چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۰۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
مدیر مرکز هدایت از مخترعن و مبتکرین سازمان بسیج علمی استان فارس خبر داد :
سجاد نوروزی مدیر مرکز هدایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی استان فارس در گفتگو با خبرنگارن این سازمان از طراحی پکیج استاتیکی پیش بینی تشکیل رسوبات معدنی در سیستم های آبی صنعت نفت توسط جمعی از پژوهشگران استان فارس خبر داد .

سجاد نوروزی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسیج علمی استان فارس با اشاره به ویژگی های محصول ساخته شده گفت : در پکیج حاضر به منظور پیش بینی تشکیل رسوب معدنی در سیستم های آبی صنعت نفت 13 جزء موجود در محلول الکترولیتی مورد توجه بوده است .

وی افزود : این پژوهشگران که با مرکز رشد خلاقیت و فناوری شهدای هسته ای سازمان بسیج علمی استان فارس نیز همکاری و تعامل دارند به منظور پیش بینی رسوبات معدنی همچون کلسیم ، باریم سولفات و استرانسیم سولفات ، دو معادله ضریب فعالیت و ثابت تعادل ترمودینامیکی را مورد توجه قرار داده اند که طبق گفته محققین نتایج بررسی حلالیت محلول الکترولیتی این نسخه آکادمیک با نتایج تجربی و نرم افزار OLI3.2 مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج به مطابقت بسیار خوب نتایج مدل بهینه شده با موارد مذکور اشاره دارد .

مدیر حمایت از مخترعین و مبتکرین سازمان بسیج علمی استان فارس افزود : پژوهشگران این طرح نتایج این پکیج را با نتایج میدانی و سایر مدل های محققین نیز مورد مقایسه قرار داده اند که نتایج قابل توجه و منطبق بر هم حاصل شده است .

وی در پایان خاطر نشان کرد : در صورت تشکیل رسوبات معدنی ، مشکلاتی همچون گرفتگی و شکستن تجهیزات ، کاهش راندمان تولید  بوجود می آید و در موارد شدیدتر ستون چاه ها مسدود می شود که برای حذف رسوبات معدنی روش و تکنیک های شیمیایی و مکانیکی مورد توجه است که این امر نیز هزینه های گزاف و قابل ملاحظه ای را به شرکت های نفت یا سایر شرکت های مربوطه تحمیل می کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در خصوص ویژگی های این طرح می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • سومین پکیج استاتیکی و صنعتی در دنیا بعد از نرم افزار OLI3.2 و نرم افزار پژوهشگاه صنعت نفت ایران pscalism که البته طراحان این نرم افزار در تیم طراحان این پکیج نیز حضور دارند .

  • دارای دقت بسیار بالا در پیش بینی شاخص تشکیل رسوب ، شاخص فعالیت آب و ph محلول سیستم آبی فرآیند صنعتی

  • قابلیت بکارگیری در سیستم های فرآیندی تجهیزات و تأسیسات صنعت نفت از قبیل : چاه بهره برداری ، چاه تزریق آب و خطوط انتقال نفت

  • قابلیت بکارگیری در سیستم فرآیندهای صنعتی شرکت پتروشیمی

  • قابل استفاده در طراحی الگوی بهینه تزریق سیال در عملیات تزریق آب صنعت نفت

گفتنی است این محصول توسط سید حسین هاشمی کارشناس ارشد مهندسی شیمی و عضو مرکز رشد خلاقیت و فناوری شهدای هسته ای شیراز ، سید علی موسوی دهقانی عضو پژوهشگاه صنعت نفت تهران ، محمود دین محمد عضو شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و سید عبدالرسول هاشمی طراحی شده است .


 


نام:
ایمیل:
* نظر: