آخرین اخبار
کد خبر: ۹۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
عبدالملکی:
جامعه پس از 11 ماه فضاسازی دولت از توهم ارزی خارج شده/ استراتژی دولت برای «درخت گلابی» کلید خورده است
به گزارش تنویر به نقل از خبرگزاری فارس، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: پس از 11 ماه فضای روانی ایجادشده از سوی دولت مشخص شد که در ارتباط با تحریم‌ها اتفاق خاصی نیفتاده و حتی تحریم‌های جدیدی اتفاق خواهد افتاد، از این رو مردم از حالت توهم‌زدگی خارج شدند.

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش قیمت دلار اظهار داشت:‌ به لحاظ واقعی و در واقعیت‌های اقتصاد ایران، اتفاقی در بازار ارز رخ نداده که در افزایش قیمت دلار مؤثر باشد، یعنی پدیده‌ ویژه‌ای در عرضه یا تقاضا صورت نگرفته که باعث نوسان اینگونه در بازار ارز شده باشد.

عبدالملکی با اشاره به شرایط رکود تقاضا برای واردات یادآور شد: در حال حاضر در بعد عرضه نیز گزارشی از سوی بانک مرکزی که نشان دهد عرضه دلار در بازار با مشکل مواجه شده است، نداشته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر این نکته که عامل واقعی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چیزی که باعث این نوسانات شده، سه عامل روانی مؤثر در این زمینه است.

*تشریح سه عامل روانی در افزایش قیمت دلار

وی بر همین اساس ادامه داد: عامل روانی اول، وعده‌هایی است که دولت درباره تک‌نرخی کردن قیمت ارز مطرح کرد، وقتی قرار باشد ارز تک‌نرخی شود، قیمت بازار کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی دولت مرتب این وعده را می‌دهد اما به هر دلیلی به آن عمل نمی‌کند، بازار از یک حدی به بعد، به این عملیات روانی دولت عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد.

عبدالملکی با اشاره به عامل روانی دوم در افزایش قیمت دلار تصریح کرد: وعده‌هایی که در ارتباط با رفع تحریم در طول مذاکره و بعد از برجام به صورت مرتب از سوی دولت تکرار شد، در این زمینه مؤثر است. رئیس‌جمهور همواره می‌گفت مذاکرات به نتیجه رسیده و طومار تحریم‌ها پیچیده شده است، از این رو برداشت بازار این بود که فروش نفت بیشتر خواهد شد و دلارهای بلوکه‌شده نیز آزاد می‌شود و قیمت دلار پایین می‌آید.

عبدالملکی افزود: حتی کسانی در این زمینه سودای دلار هزار تومانی داشتند، اما زمانی که پس از 11 ماه فضای روانی ایجادشده از سوی دولت مشخص شد که در ارتباط با تحریم‌ها اتفاق خاصی نیفتاده و حتی تحریم‌های جدیدی اتفاق خواهد افتاد و حتی دلارهای حاصل از فروش نفت را نیز نمی‌توانیم استفاده کنیم، مردم از حالت توهم‌زدگی خارج شدند.

*شاهد عکس‌العمل غیرمنطقی از سوی بازار هستیم

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: این توهم را دولت با عملیات روانی ایجاد کرده بود و از این رو در حال حاضر ما شاهد عکس‌العمل غیرمنطقی از سوی بازار هستیم، وقتی مردم می‌بینند تحریم سر جای خود باقی مانده، نتیجه می‌گیرند که ما با مشکل ارز و دلار مواجه هستیم و بنابراین یک دفعه به بازار ارز حمله و شروع به خرید دلار می‌کنند که این باعث افزایش قیمت می‌شود.

وی سومین عامل افزایش نرخ دلار را نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برشمرد و تصریح کرد: شخصی در آمریکا رأی آورده که از لغو پاره کردن برجام صحبت کرده بود و اگر این اتفاق بیفتد، مردم انتظار دارند بازار ارز متلاطم‌تر شود.

عبدالملکی ادامه داد: امیدی که دولت یازدهم به حزب دموکرات‌ها بسته بود، با رأی نیاوردن نامزد آنها به یأس و ناامیدی این دولت تبدیل شد و بر هیچ فعال اقتصادی هم پوشیده نیست که مسئولان دولتی ما از رأی آوردن ترامپ ناراحت هستند و این خود یک عامل روانی ایجاد می‌کند تا مردم احساس کنند ما در بازار ارز با چالش بیشتری مواجه خواهیم شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه این سه عامل روانی می‌تواند در افزایش قیمت دلار مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: در هر سه عامل ما شاهد رهیافت‌ها و سیاست‌های دولت هستیم و در واقع نوع عملکرد آنها سبب این سه عامل روانی شده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی که داده بود، دستاورد اقتصادی خاصی نداشته است، به ناکارآمدی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش تولید به افزایش صادرات اشاره کرد و گفت: به ویژه بعد از اینکه برجام به صورت مرتب از سوی آمریکا نقض شد، این مسئله تشدید شده است.

*استراتژی دولت برای درخت گلابی کلید خورده است

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به احتمال رأی مثبت سنای آمریکا به تمدید تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: در این شرایط دولت از مردم تقاضای فرصت خواهد کرد، کما اینکه این سناریو با صحبت‌های چند هفته قبل رئیس‌جمهور که برجام را به درخت گلابی تشبیه کرد، کلید خورد و طبیعتاً برای نگه داشتن اقبال عمومی، این رویکرد اصلی دولت خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: