کد خبر: ۱۰۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
رئیس شورای عالی قشر بسیج کارگری استان فارس:
مدیر کل تعاون ،کار ورفاه اجتماعی استان فارس خبر از افزایش جریمه کارفرمایانی داد که اقدام به جذب اتباع بیگانه غیر مجاز و فاقد کارت می کنند.

به گزارش «بیکافارس» رئیس شورای عالی قشر بسیج کارگری فارس،سهراب مختاری، بیان داشت:براساس تغییر حداقل دستمزد نیروی کار در سال 96،مبالغ جریمه کارفرمایان نیز بر طبق نرخ جدید دستمزد امسال کارگران ،افزایش یافت.

وی با بیان این که براساس دستمزد جدید به کارگیری هر روز اتباع بیگانه غیرمجاز و فاقد کارت به عنوان نیروی کار 155 هزار تومان جریمه برای کارفرمایان مختلف به دنبال دارد،افزود:هر روز به کارگیری اتباع غیر مجاز،5برابر حداقل دستمزد روزانه مصوب قانون کار برای کارفرمایان جریمه در نظر گرفته می شود.

به گفته مختاری این نرخ در سال گذشته 135 هزار و 361 تومان بودکه براساس دستمزد مصوب سال 96،این مبلغ به 155 هزار تومان افزایش یافت.

مدیر کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی فارس بیان داشت:کارفرمایان در صورتی می توانند از اتباع بیگانه به عنوان نیروی کار استفاده کنندکه این اتباع بیگانه دارای کارت کار باشند و مجوز تردد به معنای مجوز کار نیست.

وی افزود:همچنین کارفرمایان ملزم اند اتباع بیگانه را در همان شهری که در کارت آن ها قید شده به کار گیرند و نمی تواننداز اتباع بیگانه دارای کارت کار یک شهر در دیگر شهرها استفاده کنند،به عنوان مثال چنانچه کارت کار برای تبعه بیگانه ای در مرودشت صادر شده باشد کارفرما در شیراز نمی تواند چنین فردی را مشغول به کار کند و این فرد تنها در همان مرودشت می تواند مشغول به کار شود.

وی یادآور شد:چنانچه کارفرما دوباره تخلف را تکرار کند میزان جریمه وی دوبرابر می شود ضمن آن که در هر مرحله که اقدام به پرداخت جریمه نکند بین 91تا 180 روز حبس در انتظار اوست.

مختاری گفت:با توجه به نام گذاری امسال به نام (اقتصاد مقاومتی،اشتغال و تولید)نیاز است کارگران در قالب مردم،کار با بهره وری بالاتر را در سرلوحه کار خود قرار دهندو کارفرمایان نیز در قالب همین مردم،نسبت به افزایش مزد کارگران ایرانی در مشاغل سخت اقدام کنند و استفاده از نیروی کار ایرانی را به عنوان یک تکلیف ملی تلقی کنند همچنین در بخش دولتی و نهادهای عمومی نیز انتظار می رود مسئولین در سال جاری نسبت به گذشته نظارت خود را بر عملکرد پیمانکاران تحت مجموعه خود با هدف کاهش و حذف به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز و فاقد کارت کار بیشتر نمایند.

مختاری درخصوص آمار بازرسی از بنگاه های اقتصادی در سال گذشته در فارس گفت:در سال 95 بالغ بر 24 هزار و 400 بازرسی از بنگاه های اقتصادی در سطح استان صورت گرفت و 8865 واحدی که اقدام به بکارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز کرده بودند شناسایی شدند که از این تعداد 1764کارفرما به مراجع قضایی معرفی گردیدند که این افراد آن دسته از کارفرمایانی بودند که از پرداخت جریمه سربازدند.

وی با اشاره به وجود 30 گشت مشترک در این زمینه در سطح استان فارس گفت:این گشت های مشترک بین اداره کار،فرمانداری،نیروی انتظامی و اداره کل امور اتباع بیگانه است و درتمام شهرها به جز هشت شهر ممنوعه فارس به بازرسی از بنگاه های اقتصادی می پردازند.

مختاری بیان داشت:این 8 شهر شامل فیروزآباد، فراشبند، داراب، زرین دشت، خنج، فسا، نی ریز، رستم  و مهر است و در این شهرها تنها اتباع بیگانه دارای همسر ایرانی می توانند مشغول کار شوند.

مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان فارس بیان داشت: البته پیشنهاد داده ایم در مرحله اول کل استان فارس برای حضور نیروی کاربیگانه جزو استان های ممنوعه شود و چنانچه با این پیشنهاد موافقت نمی کنند حداقل شهرهای خرامه، ممسنی، زرین دشت ، مرودشت، استهبان و کوار که نرخ بیکاری درآنها بالاست برای حضور نیروی کار بیگانه ممنوع گردد تا مشاغل موجود سهم نیروهای بیکار آن شهرستان ها شود.

وی با بیان این که برخی از استان های همجوار فارس استان های ممنوعه کشور برای حضور اتباع بیگانه است،افزود:متاسفانه اتباع بیگانه ای که می توانستند در این دو استان مشغول کار شوند به سمت فارس روانه شدند و به حضور اتباع بیگانه و نیروی کار غیر ایرانی در فارس دامن زده اند که برخورد با این افراد را سخت تر و پیچیده تر کرده است به گونه ای که مجبور شدیم 20 گشت به گشت های بازرسی در سطح استان فارس اضافه کنیم.

مختاری با اشاره به 110 هزار تبعه بیگانه مجاز در فارس گفت: 20  هزار نفر از این تعداد در سن کار قرار دارند.

وی یادآور شد:البته باید این نکته را متذکر شوم که اتباع بیگانه دارای کارت کار نمی توانند در هر شغلی مشغول کار شوند و تنها در مشاغلی همچون کوره ها، معادن، مرغداری و حفاری می توانند به کار گرفته شوند البته آن هم به شرطی که در این رسته های شغلی نیروی کار ایرانی نباشد.

مختاری با تاکید بر این که امسال سیاست انقباضی بر صدور کارت کار برای اتباع بیگانه اعمال خواهد شد افزود: کارت کار جدید در صورتی صادر می شود که اتباع بیگانه برای چند ماه محدود آن هم جهت انتقال مهارت در این استان به کار گرفته شوند و یا آن نیروی کار ایرانی در آن رسته شغلی وجود نداشته باشد.

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار یاد آور شد: عمده کارت کارهایی که در فارس صادر شده مربوط به پناهندگان زمان جنگ افغانستان است.

وی در پایان تاکید کرد:تمامی این اقدامات و سخت گیری ها برای صیانت از نیروی کار ایرانی است.
روابط عمومی اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان فارس
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: