زنده‌ای است که باید مشخص شود چه مسیری را طی کرد و به کجا رسید، تصریح کرد: هیچگاه در طول زمان دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم و برای این کار هم هیچگاه اقدامی نکردیم. وقتی مقام معظم رهبری فتوا می‌دهند که در دین ما حرام است و چنین چیزی در دکترین دفاعی، راهبری و نظام تسلیحاتی جایی ندارد، چرا باید به سمت آن برویم؟

وی بیان کرد: حتماً و اکیداً براساس پروتکل‌های بین‌المللی همه ملت‌ها، خود را ذی‌حق می‌دانند برای اینکه از فناوری هسته‌ای برای تامین نیازهای خود غیر از سلاح هسته‌ایف بهره‌مند باشند و حتی اعلام می‌شود دارندگان سلاح‌های هسته‌ای باید به سمت امحاء آن‌ها حرکت کنند.

سردار دهقان اظهار داشت: جوانان و دانشمندان ما به‌صورت بومی این دانش را توسعه داده و به غنی‌سازی دست پیدا کردند، تمام فرآیند غنی‌سازی را فرزندان ملت با بیداری کشیدن شبانه‌روزی و تحمل شداید جدی، پی گرفته و به آن دست پیدا کردند و این از نظر دیگران عنصر قدرت‌آفرینی در جامعه است که باید به هر نحوی شده با آن مقابله کرده و آن را از بین برد.

وی بیان کرد: منافقان و اسرائیلی‌ها گزارش‌هایی دادند و بهانه‌ای شد تا پرونده‌ای برای ایران تشکیل شود که جمهوری اسلامی به‌دنبال سلاح هسته‌ای است. وقتی دیدیم دنیا حاضر نیست حق ما را بپذیرد دلیل ندارد به حرف دنیا گوش دهیم، چه معنی دارد آن‌ها سلاح هسته‌ای داشته و هر روز تولید می‌کنند، ولی از طرفی کشوری حق ندارد نام هسته‌ای را هم بیاورد؟ چه کسی می‌تواند این حق را از ملت سلب کند؟ چه کسی می‌تواند به ملت بگوید این اقدام را انجام ندهید چون آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و عربستان ناراحت می‌شوند؟

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید براینکه این حق مسلم و قطعی ما براساس تمامی پروتکل‌ها بوده و ملت ما نیز جز این کاری انجام نداده است، اظهار داشت: اما این پرونده را تشکیل داده و ایران را به‌عنوان تهدید امنیت جهانی مطرح کردند و ملت را ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بردند تاجایی که همه را بسیج کردند به‌گونه‌ای که احدی در دنیا حاضر نبود همراهی و هم‌پایی با ما داشته باشد. همگان از ترس آمریکا با وی همکاری کرده و از وی تکمین کردند و خواسته آن‌ها را صحه گذاشتند.

وی افزود: سیستم و نظام حفاظت و اعمال تحریم‌ها را ایجاد کردند که همه سیستم‌های ارتباطی، پولی، مالی و بازرگانی را به‌گونه‌ای نهادسازی کردند که اگر کسی یک قدم برای همراهی با ما بر می‌داشت، فشار می‌آوردند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا به همه کشورها برای جلوگیری از ارتباط با ایران سرک می‌کشید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه وزیر خزانه‌داری آمریکا به همه کشورها برای جلوگیری از ارتباط با ایران سرک می‌کشید و گزارش دریافت می‌کرد که مبادا ارتباطی با ایران گرفته شود، عنوان کرد: "قلدرمآبی" نظام سلطه در قرن 21 قابل پذیرش نیست و طبیعی است که ملت ایران در برابر آن ایستادگی می‌کنند.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها و شخص اوباما به مقام معظم رهبری نامه نوشتند که می‌خواهیم مسئله هسته‌ای را حل کنیم و گفتند حق غنی‌سازی شما را می‌پذیریم، از همان ابتدا مقام معظم رهبری اعلام کرد و دولت نیز در این مسیر گام برداشت که هیچ مسئله‌ای به غیر از هسته‌ای در مذاکره با آمریکایی‌ها روی میز نگذاشته و مذاکره نخواهیم کرد.

هیچگاه حرف غیرهسته‌ای با آمریکایی‌ها و کشورهای 1+5 نزدیم

دهقان عنوان کرد: مقام معظم رهبری به صورت رسمی ابلاغ کردند که کسی حق ندارد به جز بحث هسته‌ای با آمریکا‌یی‌ها مذاکره کند، بنابراین هیچگاه حرف غیرهسته‌ای با آمریکایی‌ها و کشورهای 1+5 نزدیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: هیچکس در این کشور شهامت و جرأت این را ندارد که خلاف خواسته متن جامعه اقدامی کند و مقام معظم رهبری نیز به هیچ‌کس در هیچ جایگاه و مقامی اجازه نمی‌دهد از خطوط قرمز نظام عدول کند، چراکه هویت و عزت ما در تجلی همین رفتار است.

وی تصریح کرد: روزی به ما گفتند یک سانتریفیوز نباید داشته باشیم، به ما می‌گفتند فردو را باید جمع کنید و نباید وجود خارجی داشته باشد. می‌گفتند چه معنی دارد در نطنز 19 هزار سانتریفیوژ داشته باشید، آیا این‌ها پذیرفته شد؟ آیا آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند به آن رسیدند؟ در هر مذاکره‌ای که دو طرف حضور دارند، هر کسی دنبال حداکثرسازی خواسته خود است ولی بعد از بحث، حدودی را طرفین می‌پذیرند، آنچه پذیرفته شده نظر نظام بوده است.

سردار دهقان ادامه داد: اگر در مذاکرات هسته‌ای چیزی به دست نیاورده باشیم الا اینکه به دنیا ثابت کرده باشیم آمریکایی‌ها دغل‌کار، دروغگو و عمله و نوکر صهیونیست‌ها هستند ارزشمند است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً اعلام کرد هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه در ایران به سمت هسته‌ای حرکت کرده باشند، وجود ندارد. این یعنی خلع سلاحِ آمریکا و اسرائیل و شکستن اجماعی که در دنیا علیه این ملت درست شده بود. مگر آمریکا می‌تواند چنین پرونده‌ای برای ایران درست کند، مگر آمریکا حیثیتی دارد که به سبب آن دروغ بزرگی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: نگرانی عربستان، اسرائیل، آمریکا و کشورهای کوچک منطقه این است که ابزار و اهرم خوبی در دست برای فشار بر ایران وجود داشت؛ حال چرا این اهرم از دست رفت. اسرائیلی‌ها و جریان‌های تندرو آمریکا تلاش می‌کنند اوضاع را برگردانند. به دنیا اعلام کردیم در هیچ شرایطی نقض برجام نخواهیم کرد و این اعلام رسمی مقام معظم رهبری بوده و به معنی است که برجام را پذیرفتیم و وفای عهد و قولِ، اصل ثابتی برای ماست. مگر ما می‌توانیم دغل کرده و دروغگو باشیم؟

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: برجام را نقض نخواهیم کرد ولی مقام معظم رهبری نیز اعلام کردند «اگر آن‌ها برجام را نقض کنند ما برجام به آتش می‌کشیم» و این بدین معنی است امکان ندارد ملت ایران عزت خود را معامله کرده و از خطوط قرمز نظام عدول کند. برخی اعلام می‌کنند از خطوط قرمز نظام عدول شده ولی کجا این اتفاق رخ داده است؟

اجرای برجام مشکلات جدی دارد

سردار دهقان با بیان اینکه اجرای برجام مشکلات جدی دارد چون برخی واژگان حقوقی در آن وجود دارد که تعابیر مختلفی از آن برداشت می‌شود، اظهار داشت: جز آنچه در طول مذاکرات گفته شده و مستند نیز وجود دارد، هیچ حرفی نمی‌زنیم و بر آن پایبند هستیم. تا آخر برای اجرای برجام ایستاده‌ایم ولی اجازه نمی‌دهیم بدخواهان این مردم در موضع طرفداری مسائلی را مطرح کنند که اصل موضوع زیرسئوال رود.

وی تصریح کرد: چه کسی است که در این کشور به خود جرأت دهد کار مخفی کند، اینکه گفته می‌شود دولت پس از برجام می‌خواهد با آمریکا مابقی مسائل را حل کند، درست نیست چرا که هنوز بر این باور هستیم ارتباط ایران با آمریکا همان ارتباط گرگ و میش است، مگر ملت ایران می‌تواند جنایت‌های آمریکا از دهه 30 تاکنون را فراموش کند.

سردار دهقان با طرح این سئوال که در مذاکرات چه چیزی به‌دست آوردیم، گفت: حق غنی‌سازی را، دنیا برای ایران به رسمیت شناخت؛ آن هم  چیزی که حاضر نبود در هیچ شرایطی زیربار آن برود. از سوی دیگر حاضر بود هر اقدامی انجام دهد تا اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به اینکه ایران رسماً به باشگاه هسته‌ای دنیا ورود پیدا کرد که مواد غنی‌سازی شده خود را به دنیا فروخته و اورانیوم برای غنی‌سازی خریداری می‌کنیم، اظهار داشت: به میزان نیاز اولیه مواد غنی شده در کشور ذخیره شده و تمام ظرفیت غنی‌سازی خود را حفظ کردیم.

بازگشت به روز اول در زمینه هسته‌ای دو ماه زمان نیاز دارد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه سخنانش بیان کرد: هر زمان تصمیم گرفته شود به روز اول برگردیم نهایت دو ماه فرصت می‌خواهیم،  اجازه انهدام زیرساخت هسته‌ای و غنی‌سازی کشور و محدودیت برای فرآیند تحقیق و توسعه به کسی داده نشد. بر مبنای عقل، دانش، علم و منطق، زمان‌هایی را پذیرفتیم که در فازهای بومی‌سازی و اقدامات ورود پیدا کنیم که تصمیم خود ما بوده است.

وی با بیان اینکه امروز آب سنگین را به کشورهای دیگر می‌فروشیم، گفت: در میزان نیاز خود به آب سنگین، آن را در کشور تولید کرده و مازاد آن را به صلاح است که بفروشیم. این درحالی است که اگر برجام شروع نمی‌شد هر 6 ماه یک‌بار فروش 20 درصد از نفت ما کاهش پیدا می‌کرد و پس از چندین ماه فروش نفت به صفر می‌رسید که در ماه‌های اخیر به 800 هزار بشکه رسیده بود، به‌طور طبیعی وقتی نفت را نتوان فروخت باید نگهداری شود که محلی برای انبار آن وجود ندارد از سوی دیگر عدم استخراج سبب از کار افتادن چاه نفت می‌شود.

سردار دهقان با اعلام اینکه در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت و معیانات گازی در دنیا می‌فروشیم، عنوان کرد: امروز کسانی که ما را تحریم کردند نفت ما را می‌خرند ولی در جابه‌جایی پول و دلار مشکل داریم که ربطی به مسئله هسته‌ای ندارد بلکه پس از اشغال لانه جاسوسی، آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد که باقی است و نباید به پای آن نوشت چراکه تحریم‌های مربوط به هسته‌ای برداشته شده است.

وی عنوان کرد: ‌امروز جلوی افسارگسیختگی و زورگویی آمریکایی‌ها به اروپایی‌ها گرفته شده است، در حال حاضر اروپایی‌ها از همه بیشتر خوشحالند چراکه فشار آمریکا از روی آن‌ها برداشته شده است.

آمریکایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکنند پاسخ سخت‌تری خواهیم داشت

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: حتماً اسرائیل، لابی صهیونیست در آمریکا و عربستان بیشترین تلاش را می‌کنند تا در برجام اخلال ایجاد شود چراکه آن‌ها دنبال این هستند ما کمترین بهره را از برجام برده و بیشترین فشار از طریق برجام را به ملت و کشور وارد کنند.

وی با اعلام اینکه ملت، رهبری و دولت هوشیارند و مراقب خطوط قرمز کشور هستند، اظهار داشت: ایران مدیون کسی نیست و هر زمان احساس شود آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، پاسخ سخت‌تری خواهیم داشت که نقطه مطلوبی برای آمریکایی‌ها نیست.

سردار دهقان با اشاره به اینکه آن‌ها خیلی علاقه‌مند بوده و هستند که بحث سوریه و صلح خاورمیانه را حل کنیم، تصریح کرد: این مطلوب آن‌هاست ولی آیا مورد نظر ایران نیز است؟ ما می‌گوئیم باید از کشتار مسلمانان جلوگیری کرد.

* تسنیم؛
نام:
ایمیل:
* نظر: