جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۲۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
دانشمندان آلمانی نوعی سیستم پیشرانه جت برای قایق‌ها و زیردریایی‌ها را با الهام از حرکت‌ هشت‌پاها طراحی کرده‌اند.
هشت‌پاها نه با حرکت‌دادن دم بلکه با خارج‌کردن جت‌مانند آب از بدن خود شنا می‌کنند. این امر به آن‌ها امکان حرکت بسیار سریع و آرام را می‌دهد.

دانشمندان موسسه Fraunhofer آلمان، از این حرکت برای طراحی یک سیستم پیشرانه استفاده کرده‌اند که می‌توان از آن در قایق‌ها، وسیله‌های آبی تفریحی و زیردریایی ‌ها استفاده کرد.

نمونه‌اولیه مینیاتوری طراحی‌شده شامل چهار توپ الاستومر 20*6 سانتی‌متری است که در درون هر یک از آن‌ها، یک پیستون هیدورلیک وجود دارد.

درست مانند هشت‌پا که‌ آب را به درون پوشش خود می‌کشد، آب از طریق یک دریچه واقع در داخل هر توپ این سیستم، جذب می‌شود.

سپس کابل‌های تعبیه‌شده در درون توپ‌ها موجب منقبض‌شدن آن‌ها شده و آب به سرعت خارج می‌شود.

درست مانند این حیوانات که با حرکت قیفی که آب از آن بیرون می‌آید و می‌توانند خود را به جلو برانند، سیستم نیز با استفاده از یک موتور که به صورت گزینشی توپ‌ها را در جهت درست هدایت می‌کند، حرکت می‌کند.

می‌توان کل این ابزار را با یک چاپگر سه‌بعدی چاپ کرد و به گفته سازندگان، طراحی نسخه تجاری از چنین فناوری نه‌ تنها امکان مسافرت سریع و تقریبا با سکوت را فراهم می‌کند، بلکه خطر آسیب‌رساندن به موجودات دریایی توسط پیشرانه‌ها را به صفر می‌رساند.

آلمانی‌ها تنها مبتکرانی نیستند که در حال طراحی چنین پیشرانه‌ای هستند؛ الکس اسپراید نوجوان اهل تگزاس نیز به عنوان بخشی از نمایشگاه علمی گوگل، وسیله زیرآبی جت‌مانند خود را با الهام از هشت‌پا طراحی کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: