کد خبر: ۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: مرد واره کردن زن و به کار گرفتن زنان به کارهایی که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگار است و افتخار به این مسئله، انفعالی برخورد کردن با موضوع زنان است. ولی افتخار به زنان نویسنده، فعال فرهنگی، فعال سیاسی، زنان شهادت طلب و مجاهده با توجه به حفظ جایگاه زنان و هویت و شخصیت زن خوب است.
به گزارش پیام زینب (س) به نقل از طنین یاس ازفارس -کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده در هفتصد و هفتمین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به محورهای بیانات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دیدار اخیر زنان نخبه دانشگاهی و حوزوی اشاره کرد و بر لزوم هر چه سریعتر تقسیم کار ملی و نهادی حول محورهای مطروحه در جهت ارتقاء جایگاه زنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به این فراز از فرمایشات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» که فرمودند: «دنیا احتیاج دارد به مبانی و مفاهیم روشن فراگیر کارگشا» و شناخت توانایی نظام فکری اسلام، به ضعف در تبیین و عدم انتقال این مفاهیم به دنیا اشاره کرد و اینکه آرایش تهاجمی و فعال که جنبه مصونیت‌سازی دارد را می‌بایست بر اقدامات تدافعی مقدم داشته و بر ضرورت نهضتی فراگیر در ایجاد فرهنگ و گفتمان زن در انقلاب اسلامی تأکید کرد.

خزعلی نگاه غرب به زن را نگاه ابزاری دانسته که باعث نابودی زن و بنیان خانواده می‌شود و گفت: متأسفانه دنیای اسلام نیز تا حدودی تحت تأثیر این نفوذ قرارگرفته است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: مردواره کردن زن و به کار گرفتن زنان به کارهایی که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگار است و افتخار به این مسئله، انفعالی برخورد کردن با موضوع است. ولی افتخار به زنان نویسنده، فعال فرهنگی، فعال سیاسی، زنان شهادت طلب و مجاهده با توجه به حفظ جایگاه زنان و هویت و شخصیت زن خوب است.

خزعلی افزود: باید زن را در جنسیت خودش، زن واقعی و مؤنث واقعی بشناسیم و سپس ارزش‌ها و جامعه متعلق به این جنس را رشد و تعالی دهیم. این نگاه، غیر منفعل است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به حجاب به عنوان مقدمه‌ای که بتواند مانع نگاه ابزاری به زن باشد امر مهمی است که این نگاه به عنوان بلای بزرگی برای زن و مرد و خانواده به شمار می‌رود و در نهایت نیز باعث تحقیر زن خواهند شد. تأکید بر نگاه سیستمی به موضوعات مختلفی که مربوط به زن می‌ شود از دیگر نکات مؤکد معظم‌له بود که «ایجاد نگاه سیستمی به مسائل زنان با هندسه صحیح در یک مرکز عالی و ثابت که از مسائل حقوقی و فقهی تا مسائل اجتماعی و مسائل اجرایی و عاطفی در آن مرکز مورد توجه قرار گیرد». از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری بود که همه دستگاه‌ها برای حصول به آن وظایفی دارند.

در ادامه جلسه محمدرضا مخبر، دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با حیاتی و تاریخی شمردن دیدار زنان نخبه با مقام معظم رهبری، به این نکته اشاره کرد که پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب توجه به حوزه زنان از لحاظ کمی و کیفی از رشد خوبی برخوردار بوده است، و باید با رصد اقدامات گذشته و بخش‌های مختلف قرارگاه فرهنگی که کار برنامه ریزی، اجرا، نظارت و رصد مربوط به امور زنان و خانواده را به عهده داشته‌اند، مسیر حرکت برای آینده مشخص شود.

وی از اعضای شورای زنان درخواست کرد تا نظرات پیشنهادی خود را برای تحقق هرچه سریعتر و پربارتر این هدف بیان کنند.

در ادامه جلسه  باز مهندسی ساختار امور زنان با رویکرد جامع و راهبردی از طریق بررسی سازمان‌ های موجود، نیازسنجی و احصاء موضوعات، تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌ها و رصد جامع و مانع برای تهیه اطلس‌ خانواده مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد برای دستیابی به الگوی جامع و متعالی در این عرصه همه دستگاه‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را در این موضوع ارائه و تا حصول یک برنامه دقیق و مدون با استفاده از نظرات کارشناسان حاضر و نخبگان سایر حوزه‌ها فعالیت خود را ادامه دادند.

همچنین مخبر ،دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مسائل و مشکلاتی که در حوزه زنان وجود دارد را در دو حوزه محتوایی و ساختاری اعلام کرد که در بخش ساختاری با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید ضمن بررسی مشکلات کنونی یک مرکز عالی و ثابت که از سیاستگذاری تا اجرا وظایف مشخصی را داشته باشد طراحی شود و از نظر محتوایی نیز با رصد وضعیت حاضر وظایف دستگاه‌ها معلوم شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: