يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۳:۴۶:۳۴
کد خبر: ۱۱۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
عضو شورای عالی بسیج حقوق دانان فارس:
عضو شورای عالی بسیج حقوق دانان فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند برای خوشایند کشورهایی مانند آمریکا، اصول اسلامی خود را نادیده بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق‌دانان از فارس؛ فضل الله فروغی، عضو هیئت‌علمی و رئیس دانشکده حقوق و جرم‌شناسی دانشگاه شیراز در جلسه شورای عالی سازمان بسیج حقوق‌دانان فارس گفت: بیش از ۲۰ کمیته حقوق بشری در سازمان بین‌المللی ازجمله کمیته کودکان، زنان، مبارزه با تبعیض نژادی و ... تشکیل‌شده است که این سازوکارهای بین‌المللی در نفس کار جهت نظارت، ارتقا و تأمین حقوق بشر خوب هستند.

 

وی تصریح کرد: آمریکا حقوق بشر را با ترازوی ثروت و قدرت می‌سنجد به این معنا که هرکجا ثروت و کسب منفعت آن باشد، موافق است و هرکجا که حقوق بشر مخالف توسعه و قدرت‌طلبی آن نباشد موافق است، در غیر این صورت مخالفت می‌کند.

 

عضو شورای عالی سازمان بسیج حقوق‌دانان فارس افزود: کشته شدن هزاران کودک، زن و مرد به‌عنوان مثال کشتاری که عربستان در یمن انجام می‌دهد و کشتارهای سوریه، پاکستان، افغانستان و کشورهای دیگر از نگاه آمریکا در تناقض با حقوق بشر نیست اما اعلام می‌کند که اعدام یک قاچاقچی مواد مخدر در ایران در تضاد حقوق بشر است.

 

فروغی مطرح کرد: دیوان کیفری دنیا می‌خواهد به جرائم غزه رسیدگی کند اما آمریکا با استفاده از حق وتو خود باعث می‌شود هیچ‌گاه پرونده غزه روی میز دیوان عالی قرار نگیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر آمریکایی هم در داخل، هم در منطقه و هم در جهان کارهای ضد بشری بسیاری انجام می‌دهند، در حقوق داخلی آمریکا، بزرگ‌ترین حقوق‌دانان این کشور تندترین نقدها را علیه حقوق بشر آمریکا بیان می‌کنند.

 

عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق دانشگاه شیراز تشریح کرد: در آمریکا برخلاف قانون اساسی خود، اعدام‌های زیر ۱۸ سال بسیاری اتفاق می‌افتد، اعدام بسیاری از افرادی که اختلال‌های روانی دارند، صورت می‌گیرد؛ ۱۳ درصد جمعیت این کشور سیاه‌پوست است که ۳۴ درصد از اعدام‌های آمریکا مربوط به سیاه‌پوستان می‌شود.

 

فروغی با اشاره به آخرین آزمایش اعدامی آمریکا بر یک سیاه‌پوستان که ناموفق بود، بیان کرد: اعمال خلاف انسانی دولت آمریکا از طریق پلیس و مراجعه قضایی بیداد می‌کند، در سال ۲۰۰۵ دیوان عالی آمریکا علیه دولت این کشور یک مصوبه نوشت و اعلام کرد این دولت کارهای ضد حقوق بشری می‌کند.

 

وی گفت: تشکیل مراجعه بین‌المللی در راستای فصل ۷ منشور بین‌المللی است که بزرگ‌ترین آن دیوان کیفری بین‌المللی حقوق بشر با عضویت بیش از ۱۲۰ کشور است که کشوری مانند آمریکا توسط بوش در آخرین لحظات اساس‌نامه را پاراف می‌کند و رئیس‌جمهور بعدی پاراف را پس می‌گیرد.

 

عضو شورای عالی بسیج حقوق‌دانان فارس تصریح کرد: آمریکا با گنجاندن ماده ۱۶ در اساس‌نامه از بررسی جرائم این کشور جلوگیری می‌کندکه محتوای این ماده به این صورت است اگر سازمان ملل تشخیص داد که به جرائمی رسیدگی نشود، یک قطعنامه تصویب کند که دیوان کیفری بین‌الملل به آن رسیدگی نکند.

 

فروغی بابیان اینکه آمریکا به بدترین شکل غرب را به سخره گرفته است، افزود: آمریکا از عنوان حقوق بشر در جهت حفظ منافع خود در دنیا سوءاستفاده می‌کند.

 

وی با اشاره به گزارش‌های احمد شهید و عاصمه جهانگیری مطرح کرد: یکی از وظایف این نماینده‌ها این است که علیه هر کشوری که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد، گزارش‌های ضد حقوق بشری تهیه کنند و همچنین بر روی دولت جمهوری اسلامی ایران فشار می‌آورند چون ایران سلاح می‌خواهد و حقوق بشر انسانی و واقعی را پیگیری می‌کند و از همراهی با آن‌ها خودداری می‌کند.

 

این استاد دانشگاه بابیان اینکه حدود اسلامی ما هیچ‌وقت نمی‌تواند تغییر کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند برای خوشایند کشورهایی مانند آمریکا، اصول اسلامی خود را نادیده بگیرد.

 

فروغی بابیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند اصلاحات یعنی ریشه همه‌ی اصول را باید زد، گفت: تمام اقشار بسیج کشور و استان به‌خصوص بسیج حقوق‌دانان باید درزمینه‌ی حقوق بشر آمریکایی و اهداف آن‌ها را آموزش ببینند و به‌صورت بسیجی همه‌ی این موارد را به گوش مردم برسانند.

 

وی تصریح کرد: اقدامات ناقض حقوق بشر در دنیا توسط ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا در سه بخش داخلی، منطقه‌ای و جهانی بی‌شمار است و از آن‌جایی که قوانین حقوق بشر یک قوانین انسانی و موردپذیرش است، باید رصد کنیم و قوانین خود را به صورتی تنظیم کنیم که رنگ و بوی حقوق بشر جهانی داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: