يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۴۹:۱۵
کد خبر: ۱۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
یک استاد ادبیات گفت: ادبیات حماسی می تواند در رفع تقاضاهای بشری عمل کند و در واقع ادبیات مي تواند تهییج کننده سیاسی باشد.

غلامرضا کافی در گفتگو با خبرنگار سازمان بسيج هنرمندان فارس بيان داشت: یکی از انواع بسیار مهم و موثر در ادبیات، ادبیات حماسی است که در اول و در پیشانی ادبیات قرار دارد، به همین جهت می تواند در رفع تقاضاهای بشری عمل کند.

وی تبیین رفتار شناسی ادبیات در عرصه سیاست را ناشی از نیازهای بشر دانست و ادامه داد: زمانی که در جامعه یک تقاضا وجود دارد براساس آن نیاز و تقاضاهای بشری، انگیزش های ادبی به جامعه القا می شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: این ادبیات حماسی است که می تواند پاسخگوی نیازها بشري باشد، بنابراین تقاضاهای سیاسی است که حماسه سیاسی را شکل می دهد.

كافي تاكيد كرد: در واقع ادبیات تهییج کننده سیاسی است مثلا وقتی شعار داده می شود در کنار آن برای القا از عنصر ادبی استفاده می کنند قطعا ادبيات در عرصه حماسه سیاسی موثرتر است به جهت اینکه نیاز سنجی صورت می گیرد و موثر واقع می شود.

وی افزود: در حماسه اقتصادی نیز با یادگیری ظرافت ها در قالب ادبیات تعلیمی و در نهایت ادبیات دراماتیک آموزشهای انسان محورانه می دهد و افراد را در جهت حماسه افتصادی هدایت می کند.

این استاد ادبیات اظهار داشت: انگیزش های متعددی می توانند به ميزان قابل توجهي به هنر ماده ی تبلیغی وارد کنند که براساس رویکرد اجتماعی و عمل به تکلیف اجتماعی و یا ماده ی ادبی تبلیغ و ترویج می شود که بصورت مستقیم مانند داستان یا ماده های دیگر ادبی و غیرمستقیم از طریق رسانه ها و...ظاهر می شوند.

کافی در ادامه انقلاب اسلامی را یک رونق چشمگیر دانست و ابراز داشت: این عصر یک عصر چشمگیر و معترض است که ادبیات این عصر را ادبيات بیداری و اجتماعی می توان نامید.

اين نخبه بسيجي افزود: این ادبیات نیازگرا و توده گراست كه در تمامی شئون اجتماعی كاملا هوشيار است.

كافي یکی از عناصر فرهنگی ادبیات را بازدارنده و ترغیب کنندگي آن داست و بيان داشت: ادبيات به شرطی که در سایه شریعت و یک حوزه معنایی باشد در واقع این انقلاب، انقلاب اسلامی است که کتابش قرآن و ادبیاتش ادبیات معنوی و هنرمندانش متعهد هستند.

این شاعر برجسته در پایان تصريح كرد: هنرمندان از قشر روشنفکر و فرزانه جامعه هستند و سرنوشت جامعه برایشان بسیار مهم است به همین دلیل در جهت حضور و مشارکت مردم و از جهت ایجاد انگیزه در بین آنان تبلیغ و مردم را به حماسه های سیاسی ترغیب و تشویق می کنند.

انتهاي پيام/224224/

نام:
ایمیل:
* نظر: