یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۹۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸
صالحی
غربی ها تاکنون به درستی عمل نکرده‌اند. من هیچ کسی را متهم نمی‌کنم اما به نظر می‌آید که چارچوب توافق هسته‌ای تاریخی، پشت پرده بانک‌های بزرگ را از داد و ستد با ایران منع می‌کند.

علی اکبر صالحی دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری کیودوی ژاپن، با انتقاد از اجرایی نشدن تعهدات طرف‌های غربی به توافق هسته‌ای به ویژه امریکا، افزود: «آن‌ها تاکنون به درستی عمل نکرده‌اند. من هیچ کسی را متهم نمی‌کنم اما به نظر می‌آید که چارچوب توافق هسته‌ای تاریخی، پشت پرده بانک‌های بزرگ را از داد و ستد با ایران منع می‌کند. بنابراین، ایران اعتراض خود را مطرح خواهد کرد.»

 

صالحی همچنین تصریح کرد: «ایران و گروه 1+5 بر سر برنامۀ بلندمدت هسته‌ای تهران به توافق دست یافتند و پس از 10 سال، ایران سانتریفیوژهای فرسوده را با نسل جدیدی که اکنون در حال توسعه هستند، تعویض خواهد کرد. به طور قطع ایران پس از 10 سال از هیچ سانتریفیوژ نوعP1  استفاده نخواهد کرد چرا که این ماشین‌ها دیگر از کار افتاده خواهند بود.»

 

با وجود آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از 26 دی 1394، هنوز بسیاری از بانک‌های بزرگ بین‌المللی از تعامل و داد و ستد با ایران اجتناب می‌کنند.

 

 توافق محرمانه‌ای میان تهران و گروه 1+5 وجود ندارد

 

رئیس سازمان انرژی اتمی هرگونه توافق محرمانه میان تهران و گروه 1+5 را دربارۀ موضوع هسته‌ای تهران رد کرده‌است.

 

وی گفت: «ما در مذاکرات هسته‌ای به روشنی بر سر برنامۀ بلندمدت هسته‌ای ایران به توافق دست یافتیم

 

وی تأکید کرد ایران هیچ‌گونه توافق محرمانۀ جانبی با کشورهای 1+5 بر سر محدودیت‌های هسته‌ای نداشته و این تعبیر غلط ناشی از نبود دانش کافی است.

 

صالحی گفت: «ما هیچ توافق محرمانه‌ای نداشتیم چگونه ممکن است وقتی یک توافق که با چند کشور شریک هستید، محرمانه باقی بماند؟ دانش کم خطرناک‌تر از ندانستن است

 

منابع غربی در ماه‌های اخیر بارها مدعی شده‌بودند که ایران و قدرت‌های جهانی یک توافق محرمانۀ جانبی امضا کرده‌اند که به تهران اجازه می‌دهد از خطوط قرمز هسته‌ای در این توافق، از جمله تعداد سانتریفیوژها، حجم ذخیره اورانیوم با غنای پایین و مدت زمان این محدودیت فراتر برود.

 

این گمانه‌ها در هفته‌های اخیر و پس از آن قوت گرفت که اندیشکدۀ امریکایی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل مدعی شد، تهران در توافق هسته‌ای از یک سری معافیت‌های محرمانه بهره‌مند شده‌است.

 

دولت امریکا نیز پیشتر هرگونه معافیت ایران را از محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام، قویا رد و تأکید کرد ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند مانده است.

 

همکاری فنی ایران، چین و امریکا در بازطراحی راکتور اراک

 

صالحی همچنین گفت یک گروه فنی از ایران، امریکا و چین در حال کار روی بازطراحی راکتور آب سنگین اراک هستند و پس از چندین نشست به طراحی مفهومی دست یافته‌اند، همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

 

وی ادامه داد: «ما قصد داریم که این طرح را بین چهار تا پنج سال عملیاتی کنیم. راکتور اراک برچیده نشده است، بلکه کالندریای (محفظه قلب) راکتور خارج شده و ما می‌خواهیم آن را با یک مدل جدید جایگزین کنیم.»

 

صالحی راهی بروکسل شد

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه به دعوت کمیسر انرژی اتحادیۀ اروپا و مقامات بلژیک، عازم بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، شد.

 

صالحی در این سفر علاوه بر دیدار با کمیسر انرژی اتحادیۀ اروپا با نمایندۀ عالی این اتحادیه در سیاست خارجی و امور امنیتی، وزیر امور خارجه و برخی مقامات بلژیک و اتحادیه اروپا دیدار و درباره همکاری های فی مابین به ویژه در زمینه‌های استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای مذاکره خواهد کرد.

 

انتظار می‌رود در این سفر اسنادی در زمینۀ گسترش روابط بین ایران و اتحادیۀ اروپا و همچنین ایران و بلژیک امضا شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: