کد خبر: ۹۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
سلسله مقالات حماسه 9 دی؛ 5-
حادثه عظیم 9 دی و راهپیمایی 22 بهمن پس از ماه‌ها مظلومیت انقلاب و رهبری و جنگ روانی سنگین تبلیغاتی و رسانه‌‏ای همراه با دروغ و تهمت، توانست سیمای مقتدر نظام اسلامی و پایگاه عظیم مردمی و اعتماد ملت به انقلاب و مقام معظم رهبری را به نمایش بگذارد
به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید فارس،


سید محمدرضا موسوی[1]

محسن احمدپور[2]

سامان عبدالهی[3]

چکیده

فتنه 88 پيچيده ترين و خطرناكترين چالش پس از انقلاب اسلامي بود. دشمن از همه تجربيات و سرمايه هاي خود بهره گرفت. همه افراد و جرياناتي كه از ابتداي انقلاب در فتنه هاي مختلف نقش آفرين بودند از جمله منافقين، جبهه ملي، نهضت آزادي، برخي از روحـانيون و ليبرالها و بـرخي ديگر نيز بـا سوابـق انقلابي نقش آفرين بودند. در واقع در اين فتنه همه دارايي‌هاي دشمن در محيط داخلي و خارجي و رسانه‌هاي آنها به صحنه آمدند تا نظام را بر مبناي دين كه الهام بخش بود به چالش كشند. اين چالش با جسارت به مقدسات مردم بويژه عاشورا و کربلا به اوج خود رسيد. ملت ايران پس از روشن شدن تقابل آشکار اين جريان با اسلام، نظام و رهبري با درک درست از يک نياز تصميم گرفتند. مردم در مهار فتنه و آشکار سازي ابعاد آن در جامعه نقش اساسي داشتند که در مقاله حاضر محققین در صدد آن می باشند به راهبردهای مردم در مهار فتنه 88 با تاکید بر حماسه 9 دی بپردازند.

واژگان کلیدی: 9 دی، حماسه، فتنه 88، مردم، رهبری.

مقدمه

شعارهاي مردم در حماسه 9 دی، شعارهاي جمعي و کاملاً در دفاع از اسلام، انقلاب و رهبري و برائت و رويارويي با جريان فتنه و دولت‌هاي غربي بود. حرف و پيامهاي مردم در آن روز کاملاً سياسي، مستقيم و معنادار بود. آنان سران فتنه را با استفاده از ادبيات زيارت عاشورا لعن، و از آنان ابراز نفرت مي‌کردند. مردم در نه دي براي همه پيام داشتند. انتخابات يکي از شرايط و ابزار تحقق مردم سالاري و از عوامل مشارکت سياسي است به طوري که محور اصلي مشارکت سياسي، مشارکت انتخاباتي است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، زمينه مشارکت مردم در عرصه هاي گوناگون بويژه در عرصه سياسي و در فرايند تصميم‌گيري، سياستگذاري و اداره جامعه فراهم شد و برخي اصول قانون اساسي نيز به حقوق ملت و حق حاکميت ملت اختصاص يافت. حماسه 9 دي در بستر فتنه88 به جريان انقلاب افتاد. فتنه 88 نشان داد كه غرب كار گسترده اي از مدتها قبل براي شكار فرصتها و برخي از نخبگان كشور انجام داده است.

نقش و جایگاه روز 9 دی

دفتر تاریخ هر ملتی پر است از فراز و نشیب های تاریخی و روزهای به یاد ماندنی و تلخ و شیرینی که سرنوشت یک ملت را در طی سالیان دراز رقم زدند و زمینه را برای پیوند نسل ها و یکی شدن دل ها فراهم کردند. روزهایی که موجب شدند مردمان یک سرزمین اتحاد، یکپارچگی و یگانگی را تجربه کنند و آن روز را از بستر محدود تاریخی و زمانی خود خارج سازند و به آن روح جاودانگی و پایداری ببخشند و در بستر نامحدود و بی کران تاریخی به جریان بیاندازند. روزهایی که به هستی مردم یک سرزمین هویت و اعتبار بخشیدند و به بخشی از فرهنگ، هویت و تاریخ یک ملت بدل شدند که مردم در آیینه این روزهاست که خود را می بینند و می شناسند. در کشور ما نیز کم نیستند روزهایی که از آن به عنوان روزهای تاریخی و سرنوشت ساز ملت ایران یاد می کنند. روزهایی همچون 16 آذر سال 1332، 22 بهمن 1357، 12فروردین 1358، سوم خرداد 1361 و... از جمله روزهای تاریخی و سرنوشت ساز در تاریخ کشور ما محسوب می شوند. هشت سال دفاع مقدس که تک تک روزهای آن یادآور حماسه آفرینی و تاریخ سازی بهترین فرزندان این سزمین می باشد. روزهایی که همواره در دفتر تاریخ این مرز و بوم باقی می مانند و هیچگاه از یاد و خاطره ایرانیان در گذر از تاریخ پاک نمی شوند. جنس و ماهیت روز 9 دی را نیز باید از جنس و ماهیت سایر روزهای تاریخی و سرنوشت ساز ملت ایران دانست. روزی که در آن پاسخ محکم و قاطعی به حرمت شکنان و به سخره گیرندگان اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردم داده شد و بار دیگر توطئه چینی ها و تفرقه افکنی های دشمنان داخلی و خارجی این مرز و بوم با شکست وناکامی مواجه شد. دشمنانی که تامین منافع خود را در گرو دو دستگی و عدم اتحاد و یکپارچگی ملت ایران می بینند و در این رهگذر از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی ورزند. روز نهم دی نشانگر اعتماد، باور و ایمان مردم به نظام جمهوری اسلامی بود که علی رغم وجود برخی مشکلات و نابسامانی ها باز هم مردم در صحنه حضور یافتند و با آرمان های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند. مردم در این روز نشان دادند که گول فریب صداهای بیگانه و سخنان اغواگرانه دشمنان را نمی خورند و حاضرند تا پای جان پای نظام اسلامی بایستند و از آن حراست کنند. مقام معظم رهبری در توصیف این روز می فرمایند: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند.اعتماد به نظام، از این بهتر و روشن‌تر نمی شود. این حضور، حضور بسیار پرمعنایی است. علاوه بر این، در موارد خاص، مثل نهم دی سال 88، به مجرد اینکه مردم احساس کردند حرکتی که شروع شده است، متوجه به نظام است، متوجه به انقلاب است، متوجه به شخص خاص و دولت خاصی نیست، آن حرکت عظیم را از خود نشان دادند. اینجور نبود که فقط جوان های پرشور به میدان بیایند؛ همه آمدند. حادثه‌ نهم دی یک حادثه‌ عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهنده‌ اعتماد مردم است (بیانات در دیدار مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران 16/05/1390).

نقش و جایگاه علما در روز 9 دی

يك مسئله ي بسيار مهم و استثنائي است؛ يكي از تمايزات نظام جمهوري اسلامي اين است. مجموعه ي خبرگان، مجموعه ي علماي صاحب نام و صاحب شأن در بين مردم، و مورد اعتماد مردم در همه ي قضايا، بخصوص در قضيه ي بسيار مهم رهبري و انتخاب رهبري و قضاياي مربوط به آن محسوب ميشود. و همين حضور اثرگذار و حساس در بين مردم، آثار و بركات خودش را داشته است و دارد. حضور مردم در حوادث بزرگ و مهم و اعلان موضعي كه ميكنند - مثل راهپيمائي مهم بيست و دوم بهمن، كه واقعاً يك پديده ي عظيمي بود در تاريخ انقلاب در اين شرائط و با اين اوضاع و احوال؛ و قبل از آن، حضور مردم در خيابانها در سراسر كشور در نهم دي - بدون اينكه علما و راهنمايان معنوي مردم كه مورد اعتماد آنها هستند، دلهاي مردم را به حقائق اين انقلاب متوجه كنند، ميسر نميشد. نقش علماي دين در هدايت مردم، منحصر نميشود به هدايت در امور فرعي و مسائل شخصي و اينها. مهمتر از همه ي اينها، هدايت مردم است در مسئله ي عظيم اجتماعي و مسئله ي حكومت و مسئله ي نظام اسلامي و وظائفي كه مترتب بر اين هست در مقابله ي با حوادث جهاني. يقيناً اگر نقش علماي دين و راهنمايان روحاني حذف ميشد و وجود نميداشت، اين انقلاب تحقق پيدا نميكرد؛ اين نظام به وجود نمي آمد و باقي نميماند، با اين همه مشكلات فراواني كه در سر راه اين انقلاب به وجود آوردند. بنابراين علماي دين - كه از جمله ي برترين آنها، مجموعه ي خبرگان هستند - تأثير ماندگار و مستمري در حوادث جامعه و سرنوشت جامعه دارند؛ كه خوب، آثارش را بحمداللَّه مي بينيم. (بيانات در ديدار اعضاي مجلس خبرگان رهبري 06/12/1388)

چهره جهانی9دی

شما ديديد فتنه اي به وجود آمد، كارهائي شد، تلاشهائي شد، آمريكا از فتنه گران دفاع كرد، انگليس دفاع كرد، قدرتهاي غربي دفاع كردند، منافقين دفاع كردند، سلطنت طلبها دفاع كردند؛ نتيجه چه شد؟ نتيجه اين شد كه در مقابل همه ي اين اتحاد و اتفاق ناميمون، مردم عزيز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دي، در روز بيست و دوي بهمن، آنچنان عظمتي از خودشان نشان دادند كه دنيا را خيره كرد. ايران امروز، جوان امروز، تحصيلكرده ي امروز، ايرانيان امروز، آنچنان وضعيتي دارند كه هر توطئه اي را دشمن عليه نظام جمهوري اسلامي زمينه چيني كند، به توفيق الهي توطئه را خنثي ميكنند. منتها توجه داشته باشيد؛ بايد تقوا پيشه كنيم. آنچه ما را قوي ميكند، تقواست؛ آنچه ما را آسيب ناپذير ميكند، تقواست؛ آنچه ما را به ادامه ي اين راه تا رسيدن به اهداف عاليه اميدوار ميكند، تقواست. خطبه هاي نماز جمعه ي تهران در حرم امام خميني (ره) در بيست و يكمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) 14/03/1389

ويژگيهاي حماسه9 دي

حماسه نهم دي حرکت مردمي برجسته و به دلائل مختلف رويداد ويژه‌اي به شمار مي‌آيد:

1. واکنش سريع و بموقع مردم

اولين ويژگي حماسه نهم دي 1388 واکنش سريع و بموقع مردم و قدرت نمايي بهنگام در مقابل فتنه بود. در اين روز شاهد جمعيت متراکم و پيوسته بوديم و شعارها بسيار روشن و گويا بود. مردم براي تک تک سران فتنه شعار معناداري توليد کرده بودند. معمولاً حرکتهاي مردمي ملي همچون تظاهرات 22 بهمن و روز قدس حرکتهاي معمولي و نهادينه شده در يک روز تعطيل رسمي کشور، و با تبليغات و فراخوان رسمي همراه است. لکن اين تظاهرات در روز چهارشنبه نهم دي ماه 1388 و در روزي غير تعطيل رسمي و بدون تبليغات قبلي شکل مي‌گيرد. هتک حرمت در روز عاشوراي حسيني ششم دي ماه انجام مي شود بلافاصله تظاهرات مردمي خودجوش در هفتم و هشتم دي در حدود نيمي از استانها و شهرستانها آغاز شد. در برخي از استانها در نهم دي همزمان با تهران دوباره اين تظاهرات تکرار مي‌شود. از اين رو اين حرکت مردمي برجسته و تظاهرات ملي برنامه ريزي نشده و غير دولتي در واقع به تعبير مقام معظم رهبري يک اقدام مردمي خودجوش و ناشي از نياز در يک لحظه بود که ملت ايران با تشخيص اين نياز تاريخي به ميدان آمد.


2. خودجوش و کاملا مردمي

خودجوش بودن و برانگيختگي فوق العاده از ديگر ويژگيهاي حماسه نه دي 1388 بود. شرکت مردم در تظاهرات نوعاً با زمينه‌سازي رسانه‌اي و با دعوت شخصيت‌ها و نهادها صورت مي‌گيرد. براي حماسه نهم دي 1388، تقريباً هيچ کس و هيچ نهاد رسمي دعوتي براي تظاهرات نکرده، و تنها شوراي هماهنگي تبليغات اعلام کرده بود که مردم با تظاهرات 9 دي پاسخ هتاکي به حريم ولايت و ابي عبدالله‌الحسين (ع) در روز عاشورا را خواهند داد. تظاهرات خودجوش 9 دي از اين جنبه‌ کاملاً متمايز بود؛ چرا که شاهد حرکت عظيم مردمي در روزي غير تعطيل و به صورت خودجوش همراه با انگيزه‌هاي بسيار قوي بوديم . حرکتي که فرصت و امکان برنامه ريزي براي آن نبود. همراه با برانگيختگي و احساس مسئوليت در برابر اسلام، ارزشهاي اسلامي، انقلاب و رهبري بود. اين حرکت مردمي همچون تظاهرات زمان انقلاب از مساجد و هيأتهاي مذهبي با الهام از محرم و عاشوراي حسيني(ع) با همان روح و هيجان در سراسر کشور به جريان افتاد.

3. فراگير و در برگيرنده همه اقشار و سليقه هاي سياسي

شرکت مردم در تظاهرات خودجوش 9 دي 1388 بسيارگسترده بود. تقريباً همه واجدين شرايط رأي که حدود 7 ماه پيش در انتخابات شرکت کرده بودند در اين حرکت مردمي شرکت کردند. در واقع مي‌توان گفت همه کساني که رأي داده بودند، اعم از اينکه به نامزد پيروز رأي دادند يا به نامزدهاي شکست خورده‌، به صحنه آمدند. صفوف مردم کاملاً متراکم و همه اقشار و سليقه‌هاي سياسي را بدون استثنا در بر مي‌گرفت. تظاهرات در تهران نزديک به سه ساعت به درازا کشيد و موج جمعيت خيابان بزرگ انقلاب را از ميدان امام حسين (ع) تا ميدان آزادي را در برگرفت و مي‌توان گفت اين تظاهرات تنها با انبوه جمعيتي که در روز عاشوراي 57 به ميدان آمدند و يا جمعيت انبوهي که امام را تا بارگاه ملکوتي‌اش بدرقه کردند، قابل قياس است.


4. حضور بارز نسل سوم انقلاب اسلامي

حضور برجسته جوانان و نسل سوم انقلاب اسلامي در خلق حماسه نهم دي، آن حماسه را ماندگار کرد و نشان داد در دهه چهارم و در رويارويي با جنگ نرم و چالش‌هاي پيچيده دشمن، نظام جمهوري اسلامي از سرمايه عظيم اجتماعي (با همان احساس و عظمت ابتداي انقلاب اسلامي) برخوردار است. پيام 9 دي اين بود که جوانان مهمترين نيروي آينده ساز در تمام مناسبات سياسي و اجتماعي هستند. اين حضور بارز نشان داد که با اينکه دشمنان انقلاب اسلامي نسل سومي‌ها را هدف قرار داده است و گسست نسلي در کشور القا مي‌شود، جوانان با همان روحيه، شادابي و احساس مسئوليت نسلهاي قبلي در صحنه حضور دارند.


5. شعارهاي کاملاً سياسي و معني دار

شعارهاي مردم در اين تظاهرات، شعارهاي جمعي و کاملاً در دفاع از اسلام، انقلاب و رهبري و برائت و رويارويي با جريان فتنه و دولت‌هاي غربي بود. حرف و پيامهاي مردم در آن روز کاملاً سياسي، مستقيم و معنادار بود. آنان سران فتنه را با استفاده از ادبيات زيارت عاشورا لعن، و از آنان ابراز نفرت مي‌کردند. مردم در نه دي براي همه پيام داشتند. اين نکته بسيار مهمي است. هم براي سران فتنه پيام داشتند، هم براي کساني که سکوت کردند و هم براي غربي‌ها و رسانه¬هاي خارجي. شعارها کاملاً خودساخته و خودجوش بود و کاملاً مردمي. ما هيچ دستگاه و نهاد فرهنگي نداريم که بتواند براي اين جمعيت متراکم، که در تهران بالغ بر چهارميليون نفر بود، توليدات تبليغي آماده کند. تمام شعارها، پلاکاردها و نوشته¬ها، حرکتهاي خودجوش مردمي بود. در نه دي مردم آمدند، چون مدعيان انقلاب با مديريت خارجي هويت انقلابي و جهت گيري نظام را به چالش کشيده بودند. مردم به اين باور رسيدند که ماجرا براندازي است؛ به همين دليل آمدند تا به صورت شفاف مواضع خود را به جهانيان اعلام، و بساط فتنه را جمع کنند.
حرف اصلي مردم در 9 دي و آن احساس و شوري كه به جريان افتاد در دو محور ايجابي و سلبي بود. مردم هم در محور سلبي و هم در محور ايجابي براي مقابله و دفاع آمدند. در محور سلبي نفي نظام سلطه آمريكا، انگليس و اسرائيل و فتنه و فتنه‌گران بود و در محور ايجابي دفاع مطلق از انقلاب و ولايت، اصول و ارزشهاي اسلامي و شعارهاي انقلاب اسلامي در داخل و خارج از كشور بود. بنابراين در حماسه 9 دي 1388، هم دفاع از نظام و رهبري و هم رويارويي با فتنه و فتنه‌گران موج مي‌زد. شعارهاي مردم برخاسته از مباني فكري و ايماني بود كه در تبيين حماسه نهم دي بايد به آن مباني و دلايل اصلي حركت مردم پرداخت و از آن براي حفظ و استمرار نظام كمك گرفت.


6. بازتاب گسترده داخلي و خارجي

تظاهرات 9 دي بازتاب گسترده‌اي در دو سطح داخلي و خارجي داشت. ميرحسين موسوي که آشوبگران روز عاشوراي تهران را «مردمي خداجو» خوانده بود، ناچار به عقب‌نشيني شد و در اطلاعيه‌اي دولت برآمده از انتخابات 88 را به رسميت شناخت. در مجلس، فراکسيون اصلاح‌طلب از آنچه در روز عاشورا رخ داده بود ابراز برائت، و با تظاهرات‌کنندگان 9 دي ابراز همبستگي کرد. در سطح بين‌المللي هم مقاله‌هاي فراواني به رسانه‌هاي غرب راه يافت که همه در اين موضوع اشتراک داشتند «رهبري انقلاب از حمايت قاطع مردم برخوردار است و مخالفان نظام جايگاهي در ميان مردم ندارند.» برخي از رسانه هاي غربي حماسه نهم دي را به لحاظ ميزان جمعيت و شور و هيجان با مراسم تشييع حضرت امام خميني (رضوان الله عليه) مقايسه کردند. برخي ديگر آن را با حرکتهاي مردمي و تظاهرات زمان انقلاب مقايسه نمودند.


آثار وپيامدهاي حماسه 9دي

حماسه نهم دي 1388 حرکت مردمي آثار و پيامدهاي فراواني در داخل و خارج از کشور داشت که مهمترين آنها عبارت است از:

1. نمايان شدن ظرفيت انقلاب اسلامي

حماسه 9دي اين باور را ايجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامي و مديريت نظام جمهوري اسلامي ظرفيت لازم را براي رويارويي با چالش‌هاي پيچيده دارد و مي‌تواند آسيبهاي داخلي خود را ترميم کند و ازگردونه‌هاي سخت عبور کند که فتنه 88 مهمترين گردونه بود. مديريت نظام در مهار فتنه و آشکارسازي ابعاد ان در جامعه نقش اساسي در خلق حماسه نهم دي داشت. نظا م بويژه پس از حادثه روز عاشورا، چالش را به‌عنوان چالش با باورهاي مردم رسانه اي نمود. پيوند جريان فتنه با نظام سلطه و ضد انقلاب را بخوبي نشان داد، ماهيت فتنه را که چيزي غير از رقابتهاي انتخاباتي و تقلب در انتخابات بود، نمايان ساخت.
با وجود بحران ناشي از فتنه در مديريت آن، رفتار کنترل بحران و وضعيت اضطراري به جامعه تحميل نگرديد. هرچند در صحنه، بحران ناشي از فتنه مديريت و کنترل مي شد. اين اقدام نظام در وضعيتي بود که سران فتنه و ضد انقلاب خارجي و دولتهاي غربي فتنه 1388 را به عنوان بحران پر هزينه که نظام و جامعه در مديريت آن به بن بست رسيده است القا مي‌کردند. برخي از تحليلگران خارجي کنش هاي اعتراض آميز پس از انتخابات را بزرگترين چالش داخلي نظام سلطه در سه دهه گذشته معرفي کردند.
يکي از ظرفيت هايي که آشکار شد، حضور برجسته نسل سوم انقلاب اسلامي در خلق حماسه نهم دي، آن حماسه را ماندگار کرد و نشان داد در دهه چهارم و در مقابله با جنگ نرم و چالش هاي پيچيده دشمن، نظام جمهوري اسلامي از سرمايه عظيم اجتماعي( با همان احساس و عظمت ابتداي انقلاب اسلامي) برخوردار است. پيام 9 دي اين بود که جوانان مهمترين نيروي آينده ساز در تمام مناسبات سياسي و اجتماعي هستند.


2. آشکار شدن پيوند جريان فتنه با خارج از کشور

درفتنه 1388 پيوند ضد انقلاب با دولتهاي غربي با احزاب و گروه‌هاي سياسي و برخي از نخبگان داخل کشور در يک جبهه واحد نمايان شد. به لحاظ نوع گفتمان، شعارها و مواضع و عملکرد رابطه فتنه با خارج از کشور براي ملت ايران مشخص گرديد. چهره همه عناصر و جرياناتي که بعد از رحلت حضرت امام(ره) به عنوان حلقه هاي انحرافي خط امام مطرح بودند و در جريان فتنه مؤثر و نقش‌آفرين بودند، آشکار گرديد.


3. در هم ريختن باور و براورد جريان فتنه

با بهره گيري از فرصت انتخاباتي بر اين باور بود که با فراخوان جمعيت خاموش و تغيير باورهاي ذهني جامعه نسبت به نظام و دولت موجود مي تواند بر نتايج انتخابات تأثير بگذارد و با بسيج اجتماعي، نظام را در نتيجه انتخابات به چالش کشد. زماني که جامعه به مرور به تحليل روشن و شفاف در روندي چند ماهه رسيد، سطح تقابل از تقابل احمدي نژاد و رقابتهاي انتخاباتي و مديريت انتخابات با تقابل با نظام در باورهاي ذهني مردم شکل گرفت و مردم احساس کردند فتنه، نوع و الگوي حکومت و پايه هاي اصلي قدرت نظام را هدف قرار داده است.


4. تقويت باور به وجود جنگ نرم

مشکل باور به وجود جنگ نرم و انکار آن توسط برخي ازنخبگان و جامعه با بصيرتي که در فتنه 1388 راه افتاد به ميزان قابل توجهي برطرف شد. خلأ 20 سال بي‌بصيرتي نسبت به راهبرد تهاجم فرهنگي به اين فتنه به صورت جهشي حل شد؛ به عبارتي برکاتي که سال 1388 فتنه به‌وجود آورد انقلاب را به تعبير مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي‌- دامت برکاته‌- موجب واکسينه شدن نظام گرديد.

5. آشکار شدن چهره واقعي نخبگان کشور

فتنه 1388 يکي از بزنگاه‌هاي جريانات سياسي کشور بود. آزمون بزرگي براي همه جريانات سياسي بود. در واقع در اين فتنه چهره واقعي و ميزان همراهي واقعي جريانات سياسي کشور با انقلاب آشکار گرديد. اين فتنه نشان داد که غرب کار گسترده اي از قبل براي شکار نخبگان و برخي از فرصت‌ها همانند انتخابات انجام داده است. در اين آزمون تاريخي نخبگان سياسي هر کدام به اندازه وفاداري به نظام و يا زاويه اي که با نظام داشتند اقدام کردند.

1) عده اي مشخص شد که دشمن در آنها نفوذ دارد.آنها در نقش پياده نظام بازيچه دشمن شدند و خيانت بزرگي را رقم زدند.

2) برخي بازي خوردند و با تحليل هاي غلط در ميدان دشمن عمل کردند و حرکت جريان فتنه را تأييد کردند.
3) برخي از نخبگان فکري و سياسي کشور تحت تأثير تحليلهاي ناکافي و وابستگي‌هاي مختلف دنيايي در برابر فتنه سکوت کردند.

4) برخي در صراط مستقيم انقلاب با تأسي به گفتمان و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامي با فتنه‌گران بموقع مقابله کردند، از مواضع رهبري حمايت کردند و به روشنگري عليه فتنه پرداختند.


6. نمايان شدن کار گسترده غرب

کشورهاي غربي به سردمداري امريکا به‌عنوان يکي از بازيگران صحنه انتخابات کشور از مدتها قبل بسيار علاقه‌مند بوده‌اند تا در عرصه انتخابات نقش مؤثري داشته باشند. هر چند تلاشهاي فراوان آنها در دوره هاي پيشين با عدم اقبال ملت ايران با شکست سنگين روبه‌رو شد، آنها از تلاش دست برنداشتند و هرچند نااميدانه و ليکن به فعاليتهاي خود در اين دوره از انتخابات نيز ادامه دادند. در جريان انتخابات، اميدهايي براي غرب ايجاد شد و آنها احساس کردند پايگاه مردمي 14 ميليوني در داخل جامعه پيدا کرده اند. در موضوع ايجاد شکاف ميان نخبگان و رهبري و خدشه دار کردن وحدت ملي نيز احساس اميد کردند. غرب و امريکايي‌ها از به کار گرفتن امکانات رسانه اي و استفاده از هنر ديپلماسي عمومي براي تحت فشار قرار دادن ايران هيچ‌گونه دريغ نکردند. تلاش فراواني در ايجاد اجماع بين المللي عليه جمهوري اسلامي و کاهش مشروعيت داخلي و خارجي نظام همزمان با انتخابات انجام دادند. بر اساس آنچه گفته شد تشديد فشارهاي اقتصادي و سياسي از طريق صدور قطعنامه هاي جديد، برانگيختن جمعيت هاي خاموش براي تأثيرگذاري بر نتايج انتخابات، حمايت از نامزد مرعوب، تشکيک در نتيجه انتخابات و دامن زدن به پروژه تقلب و بحراني جلوه دادن اوضاع کشور پس از انتخابات مهمترين بخش از مواضع و راهبرد‌هاي غرب در برابر انتخابات دوره دهم رياست جمهوري ايران است.


7. شکست نظريه‌هاي غربي و کپي‌برداري از الگوهاي انقلاب مخملي در ايران

ساماندهي انقلاب مخملي در ايران توسط بنياد سوروس با واسطه افرادي همچون هاله اسفندياري، كيان تاجبخش و رامين جهانبگلو نيز از ديگر برنامه‌هاي براندازي نرم در ايران بوده است. براساس اعترافات هاله اسفندياري، بنياد سوروس با حمايت از برنامه‌هاي خاورميانه‌اي مركز امريكايي «ولسون» به دنبال ايجاد يك شبكه غيررسمي در ايران به منظور عملي نمودن اهداف براندازي نرم بوده است. در اين راستا كيان تاجبخش مدير و نماينده بنياد سوروس در ايران با اقداماتي همچون راه‌اندازي كارگاه هاي مطالعاتي متشكل از جوانان و دانشجويان و تدريس اصول و مباني شبكه‌سازي اجتماعي سعي كرد زير ساختهاي براندازي نرم را در ايران ايجاد کند شواهد و قرائن نشان مي‌دهد كه تجديد‌نظر طلبان هواخواه ليبراليسم و سكولاريسم با پشتيباني دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران در حال طراحي و عملياتي نمودن پروژه ديگري از سلسله پروژه‌هاي انقلاب رنگي و مخملين در انتخابات دهم رياست‌جمهوري بودند. اين پروژه كه گرجستانيزه نمودن و او كراينيزه كردن انتخابات نام گرفت که با تدابير و هوشمندي مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي‌- دامت برکاته‌- و حرکت بارز و حماسه نهم دي 1388 شکست خورد.

انتخابات در ايران ويژگي هاي خاص و منحصر به فردي نيز دارد به طوري که انتخابات در ايران معنايي بيش از انتخاب شدن و انتخاب کردن دارد. برخي از اين ويژگيها عبارت است از:


8. ضرورت توجه ويژه به انتخابات در ايران

در جمهوري اسلامي ايران به دليل ويژگيها و وضعيت منحصر به فرد انقلاب اسلامي و دشمني و خصومت ذاتي قدرتهاي استکباري در پس کنش آشکار مردم( انتخاب شدن و انتخاب کردن) به طور کاملاً آگاهانه، همواره اين هدف دنبال مي شد که توطئه ها و دشمني هاي غرب و بويژه با سردمداري امريکا را در پرتو برگزاري انتخابات خنثي سازند. انتخابات در ايران به ايجاد مصونيت، بازدارندگي و اقتدار نظام کمک مي کند. برگزاري انتخابات فراوان در جمهوري اسلامي ويژگي ديگرانتخابات در ايران است به طوري که هر ساله شاهد برگزاري يک انتخابات در کشور بوده و هستيم. دسته‌بنديهاي سياسي از يک طرف و عدم تعميق تحزب گرايي صحيح از سوي ديگر، باعث ايجاد مخاطرات زيادي براي کشور و مردم بويژه همزمان با برگزاري انتخابات شده است. با وجود جناح‌بنديهاي سياسي ناقص و بيمارگونه در کشور و پيامدهاي منفي آن، مردم ايران احساس مثبت و بسيار خوبي از برگزاري انتخابات دارند و به جرأت مي‌توان گفت در سرنوشت کشور فعالانه مشارکت داشتند و يکي از مهمترين و جدي‌ترين عرصه مشارکت سياسي خود را در انتخابات مي دانند.

عوامل مؤثر در خلق حماسه 9 دی:

1- جنس مردم ایران:

ملت ایران از دیدگاه امام خمینی(ره): «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی علیهم السلام می باشند، آن حجاز که در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مسلمانان نیزاطاعت از ایشان نمی کردند و با بهانه هائی به جبهه نمی رفتند که خداوند تعالی در سوره توبه به آیاتی که آن ها را توبیخفرموده و وعده عذاب داده است، و آن قدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل در منبر به آنان نفرین کرد.و آن اهل عراق و کوفه که به امیر المؤمنین آن قدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سرباز زدند که شکایات آن حضرت از آناندر کتب نقل شده است و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سید الشهداء علیه السلام آن کردند که شد و آنان که در شهادت دستآلوده نکردند یا گریختند از معرکه، و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد.

اما امروز می بینیم که ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان در جبهه ها و مردم در پشت جبهه ها با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاری ها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند و چه کمک های ارزنده می کنند…. و این ها همه از عشق و ایمان و سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان در صورتی که نه درمحضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هستند و نه در محضر امام معصوم صلوات الله علیهم اجمعین تنها انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.»

«ما به پیروی از انبیاء عظام سلام الله علیهم از صفر شروع کردیم دعوت های بزرگ آن ها از واحد واحد شروع می شد تاگروه گروه جمع می شدند، آن روزی که ما دعوت بر ضد طاغوت را شروع کردیم صفر بودیم گروه های مسلمین و اقشار ملتما در اختناق بودند و جرأت نفس کشیدن نداشتند، ما از صفر شروع کردیم و به دعوت اسلامی مردم را خواندیم و این قطره واحد قطره ها شد و قطره ها سیل و سیل دریا، این دریای بزرگ با قدرت ایمان در مقابل تمامی قدرت هابی که بر ضد اسلام وبر ضد انقلاب بودند در هم شکست دعوت اسلامی ما به آن جا رسید که تمام اقشار ملت لبیک گفتند، از دانشگاهی، بازاری،دهقان، کارگر، نظامی، ارتشی به ما پیوستند.»

«یک ملت ضعیفی که هیچ نداشت در مقابل ابر قدرت ها که همه چیز داشتند و تا دندان مسلح بودند، غلبه کرد برای این کهشهادت آرزوی او بود بعضی جوان های از من شهادت را طلب می کردند و مرا قسم می دادند که دعا کن که شهید شویم،زنهایی که جوان هایشان را داده بودند افتخار بر این کردند که شهید داده ایم و آن که یک پسرش مانده بود باز می گفت: این راهم اهدا می کنم. این قدرت ملیت نیست این قدرت ایمان است این قدرت اسلام است …. این دست غیبی الهی است. قدرت معنویملت این پیروزی را به ما ارزانی داشت.»

2- ویژگی جامعه ایران:

این مردم در حکومتی به سر می بردند که در بتن انقلابشان بوده ، انقلابی که با نثار خون جوانانشان برای بدست آوردن هدف های والایی به آن رسیده بودند؛ امام با توجه به طرح حکومت اسلامی، روز غدیر را روزی می دانند که پیامبر تکلیف حکومت را معین و آن را الگویی سیاسی ـ حکومتی برای جهان اسلام تا آخر تعیین فرموده است. این تفکر و عملکرد، صددرصد درست و مفید به حال جامعه و پیشرفت آن در ازمنه و امکنه مختلف بوده است. منتهی از نظر امام آن چیزی که سیاست اسلام را به خطر انداخت. انحراف پیدا نمودن این برنامه در طول تاریخ اسلام و دور شدن و حتی تغییرات 180 درجه ای حکومتهایی که خود را حکومت اسلام معرفی می کرده اند، از آن بوده است.بر همین اساس به رهبری امام خمینی کبیر و مردم با ایمان ایران زمین آن حکومت اسلامی که بعد از خلافت امیرالمومنین به کج راهه های سلطنت طلبی و ستمگری رفته بود به سر جای خود بازگشت و انقلاب اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 در تاریخ بشریت ثبت شد و این مردم در چنین جامعه ای بسر می بردند.جامعه مردم سالار.

در نظام مردم سالاري ديني خواست و اراده مردم از شأن و منزلت خاصي برخوردار است و باعث پيدايش و استمرار حاكميت است، اما بايد گفت اين خواست و اراده از منطقي خاص پيروي مي‌كند كه به موجب آن، چنين نظامي از نظام‌هاي ليبرال دموكراسي غرب و نقش مردم در آن‌ها متمايز گردد.

"در نظام اسلامي - يعني مردم سالاري ديني- مردم انتخاب مي‌كنند، تصميم مي‌گيرند و سرنوشت اداره كشور را به وسيله منتخبان خودشان در اختيار دارند؛ اما اين خواست و انتخاب و اراده در سايه هدايت الهي، هرگز به بيرون جاده صلاح و فلاح راه نمي‌برد و از صراط مستقيم خارج نمي‌شود. نكته اصلي در مردم سالاري ديني اين است."

3- باورهای دینی مردم:

حضور مردم در عرصه های مختلف از اعتقادات و باورهای دینی آنها سرچشمه می گیرد. ایمان مذهبی مردم، عشق به اهل بیت (ع) عامل قدرتمند در تولید قدرت مردمی انقلاب پیروزی ها و شکست دشمن بوده است. در ازمون های بزرگ دین مداری مردم عنصر تعیین کننده و کار گشا بوده. نظریه "خون بر شمشیر پیروز است" متاثر از باورهای اعتقادی مردم است ، چون انسان مومن به دنبال خشنودی و رضای خداست و به نصرت و اراده و مشیت الهی اعتقاد دارد . همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند : " در 9 دی،روح و جسم ها را اراده الهی به خیابان ها آورد . "

4- رهبری حضرت امام خامنه ای:

رهبری مهمترین عامل در مقابله با فتنه ها و عبور از بحرانها و موثرترین عامل آفرینش حماسه 9 دی و باطل السحرکردن فتنه بود. مقام معظم رهبری با مدیریت حکیمانه ، تبیین و آشکار سازی ماهیت فتنه با استراتژی مقابله نرم و با بهره گیری از قدرت مردمی نظام ، انرژی و ظرفیت جامعه را به جریان انداختند و با مدیریت مردمی و انقلابی بساط فتنه را جمع کردند . در این میان پیام ها ، بیانات و تبیین های ایشان اثرات شگرفی داشت و ملت ایران را برای آفریدن این حماسه پر شکوه ، بدون دعوت و فراخوان رسمی ، برانگیخت.

5- بصیرت واقدام به لحظه مردم:

جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر اراده ملت است . بیداری ملت ایران عامل سرنگونی حکومت خودکامه شاهنشاهی، شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و مقابله با چالش ها و تهدیدات مختلف بوده است. مردم در همه عرصه ها در این سه دهه نقش آفرین بوده اند . در هر شرایطی همانند 9 دی که نیاز به حضور بوده مردم با بصیرت و اقدام خود گره های بزرگ را باز کرده اند و از انقلاب و نظام دفاع کرده اند . بنابراین در حماسه 9 دی قدرت مردمی نظام به عنوان منبع قدرت نرم ، ظهور و بروز یافت. در واقع 9 دی ، نه گفتن با قدرت مردمی مبتنی بر مشی انقلاب اسلامی بود .

6- عاشورای حسینی:

حرکت مردم مبتنی بر نگرش عاشورایی بود . مردم ایران درسخت ترین شرایط از کربلا ، عاشورا و ابی عبدالله الحسین (ع) قدرت گرفته اند و درونمایه همه حرکت های انقلابی و نهضتی مردم عاشورای حسینی است .واقعیت این است که هیچ رویداد و حادثه ای نمی توانست مثل حادثه روز عاشورا ملت ایران را در 9 دی به حرکت درآورد . بنابراین احساسی که در 9 دی به جریان افتاد با روح عاشورایی درآمیخته شد. پرده دری و حرمت شکنی ها در روز عاشورا مردم را به این نتیجه رساند که با یک جریان منحرف از جنس لشکر ابن زیاد روبه رو هستند که همزمان با شهادت ابی عبدالله الحسین (ع) و یاران آن حضرت پرچم های عزای آن حضرت به آتش کشیده می شود . وقتی مسئله امام حسین (ع) و عاشورا به میدان آمد تحریک عمومی و حرکت عظیم به وجود آمد و آمیخته شدن حرکت فتنه با عاشورا ضربه به فتنه را نهایی کرد .

راهبردهای مردم در مهار فتنه 88

انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن را باید یکی از پیچیده‌ترین شرایط سه دهه گذشته انقلاب اسلامی دانست که به واسطه آن خیلی از ظرفیت‌ها و واقعیت‌های جمهوری اسلامی محک خورد و مورد آزمون قرار گرفت. شاید اولین بار بود که گروه‌ها و جریانات سیاسیٍ، شخصیت‌ها شناخته شده کشور، رسانه‌ها و نهادهای مسئول در این انتخابات، توانایی و داشته‌های خود را در فضای واقعی به دور از رانت های مرسوم مانند جایگاههای حقیقی و حقوقی و سوابق تاریخی و ملاحظات معمول، عرضه و آن چه داشتند را رو کردند. در چنین بستری بسیاری از واقعیت های مکتوم آشکار شد، باورهای زیادی رنگ باخت و باورهای زیادی از نو ساخته شد و در مواردی تحلیل‌ها از افراد و گروه‌ها و مجموعه‌ها، اصلاح و بازسازی و در مواردی تصدیق و تعمیق شد. دراین بین نوع مواجهه و مدیریت مردم با مسئله انتخابات و حوادث بعد از آن، بیش از سایر متغیرها و مولفه‌ها، ارزش بررسی و واکاوی دارد. چرا که:

1) انتخابات و حوادث بعد از آن بستر شناخت بی پرده و شفاف از ویژگی ها و ظرفیت های علمی، راهبردی و مدیریتی ایشان را خصوصا برای نسل جوان که در اثر کم کاری های علاقه‌مندان و حجاب های ناگزیر موقعیت رسمی رهبری، مکتوم مانده بود، آشکار ساخت.

2) ظرفیت، کارآمدی و قدرت روزآمدی اندیشه ولایت فقیه در مواجهه با چالش‌های پیچیده و چند وجهی را در یک تجربه عملی و عینی نشان داد که خود بهترین پاسخ به پرسش ها و چالش های نظری در این باره محسوب می شود.

3) به دلیل برخی نصاب شکنی ها در انتخابات و پیچیدگی و تازگی داشتن برخی حوادث بعد از انتخابات و مشابهت های محتوایی بین چالش های پدید آمده در این حوادث با چالش های آینده (جنگ نرم)، نوع مدیریت مردمی حالت الگو دارد که می تواند به صورت یک مانیفست مدیریتی سطوح گوناگون نظام را از آن بهره مند کرد.

در یک نگاه کلان می توان این مدیریت را به دو مقطع تا22 خرداد 88 (روز انتخابات) و از 22 خرداد تا 22 بهمن 88 تقسیم کرد.

الف) تا 22 خرداد 88

1) گفتمان‏‌ مردمی

از ارکان مهم وظایف و مسئولیت های مردمی، صیانت از جهت گیری های اصولی انقلاب و مراقبت از تحریف آنها خصوصا تحریف معنوی ارزش های محوری و مبنایی از یک سو و پیش بردن فضای عمومی کشور در چارچوب نیازها و خواسته های اصلی و واقعی در حرکت آینده کشور است. خصوصا در دل حوادث و رویدادهایی مانند انتخابات و تغییر مراکز قدرت کشور در مجلس و دولت و ... که جابجایی ارزش ها و تغییر رویکردها می تواند رخ دهد که در دوره سازندگی و اصلاحات با شدت و ضعف متفاوت رخ داد.

عنصر تعیین کننده در حفظ خطوط فکر انقلابی و چارچوب صحیح حرکت آینده در کشور، منوط به داشتن گفتمان جامع و توانایی مقبول سازی آن در سطح آحاد مردم است. چرا که این گفتمان است که به خواست‌ها، نیازها و اولویت‌ها شکل می دهد و جهت می بخشد.

همیشه در دلِ ساخت حقوقی، یک ساخت حقیقی، یک هویت حقیقی و واقعی وجود دارد؛ او را باید حفظ کرد. این ساخت حقوقی در حکم جسم است؛ در حکم قالب است، آن هویت حقیقی در حکم روح است؛ در حکم معنا و مضمون است. اگر آن معنا و مضمون تغییر پیدا کند، ولو این ساخت ظاهری و حقوقی هم باقی بماند، نه فایده‏ای خواهد داشت، نه دوامی خواهد داشت؛ مثل دندانی که از داخل پوک شده، ظاهرش سالم است؛ با اولین برخورد با یک جسم سخت در هم می‌شکند. آن ساخت حقیقی و واقعی و درونی، مهم است؛ او در حکم روح این جسم است.

2) مشارکت 40 میلیونی:

نصاب شکنی حضور 40 میلیونی و رکورد شکنی مشارکت 85 درصدی در انتخابات دهم ریاست جمهوری که مایه اقتدار نظام و تثبیت مردم سالاری دینی به عنوان یک الگو موفق و کارآمد به شمار می آید، مولفه دیگری از راهبردهای مردم در مهار فتنه 88است.

3) مدیریت مردمی فضای ملتهب بعد از مناظره‌‏ها و نامه آقای هاشمی رفسنجانی:

بعد از اولین مناظره(احمدی نژاد-موسوی) جریانی که حامی کاندیدای مغلوب مناظره بود، فضایی را شکل داد که می‏خواست با فشار و لابی و فضا سازی، رقابت انتخاباتی را به سود کاندیدای مورد نظر خود تغییر دهد. اوج این فضاسازی مربوط به نامه آقای هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبر انقلاب است که رسانه‏ای و علنی شد. در پی ناکام ماندن در این کار، در ساعت‏های پایانی منتهی به انتخابات، پیامکی به طور گسترده پخش شد که این اقدامات نتوانست فضای مردمی را نابه سامان کند.

ب) از 22 خرداد تا 22 بهمن 88

1) تحلیل حوادث بعد از انتخابات به عنوان فتنه عمیق:

در شرایطی که حوادث بعد از انتخابات کمتر قابل پیش بینی بود و در مجموعه نظام و بدنه وفادار به آن نیز آمادگی‏های تحلیلی و عملی برای برخورد با آن وجود نداشت، تحلیل حوادث بعد از انتخابات و تبیین فتنه عمیق، نقش مهمی در مواجهه و نیز نوع مواجهه با مسایل بعد از انتخابات داشت.

شرایط فتنه به اختصار شرایطی است که حق بودن طرف حق و باطل بودن طرف باطل بنابه دلایلی از شفافیت افتاده و تشخیص را دشوار کرده باشد.

حوادث بعد از انتخابات از چند جهت حالت فتنه داشت:

1-1) آفت سنجیدن حق با اشخاص:

سابقه و مواضع پیشین جریان فتنه و جایگاه کنونی برخی از آنها در حاکمیت، بطلان مواضع آنها را از صراحت انداخته بود و در واقع حق زیر سایه سابقه و جایگاه آنها در ابهام فرو رفته بود.

برای بخش قابل توجهی از افکار عمومی خصوصا رای دهندگان به مهندس موسوی باورپذیر نبود که این افراد(جریان فتنه) به صورت نظام اسلامی چنگ بزنند و در مقام معارضه با آن قرار گیرند.

1-2) آفت عدم تفکیک طرف پیروز انتخابات از اصل انقلاب و نظام

برخی حواشی منفی و نقاط ضعف طرف پیروز در قبل از انتخابات مانند(ماجرای مرحوم کردان، مشایی، رحیمی) و نیز برخی گفتارها و رفتارهای آقای احمدی‏نژاد در مناظره‏‌ها که با مظلوم‏نمایی رقبا همراه شد و به نوعی در جامعه بویژه نخبگان تلقی منفی بوجود آورد موجب شد حق در سایه این مسایل، با ابهام و تردید روبرو گردد و افراد و مجموعه ها را برای دفاع از واقعیتها(سلامت انتخابات) در عمل دودل و با تردید مواجه نماید. خصوصا کسانی از اردوگاه اصول گرایان که به هر دلیلی درست و یا نادرست به مخالفان سرسخت احمدی نژاد در انتخابات تبدیل شده بودند و حاضر شدند با مخالفان سنتی و قدیمی خود علیه او ائتلاف نمایند.

این افراد به دلیل آن که حمایت از اصل سلامت انتخابات و مقابله با تهمت های زده شده به نظام را به نوعی تایید طرف پیروز انتخابات و ریختن آب به آسیاب مخالف خود تلقی می کرند، علی رغم دانستن واقعیت ها در بهترین حالت سکوت و برخی به تردید ها دامن زدند.

1-3) آفت جابجا شدن متن و حاشیه و مسایل اصلی نسبت به مسایل فرعی

حوادثی مانند حادثه کوی دانشگاه، کهریزک و برخوردهای ناگزیر نیروهای انتظامی نیز به فتنه‏گون‏تر شدن مسایل کمک ‏کرد و بسترهای روانی و تبلیغاتی فراوانی بوجود آورد که در سایه آنها مسایل اصلی که حضور 40 میلیونی مردم و نیز اتهام و ظلم نسبت به نظام و مردم بود، در حاشیه قرار گرفت. این حوادث اگر چه در جای خود مهم و قابل بررسی و پیگیری است اما جریان شکست خورده در انتخابات که ادعایش در تقلب در انتخابات، پس از ناتوانی در ارائه مستندات مانند یخی در حال آب شدن بود، مسایل این چنینی را بهترین فرصت برای فرار از پاسخگویی به ادعای خود در مورد سلامت انتخابات دید و اساس فضای تبلیغاتی و جنگ روانی خود را در داخل و خارج بر آن استوار کرد و نظام را در معرض تهمت‌های بی‌شرمانه‌ای مانند تجاوز جنسی قرار داد و تلاش کرد حاشیه را بر متن غالب نماید که متاسفانه باید گفت ضعف بصیرت خواص موجب شد جریان مذکور در این کار تا حد زیادی موفق شود و فتنه را طولانی تر نماید.

1-4) آفت غفلت از دشمن و عدم مرزبندی با آن

شدت و حدت مسایل بعد از انتخابات و شکل گرفتن منازعات به صورت سنگین در داخل از یک سو و وجود تفکر غلط در جریان فتنه برای استفاده از ظرفیت‌های دشمن خصوصا ظرفیت‌های انبوه رسانه ای به نفع خود از دیگر سو موجب غفلت از دشمن و اهدافش شد. این مسئله موقعیت استثنایی در اختیار جریان ضدانقلاب خارج و داخل قرار داد تا با فضاسازی‏‌های گسترده و رسانه‏‌ای سنگین و دروغ‌گویی، تهمت‌زنی و ایجاد جنگ روانی شرایط بوجود آمده را مبهم تر و غبار آلودگی واقعیت‌ها را بیشتر کند.

در این بین عدم تبری جریان فتنه از دشمن و رسانه‌های ماهواره‌ای آنها مانند بی.بی.سی فارسی موقعیت مهمی در اختیار آنها قرار داده بود تا در بخش‌هایی از جامعه و مردم دارای اعتبار و اعتماد باشند.

2) طرح بصیرت به صورت یک گفتمان و انتخاب راهبرد روشنگری و شفاف‏سازی در برابر فتنه :

طرح برجسته و گفتمانی بصیرت به عنوان ضرورت اصلی در مقابله هوشمندانه با فتنه و به متن آوردن راهبرد شفاف‏سازی و روشنگری در کنار سایر اقدامات لازم از یک سو و محور شدن خود رهبر انقلاب در انجام روشنگری و بصیرت افزایی مردم و نخبگان از سوی دیگر، کلید حل مسایل بعد از انتخابات است.ایشان در بیش از 30 سخنرانی بعد از انتخابات، با شفاف‏‌سازی گام به گام و مرحله به مرحله که با صبر و حوصله نسبت به گستاخی‏‌های پی در پی فتنه گران و پافشاری بر راهبرد روشنگری در برابر برخی مطالبات به حق اما پیچیده کننده فتنه مانند محاکمه و دستگیری سران فتنه، به تدریج فضا را شفاف و زمینه‏‌های بروز و ظهور فتنه‏گران را کاهش دادند و لذا ریزش‏ها در این جریان و انسجام در جریان حزب اللهی بیشتر و بیشتر شد که راهپیمایی 9 دی و 22 بهمن نقاط اوج آن بود.

3) تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون:

از محوری‏‌ترین تدابیر مردم که در شرایط فتنه حکم تعیین زمین و قاعده بازی را داشت، تاکید بر فصل‌الخطاب بودن قانون با تکیه بر گفتمان رهبر انقلاب (خصوصاً در سخنرانی نماز جمعه 29 خرداد) و انجام اعتراضات تنها از مسیر قانون و راه‌های قانونی و مراجعه به نهادهای قانونی بود. خصوصاً در شرایطی که جریان فتنه گر و برخی خودی‌‏های غافل تأکید بر حکمیت و مذاکره و مصالحه و حل و فصل مسئله از راههایی داشتند که مدیریت کار را از دست نظام خارج و فرجام مسئله را نامشخص کرده و بر پیچیدگی فتنه می‏افزود.

ج) نتایج مدیریت مردمی در حوادث بعد از انتخابات

1) اقتدار مردمی:

حادثه عظیم 9 دی و راهپیمایی 22 بهمن پس از ماه‌ها مظلومیت انقلاب و رهبری و جنگ روانی سنگین تبلیغاتی و رسانه‌‏ای همراه با دروغ و تهمت، توانست سیمای مقتدر نظام اسلامی و پایگاه عظیم مردمی و اعتماد ملت به انقلاب و مقام معظم رهبری را به نمایش بگذارد.

2) انزوای سیاسی و مردمی جریان فتنه:

حوادثی مانند هتک حرمت عاشورا و راهپیمایی عظیم و پرابهت ملت ایران در روز 9دی و خصوصاً راهپیمایی بی سابقه 22 بهمن بعد از 8 ماه فتنه گری، موجب شد که جریان فتنه و عناصر کلیدی آن در حوزه سیاسی و حاکمیت و مهمتر از آن، از نظر پایگاه اجتماعی و مردمی منزوی و آنها را که می‏خواستند با ابزار ظرفیت‏های اجتماعی مانند تجمع و راهپیمایی، نظام و انقلاب و رهبری را در بین مردم بی اعتبار کنند، در بین ملت ایران بی اعتبار شوند.

3) انسجام بیشتر بین مردم از یک سو و بین مردم و نظام از سوی دیگر:

ایجاد شکاف بین بخش‏‌ها و طبقات گوناگون مردم و قرار دادن مردم رودروی یکدیگر و نظام و رهبری، از محوری‏‌ترین اهداف استکبار بود، اما راهپیمایی 9دی و 22 بهمن که با تنوع حضور اقشار مردم همراه و در مواضع و شعارها به نفع نظام و انقلاب نیز کاملاً یکدست و منسجم بود، نمایش روشنی از انسجام درونی کشور بود.

4) شکست سنگین ضد انقلاب استکباری و دنباله‌‏های داخلی آنها و بالا رفتن ضریب امنیتی کشور:

در حوادث بعد از انتخابات، یکبار دیگر استکبار و ضد انقلاب نقاب دار و آشکار داخلی با تمام قوا و توان به میدان آمدند و هر آن چه در اختیار داشتند برای مقابله با جمهوری اسلامی از نظر سیاسی، روانی و تبلیغاتی و کمک‏های مالی و اقتصادی و نرم‏افزاری بسیج کردند اما شکست سنگینی را تجربه کردند که برایشان قابل تصور نبود. پیروزی نظام در این رویارویی مانند همه پیروزی‏های گذشته، ضریب امنیت و آسیب ناپذیری جمهوری اسلامی و تجارب مسئولین و خودآگاهی مردم را بالاتر برد.

5) افزایش جایگاه و موقعیت منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی جمهوری اسلامی :

از جمله موارد آسیب دیده در جریان حوادث بعد از انتخابات، موقعیت منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی جمهوری اسلامی بود که در راهپیمایی 9 دی و خصوصاً راهپیمایی بی‌نظیر 22 بهمن تا حد زیادی ترمیم شد.

نتیجه:

انتخابات يکي از شرايط و ابزار تحقق مردم سالاري و از عوامل مشارکت سياسي است به طوري که محور اصلي مشارکت سياسي، مشارکت انتخاباتي است. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، زمينه مشارکت مردم در عرصه هاي گوناگون بويژه در عرصه سياسي و در فرايند تصميم‌گيري، سياستگذاري و اداره جامعه فراهم شد و برخي اصول قانون اساسي نيز به حقوق ملت و حق حاکميت ملت اختصاص يافت.حماسه 9 دي تمام محاسبات دشمن را به هم ريخت، دشمن در جريان انتخابات دهم رياست جمهوري با استفاده از بغض، كينه و بي بصيرتي برخي عوامل داخلي تمام عِدّه و عُده خود را جمع كرد و با عقبه اي بسيار حساب شده و برنامه ريزي شده وارد صحنه شد تا نقشه هاي شوم خود را عملي كند . اما سيل خروشان مردم آنان را زمين گير ساخت و اقتدار و محبوبيت نظام اسلامي بار ديگر را به رُخ جهانيان كشيد. نهم دي ماه نمايش بصيرت انقلابي مردم بود . بصيرتي كه غبارها و نقاب ها را كنار زد و چهره واقعي مدعيان و فتنه گران را نشان داد ، چهره كساني كه به خاطر رسيدن به قدرت از هيچ تلاشي حتي ضربه زدن به ريشه هاي انقلاب و اركان ركين نظام اسلامي دريغ نكردند. چهره كساني كه سالها با نقاب انقلاب گري در صفوف مردم نفوذ كرده بودند و ولايتمداري را فقط در شعار و ظاهر و نه در عمل و رفتار از خودشان بروز داده بودند، يقيناً بزرگ ترين پيام حماسه نهم دي ضرورت بصيرت مداري و پرهيز از غفلت بود.يكي ديگر از دستاوردهاي مهم نهم دي، انسجام، وحدت و يگپارچگي مجدّد مردم بود. به لحاظ شرايط خاص انتخابات دهم و تبليغات و جوسازي گسترده و سوء تفاهمات ايجاد شده اختلاف، چند‌دستگي، مشاجرات و نزاع هاي فردي و اجتماعي صفوف متحد و منسجم مردم را به شدت تهديد مي‌كرد و راهپيمايي نهم دي، نقش بسيار مؤثر و معجزه آسايي در پيوند درباره دل ها و جان‌ها ايفاء كرد و انسجام مجدد نيروهاي انقلابي با محوريت ولايت فقيه و رفع كدورت ها و سوء تفاهامات ناشي از فتنه گري دشمن را به ارمغان آورد.

پيشنهادها
براي بزرگداشت مناسب اين حماسه تاريخي محورها و خطوط کلي زير پيشنهاد مي شود:

- توجه توأمان به کميت و کيفيت حرکت مردم در نهم دي 1388

- راه اندازي دبيرخانه دائمي و فعال براي فعال نمودن نهادها، سازمانها و ظرفيتهاي مردمي

- تبيين ريشه ها، زمينه ها و اهداف شکل گيري فتنه 1388 و چگونگي مهار و کنترل آن

-آشکار سازي ماهيت، ابعاد و چگونکي شکل گيري حماسه نهم دي براي گروه هاي مختلف مردم
- توجه به غلبه نيافتن کارهاي شعاري و پرهيز از اقدامات کم تأثير

-رويکرد مديريت کلان و اجراي غير متمرکز برنامه‌ها توسط ستادهاي بزرگداشت نهم دي

منابع

دایرة المعارف فتنه88 ،جمعی از نویسندگان...مؤسسه فرهنگی هنری صبح امید، ج اول

شریفی، احمد حسین، موج فتنه از جمل تا جنگ نرم، کانون اندیشه جوان، تهران 1388

صحیفه نور(حضرت امام ره)، ج5

گذر از فتنه 88، معاونت سیاسی سپاه

http://www.aviny.com

http://farsi.khamenei.ir

http://www.hadinews.ir

http://www.leader.ir

http://www.mostazafin.tv

http://www.yjc.ir



[1]. کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار

[2]. کارشناسی ارشد علوم سیاسی

[3]. دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حقوق، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

مطالب مرتبط
برچسب ها: حماسه 9 دی ، فتنه ، بصیرت
نام:
ایمیل:
* نظر: