کد خبر: ۹۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
فرمانده سپاه عشایر فارس :
فرمانده سپاه عشایری فارس در تشریح برنامه‌های هفته بسیج،‌ سپاه عشایر فارس، از برگزاری ۴۰۰ برنامه در میان عشایر این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سپاه عشایر فارس ، عیسی افسری، فرمانده سپاه عشایری فارس ضمن گرامیداشت هفته بسیج به تشریح برنامه‌های این ناحیه در این ایام پرداخت و گفت: در ایام هفته بسیج بیش از ۴۰۰ برنامه را در نقاط مختلف استان فارس و در میان بافت‌های عشایری اجرا كردیم.
وی، از مهم‌ترین این برنامه‌ها را برگزاری نشست سران و نخبگان ایلات و طوایف عشایری در شیراز عنوان كرد و افزود: در این نشست تمام مسئولان مربوط به امورات عشایر اعم از آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و غیره را گردهم آورده و به بیان مشكلات و انتظارات جامعه عشایری از آنان پرداختیم.
افسری همچنین با تأكید بر اهمیت رونق اقتصاد مقاومتی در كشور گفت: ما باید بررسی كنیم ببینیم كه تولیدات عشایر در كشور در چه سطحی است و مشكلات آنان را برطرف كنیم و از سوی دیگر اگر آنان را به سمت یكجانشینی سوق می‌دهیم باید به فكر اشتغال آنان نیز باشیم.
فرمانده سپاه عشایری فارس همچنین توجه و رفع آسیب‌های فرهنگی عشایر را مورد تأكید قرار داد و گفت: سپاه عشایر در راستای انجام رسالت‌های خود، خدمات مختلفی را به جامعه عشایری ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: مأموریت اصلی ما جذب و ساماندهی بسیج ده‌ها میلیونی در عشایر كشور است؛ همان‌طور كه آموزش و پرورش عشایر بحث آموزش لازم  را دنبال می‌كند، سپاه عشایر فارس كه سر حدات ما تا استان‌های همجوار هم می‌رسد بحث بسیج، جذب، آموزش و ساماندهی را در اقصی نقاط استان و استان‌های همجوار پیگیری می‌كند.
افسری گفت: همچنین در كنار این مسئله، مباحث امنیتی را دنبال می‌كنیم و ما برای تأمین امنیت و كمك به نیروی انتظامی جایی كه قانون اجازه داده است تورهای ایست وبازرسی و گشت‌های عملیات را ایجاد می‌كند به طوری كه تاكنون بیش از یك هزار گشت عملیاتی و بیش از ۵۰۰ تور ایست و بازرسی را با احكام مربوطه در سال جاری انجام داده‌ایم.
فرمانده سپاه عشایری فارس با بیان اینكه ما در طرح تسطیح عشایر، ۶۰۰ قبضه اسلحه عشایری را در سال گذشته در میان جامعه عشایری توزیع كرده‌ایم و امسال هم این كار را انجام خواهیم داد، گفت: علاوه بر این‌ها اقدامات فرهنگی متعددی را در مناسبت‌های مختلف به خصوص در تكریم یاد شهدا انجام می‌دهیم.
وی با تأكید بر اینكه ما برای احیای واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منكر اقداماتی را صرفاً با روش‌های ایجابی و مثبت و نه روش‌های سلبی انجام می‌دهیم، گفت: از جمله این اقدامات ما تبلیغ و یادآوری فریضه امر به معروف و نهی از منكر در میان قشر عشایر است.
افسری همچنین از تقدیم ۱۲۰۰ شهید عشایر فارس به انقلاب اسلامی خبر داد و گفت:‌البته این تعداد به نظر ما بیشتر است چرا كه آمار برخی از شهدای عشایر در زمره شهدای شهرها و روستاها محسوب می‌شود.
فرمانده سپاه عشایر فارس برگزاری حلقه‌های تربیتی صالحین و همچنین برگزاری مسابقات ورزشی و ساخت ۶ سوله صالحین تاكنون و احداث ۶ سوله دیگر در آینده نزدیك را از دیگر فعالیت‌های سپاه عشایر برشمرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان نیز در سال گذشته با استفاده از ظرفیت بسیج یك بیمارستان صحرایی را در اقلید برپا كردیم كه در آن ۶ هزار نفر به‌صورت رایگان ویزیت شدند و امسال هم چنین كاری را انجام خواهیم داد.
وی همچنین اقدامات محرومیت‌زدایی اعم از ساخت خانه‌های بهداشت، سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ در مسیر كوچ عشایر را یادآور شد و گفت: ما ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر روز خدمات اردوهای جهادی داشتیم كه این‌ها خدماتی در جمع‌آوری محصولات كشاورزی، واكسیناسیون دام و طیور به عشایر را انجام دادند.
افسری در ادامه بیكاری را در جامعه یك آسیب بسیار مهم برشمرد و گفت: ما از سال ۹۲ حدوداً بالغ بر ۴ و نیم میلیارد تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی در مقوله‌های صنایع تبدیلی، پرورش طیورو دام سنگین، سبك زنبورداری، تولید قارچ و دست بافته‌های عشایر پرداخت كرده‌ایم كه ماحصل آن ایجاد حدوداً ۳۰۰ اشتغال مستقیم و ۳ برابر آن اشتغال به‌صورت غیرمستقیم است.
فرمانده سپاه عشایر فارس جمعیت عشایر تحت پوشش را برابر سرشماری سال ۸۵، قریب ۱۵۰ هزار عشایر كوچ‌رو در فارس دانست و گفت: این رقم در سرزمین‌های غیركوچ‌رو به بیش از ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آیاتی از قرآن كریم درباره داستان حضرت موسی(ع) و انجام مأموریتی كه خداوند به او برای مقابله با فرعون محول كرده است، اشاره كرد و گفت: خداوند از موسی كه یك چوپان بود و زمانی از شهر خود فرار كرده بود، خواست تا به سمت فرعونی كه همه نوعی قدرتی در دست دارد برود و او را راهنمایی كند و این حرفی است كه امروز برخی در جامعه ما می‌زنند كه مگر می‌شود با آن همه قدرت آمریكا، در مقابل او ایستادگی كرد.
افسری ادامه داد: امروز مشاهده می‌كنیم كه دستگاه كفر خودش می‌آید و پیشنهاد مذاكره بین‌المللی می‌دهد چنانچه فرعون نیز چنین كاری كرده بود اما بر عهد خود پایبند نیستند؛ آن زمان فرعون قدرت فراوان داشت و امروز هم استكبار جهانی همه نوع اسلحه، بانك و بیمه‌های بزرگ در اختیار دارد اما برای دستیابی به حق و پیروزی، همان‌طور كه حضرت موسی(ع) نهراسید و در مقابل فرعون زمان خود ایستادگی كرد، ما نیز باید در مقابل استكبار جهانی ایستادگی كنیم.
فرمانده سپاه عشایر فارس گفت: حضرت موسی(ع) با دست خالی به جنگ با فرعون رفت اما پیروز شد چون خداوند از او حمایت كرد و این وعده خداوند است لذا ما نیز نباید اضطرابی داشته باشیم چرا كه وعده خداوند حق است.
وی تأكید كرد: ما یك بار با دشمنان خود، مذاكره كردیم و اهل مذاكره هم بودیم و موشك و قوای نظامی ما برای كسی هم تهدیدی نیست و با هیچ‌كسی جنگ نمی‌كنیم اما متجاوز را به شدت از تجاوز خود پشیمان خواهیم كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: