جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۹:۴۷:۳۶
کد خبر: ۹۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

مقدم‌فر :



تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی جریانات نفوذی هستند


تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی جریانات نفوذی هستند

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه گفت : برخلاف دهه اول انقلاب که نفوذ برای دشمن جنبه تاکتیکی داشت، امروز این مسئله به امر راهبردی برای آنها تبدیل و بر پیچیدگی‌های آن به شدت افزوده شده است. 
 
به گزارش بسیج جامعه پزشکی  به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست «انقلاب اسلامی و مقابله با خطر نفوذ» امروز، 11 آبان ماه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و حجت الاسلام و المسلمین مصلحی وزیر پیشین اطلاعات، حجت‌الاسلام پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد تاریخ اسلام و حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه برگزار شد.
 
حمیدرضا مقدم‌فر در این مراسم طی سخنانی به بررسی موضوع «نفوذ» پرداخت و در ابتدای سخنان خود با طرح این پرسش که نفوذی که امروز با آن روبرو هستیم و مقام معظم رهبری بعد از برجام به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات نظام مطرح کردند، برای دشمن جنبه تاکتیکی دارد یا راهبردی و استراتژیک؟ اظهار داشت: اگر این موضوع را خوب فهم نکنیم، در نسخه‌های مقابله با دشمن دچار مشکل می‌شویم.
 
وی ادامه داد: خطر نفوذ از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز در کشور مطرح بوده، با این تفاوت که نفوذ در گذشته عمدتاً جنبه فیزیکی داشته و از جنس نفوذ امنیتی بوده است و وقایعی مانند هشتم شهریور، هفتم تیر و افرادی مانند کشمیری و ... از مصادیق این نوع نفوذ به شمار می‌آیند.
 
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده  کل سپاه با بیان اینکه "این قسم از نفوذ(نفوذ امنیتی) به دنبال حذف فیزیکی مسئولان بود و برای دشمن نیز جنبه تاکتیکی داشت"، به تغییر حیث و شیوه نفوذ در دوران امروز اشاره کرد و گفت: در دوره فعلی و در فضای پسابرجام دشمن گمان می‌کرد که موقعیت مناسبی برای نفوذ به لایه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام و نیز بستر مناسبی برای تغییر هنجارها و باورهای جامعه یافته است.
 
مقدم‌فر افزود: مراد از نفوذ در برهه فعلی، نفوذ نرم است و برای دشمن در فضای پسابرجام، حتماً یک استراتژی و تلاش اصلی محسوب می‌شود، نه تاکتیک.
 
وی نفوذ را خطرناک‌ترین و مهمترین تهدید در شرایط امروز توصیف و در توضیح دلایل آن به تاثیراتی که نفوذ می‌تواند در تغییر باورها، اعتقادات، ذهنیت‌ها و ادراکات یک ملت ایفا کند، اشاره کرد.
 
این کارشناس مسائل راهبردی در ادامه سخنان خود به «سبک‌شناسی نفوذ» پرداخت و با یادآوری «نفوذ فردی»، «نفوذ جریانی» و «نفوذ شبکه‌ای» به عنوان سه سبک مهم نفوذ، تصریح کرد: نفوذ فردی که از ابتدای انقلاب تا امروز کم و بیش وجود داشته، نفوذی از جنس امنیتی است که طی آن فرد و عاملی برای رخنه در یک سیستم و ساختار از جانب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه اجیر می‌شود.
 
مقدم فر افزود: شکل دیگر جریان نفوذ فردی، نفوذ در افراد است تا عرصه تصمیم‌سازی تحت الشعاع قرار گیرد‌ و هدف این جریان، تغییر محاسبات و منطق ادراکی افراد اعم از نخبگان و مسئولان است.
 
وی در توضیح نفوذ شبکه‌ای نیز گفت: نفوذ شبکه‌ای دو شکل دارد؛ شکل اول بدین گونه است که مجموعه‌ای از افراد به هم پیوسته و شبکه یافته، به سیستم نفوذ می‌کنند. این جریان ویژگی‌های خاص خود را دارد و در سال‌های گذشته مواردی از این قبیل را داشتیم. تفاوت نفوذ فردی با نفوذ شبکه‌ای در این است که وقتی عامل در نفوذ فردی پیدا می‌شود، جریان نفوذ ختم می‌شود اما در نفوذ شبکه‌ای اینطور نیست.
 
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در سال‌های گذشته نمونه‌هایی از جریان نفوذ شبکه‌ای در دانشگاه‌ها و عرصه فرهنگی کشف شده است، افزود: به عنوان نمونه در سال‌های گذشته جریان شبکه‌ای در دانشگاه‌ها بین اساتید و ... بودند که نخبگان را شناسایی و برای خروج از کشور هدایت می‌کردند. اخیراً نیز یک جریان نفوذ شبکه‌ای کشف شد که محصولات ضدفرهنگی تولید و برای مخاطب عرضه می‌کردند. افراد فعال در این شبکه در شهرستان‌ها و استان‌ها به طور پیوسته یک مأموریت را دنبال می‌کردند.
 
مقدم‌فر گفت که شکل دیگر نفوذ شبکه‌ای جنبه ساختاری دارد که در قوانین اثر می‌گذارد. او در این باره توضیح داد: گاه در جمهوری اسلامی با این مواجهیم که برخی از کارها گره می‌خورد که اساسش به قوانین و سیستم مرتبط است. همه این موارد را نمی‌توان از روی غفلت دانست بلکه گاه از روی تاثیر وضعی نفوذ شبکه‌ای است.
 
وی در ادامه سخنان خود نفوذ جریانی را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین نوع نفوذ مطرح و تصریح کرد: نفوذ جریانی شیوه‌ای است که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود در بیان اقسام نفوذ بر آن تأکید کردند و فرمودند که من نگران نفوذ امنیتی و حتی اقتصادی نیستم، بلکه آنچه که نگران‌کننده است، نفوذ فرهنگی و فکری(جریانی) است.
 
این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه "نفوذ جریانی نفوذی سیال و مستمر است که با تسلط بر اندیشه افراد و کسانی که پذیرای نفوذ هستند، اهداف خود را دنبال می‌کند" خاطرنشان کرد: برخی اتاق‌فکرها و تینک تنک‌ها در آمریکا بعد از برجام با اشاره ضمنی به توطئه نفوذ علیه ایران، گفتند که ما در شکل جدید مواجهه با جمهوری اسلامی باید «صبر استراتژیک» داشته باشیم. نفوذ جریانی، نفوذی تدریجی است، زمان می‌خواهد، منحصر در فرد و ساختار نیست و قدرت تأثیرگذاری بالایی دارد. تمام این موارد، خطر این جنس نفوذ را زیاد می‌کند.
 
مقدم‌فر در بخش دیگری از سخنانش به جریان نفوذ در جهان اسلام اشاره کرد و با بیان اینکه "ما امروز نه تنها در داخل کشور و در فضای پسابرجام بلکه در تمام دنیای اسلام با بالاترین خطر از جنس نفوذ مواجه هستیم" خاطرنشان کرد: امروز در دنیای اسلام با دو تهدید از سوی نظام سلطه مواجهیم؛ نخست ایجاد اختلاف و تشتت در جهان اسلام و دیگری مقوله «نفوذ» است.
 
وی با اشاره به مورد «تشیع انگلیسی» به عنوان یک جریان نفوذی در میان شیعیان، گفت: جریان شیعه انگلیسی قمه‌زنی و دشنام دادن به صحابه را که مخالف با وحدت و مخالف نهی صریح مراجع و رهبر معظم انقلاب است، ترویج می‌کند.
 
مسئول فرهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره تسنن آمریکایی نیز گفت: «تسنن آمریکایی» نیز یک جریان نفوذی است که از دل آن، جریان وهابیت، داعش و تکفیری خلق می‌شود. امروز جهان اسلام گرفتار این دو جریان نفوذ است.
 
مقدم‌فر با تاکید بر اینکه نیازمند بررسی‌های فراوان درباره جریان نفوذ و نیز نیازمند تدوین دانشنامه نفوذ هستیم، به کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی درباره نفوذ اشاره کرد و با تمجید از این کتاب، گفت: امروز پژوهش‌ها و تحقیقاتی مشابه کتاب «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» باید در قالب یک دانشنامه تجمیع شود تا تجربیات انقلاب در این زمینه بیان و در دسترس قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه ما تا به امروز در بحث نفوذ کتابی با چنین ویژگی‌هایی نداشتیم، اظهار داشت: کتاب «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی دارای دو ویژگی است؛ نخست آنکه صراحت و شفافیت در نگارش کتاب به خوبی به چشم می‌خورد. نویسنده تلاش کرده تا با پرهیز از کنایه و در لفافه سخن گفتن، مصادیق عینی برای مخاطب بیان کند و این امتیاز خوبی برای کتاب است. از سوی دیگر، سرفصل‌های گسترده‌ای در کتاب مطرح شده که هرکدام از آنها، قابلیت پرداخته شدن در قالب یک کتاب مجزا را دارد. در حال حاضر مردم به دنبال پیام‌های کوتاه و در عین حال معنادار هستند، کتاب «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» نیز چنین ویژگی‌ای دارد؛ مجمل و کوتاه است و درعین حال پیام‌های عمیق و خوبی را بیان کرده است.
 
در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام، حمید رضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه، حجت‌الاسلام پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی و جمع دیگری از محققان و پژوهشگران از کتاب «جریان‌شناسی نفوذ در انقلاب‌ها» رونمایی شد. این اثر با نگاه به بیانات مقام معظم رهبری به بررسی شیوه‌های نفوذ در انقلاب‌ها می‌پردازد. کتاب حاضر از سوی انتشارات زمزم هدایت روانه بازار نشر شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: