جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
بلاتکلیفی یک ساله طرح بومی‌سازی دکل‌های حفاری نفت
رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت از مسوولان وزارت نفت خواست که به بهانه برداشت سریع‌تر از مخازن مشترک نفت و گاز به دلالان اجازه ندهند که تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به ویژه دکل‌های حفاری خشکی را که می‌توان در داخل ساخت از خارج وارد کنند.

دکتر حمیدرضا طیبی - رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت - درباره آخرین وضعیت قرارداد ساخت 14 دستگاه دکل حفاری نفت توسط متخصصان جهاد دانشگاهی گفت: با اعلام کمبود منابع مالی تعداد دکل های حفاری از 14 دستگاه به شش دستگاه کاهش یافته و وضعیت قرارداد این شش دستگاه نیز به علت مشخص نبودن روش تامین مالی تاکنون بلاتکلیف مانده است.

او با اشاره به این که تیرماه سال 1391 قرارداد ساخت 14 دستگاه‌ دکل حفاری توسط کنسرسیوم جهاد دانشگاهی و شرکت فناوران پارسیان با حضور وزرای نفت، دفاع و رئیس جهاد دانشگاهی امضا شد گفت: متاسفانه این قرارداد تاکنون ابلاغ نشده است.

وی با اظهار این که طبق قرارداد قرار بود دو دستگاه دکل حفاری 10 ماه پس از امضا قرارداد و پس از آن هر سه ماه دو دستگاه تحویل شرکت ملی نفت ایران شود گفت: بر این اساس اگر قرارداد در تیرماه سال گذشته ابلاغ و اجرایی شده بود در اردیبهشت ماه امسال دو دستگاه دکل تحویل وزارت نفت می‌شد.

به گفته رییس سابق جهاد دانشگاهی این فرصت سوزی در حالی است که کماکان خرید از خارج برای تامین نیاز به دکل‌های حفاری خشکی ادامه دارد.

طیبی ادامه داد: در آخرین جلسه پیگیری وضعیت این قرارداد که در تاریخ 27 خرداد ماه و به دعوت دکتر مقدم - معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت - در دفتر وی تشکیل شد پیشنهاد شد از روش‌های دیگری مثل صدور مجوز فروش نفت و یا فرآورده‌های نفتی برای تامین منابع مالی استفاده شود که این پیشنهاد مورد استقبال کنسرسیوم پارس جهاد قرار گرفت.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از شرکت‌های حفاری دلیل انجام خریدهای خارجی دکل حفاری را عدم توانایی کنسرسیوم پارس جهاد برای ساخت دکل و نداشتن امکانات ساخت عنوان کرده‌اند گفت: کنسرسیوم پارس جهاد حاصل همکاری شرکت جهاد دانشگاهی علم و صنعت و شرکت فناوران پارسیان به نمایندگی از طرف موسسه فجر شیراز است. موسسه فجر شیراز دارای قرارداد ساخت دو دستگاه دکل حفاری و جهاد دانشگاهی علم و صنعت نیز دارای قرارداد ساخت سه دستگاه دکل حفاری بوده‌اند. این کنسرسیوم هم اکنون دارای دانش طراحی دکل های حفاری خشکی به صورت کامل است که شامل طراحی سازه فلزی دکل (سازه برج Mast و زیرسازه Substructure)، انتخاب کامل ماشین‌آلات مورد نیاز طراحی سیستم برق و کنترل و سایر منابع مصرفی (Utility) و ارتباط دهی کامل آن‌ها (System Integration) جهت انجام عملیات حفاری است.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت، حجم ساخت داخل دکل‌های حفاری در حال حاضر 49.2 درصد است که شامل ساخت برج سازه، زیرسازه، سیستم برق و کنترل (Cscr &Mcc)، ساخت کامل مخزن و ساخت تاپ درایو و سایر سازه‌های فلزی است.

طیبی با اشاره به این که با انعقاد اولین قرارداد ساخت دکل حفاری، رقم ساخت داخل به راحتی به 56 درصد قابل افزایش است اظهار کرد: این رقم سهم بسیار خوبی در ساخت داخل دکل‌های حفاری نفت بوده و تجهیزات اصلی دکل را شامل می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت یادآور شد: با میزان 50 درصد ساخت داخل، هرگز توجیهی برای خرید خارجی دکل‌های حفاری وجود ندارد زیرا حجم اشتغالی که با همین میزان ساخت داخل انجام می‌شود بسیار چشمگیر است.

وی در مورد این که گفته می‌شود جهاد دانشگاهی فضایی برای ساخت دکل حفاری ندارد یادآور شد: جهاد دانشگاهی علم و صنعت دارای یک یارد مجهز مونتاژ و تست دکل‌های حفاری در مجتمع تحقیقاتی و ساخت صنعتی شهدای جهاد دانشگاهی در استان البرز و شرکت فناوران پارسیان نیز دارای یک یارد مجهز در استان فارس است که این دو یارد جمعا توان مونتاژ و تست 12 دستگاه دکل را در سال دارند.

او با بیان این که در شرایط یکسان، کنسرسیوم پارس جهاد هم از لحاظ کیفیت و قیمت و هم از نظر زمان ساخت می تواند با شرکت های خارجی به ویژه شرکت‌های چینی رقابت کند، گفت: شرط این کار یکسان سازی دقیق مشخصات فنی دکل حفاری و تامین و تزریق به موقع منابع مالی است.

رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: امیدوارم کلید تدبیر و امید بتواند از عهده اژده‌های زرد که در حال بلعیدن ساخت داخل است برآید.

طیبی، تحقق حماسه اقتصادی را منوط به حمایت قاطعانه دولت جدید از تولید داخلی دانست و اظهار امیدواری کرد که این دولت به بهانه لزوم برداشت سریع‌تر از مخازن مشترک و دهها توجیه دیگر گرفتار حیله دلالان و عاملان خریدهای خارجی نشود؛ چرا که تنها راه سرعت بخشیدن به برداشت سریع از مخازن مشترک، دستیابی به فناوری است که تنها با تدبیر و برنامه این امر محقق می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی علم و صنعت در پایان از افرادی که به دلیل ناآشنایی با توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در بخش ساخت دکل حفاری این مطالب را بیان می‌کنند درخواست کرد که ازتوانمندی‌های کنسرسیوم پارس جهاد بازدید کنند.

قرارداد ساخت 14 دستگاه دکل حفاری خشکی با هدف دستیابی با دانش بومی 20 تیرماه امضا شد. قرار است این تعداد دکل با کارفرمایی شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران و مشارکت شرکت فناوران پارسیان و جهاد دانشگاهی علم و صنعت به نمایندگی از جهاد دانشگاهی ساخته شود.

طبق این قرارداد قرار بود 10 دستگاه دکل حفاری خشکی با سهم 54 درصد نسبت به سهم 40 درصدی سه دستگاه دکل قبلی که توسط جهاد دانشگاهی بومی‌سازی ‌شده بود ساخته شود. همچنین همزمان با ساخت این تعداد از دکل، ساخت چهار دستگاه دکل دیگر نیز با طراحی و تولید دانش فنی داخلی و برند ایرانی با سهم داخلی‌سازی 70 درصد آغاز ‌شود.

در این قرارداد قید شده بود که 10 دکل از این قرارداد تا پایان سال 92 و چهار دکل دیگر با توجه به سهم بیشتر داخلی سازی آن تا پایان سال 93 تحویل وزارت نفت ‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: