کد خبر: ۱۱۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
مکرون در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه سعودی: برای مقابله با نقش ایران در منطقه همکاری می‌کنیم
به گزارش تنویر ،

رئیس‌جمهور فرانسه تا قبل از سفر به تهران به شکل‌های مختلف در حال انتقال این پیام به جامعه جهانی است که سفر او به ایران به معنای نزدیکی روابط پاریس- تهران نیست.

امانوئل مکرون که پیش از این در گفت‌وگو با فرانس 24 صراحتا گفته بود «ایران شریک فرانسه نیست» و روابط پاریس- تهران حول برجام شکل گرفته، حالا پیش از سفر به تهران نه‌تنها مواضع مشترک خود را با دولت دونالد ترامپ درباره موضوع موشکی ایران اعلام کرده، بلکه به کشورهای منطقه از جمله عربستان‌سعودی این اطمینان خاطر را داده که مواضع فرانسه علیه توان دفاع موشکی ایران است و فرانسه برای مقابله با نقش ایران در منطقه، با عربستان‌سعودی همکاری می‌کند.
بر اساس این گزارش، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه عصر یکشنبه با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد مکرون در این تماس تلفنی، حمله موشکی اخیر نیروهای یمنی (وابسته به انصارالله) به ریاض، پایتخت عربستان را محکوم و اعلام کرد فرانسه با عربستان در مقابله با هرگونه اقداماتی که امنیت این کشور را تهدید می‌کند، همکاری می‌کند. به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهوری فرانسه با طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه ایران، بر ضرورت مقابله با اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه تاکید کرد. مکرون مدعی شد: «موضع فرانسه در قبال نقش تخریبی ایران و حمایت آن از شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله) از طریق ارسال موشک‌های پیشرفته برای هدف قرار دادن عربستان و ثبات منطقه، آشکار است».
ابراز همراهی و همکاری فرانسه با ریاض علیه ایران نشان می‌دهد مقامات فرانسوی می‌خواهند نشان دهند برجام به عنوان یک توافق اطمینان‌بخش میان ایران و اروپا قابل پذیرش نیست و صرفا یک توافق در موضوعی مشخص است و به همین خاطر این توافق نمی‌تواند مانع فشار مستمر اروپا به ایران به خاطر مسائلی مانند توان دفاع موشکی ایران شود. به صورت مشخص مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه این ایده را بین اروپایی‌ها رهبری می‌کند. او 9 دسامبر / 18 آذر، در اظهارنظری عجیب مدعی شد موشک شلیک شده به سمت فرودگاه ملک فیصل در ریاض متعلق به ایران بوده است.
در حالی که سازمان ملل اعلام کرده شواهد و مستنداتی که نشان دهد این موشک ایرانی بوده در اختیار ندارد، مکرون که در دوبی به سر می‌برد، گفت: کاملا محرز است موشک پرتاب شده از سوی حوثی‌های یمن به ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی متعلق به ایران است و این موضوع نشان‌دهنده آن است که توافق هسته‌ای ایران باید متوقف شود. مکرون در ادامه بر لزوم مذاکرات جدید با ایران درباره مساله برنامه موشک بالستیک تاکید کرد.
قاسمی: فرانسوی‌ها تحت‌تأثیرند!
در ایران سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید این اظهارات مکرون را خبرگزاری سعودی منتشر کرده و از این رو برای وزارت خارجه مستند نیست. این در حالی است که فرانسوی‌ها طی چند ماه اخیر بارها بر ضرورت مقابله با تاثیرگذاری ایران در منطقه تاکید کرده‌اند و مواضع مکرون در حمایت از سعودی‌ها موضوع چندان جدیدی نیست.
بهرام قاسمی البته این را هم گفت که فرانسوی‌ها تحت تاثیر القائات برخی سران منطقه قرار می‌گیرند.  قاسمی دیروز دوشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه درباره سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به تهران عنوان کرد این سفر در دستور کار روابط 2 کشور است و تاریخی تعیین نشده که به تاخیر افتاده باشد.  قاسمی اضافه کرد: هیچ شرط و شروطی در این آمد و شدها و تبادل هیات‌ها و مذاکراتی که با فرانسه داریم نه از جانب ما و نه آنها، وجود ندارد.  وی روابط 2 کشور را مثبت خواند و افزود: تعاملات بسیاری بین 2 کشور وجود دارد و این تعاملات ادامه می‌یابد و صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن و مذاکره، بحثی انحرافی است و احتمالا جاهایی که مطرح می‌کنند با نیات خاصی این موضوع را مطرح و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.  سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات منتشر شده به نقل از مکرون در تماس تلفنی با ملک سلمان نیز بیان کرد: منبع این خبر سعودی‌ها بودند و ما از پاریس و در سایت وزارت خارجه فرانسه چنین چیزی ندیدیم.  به گزارش فارس، وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر برخی سخنان نابجا، غلط و غیرمنطقی از سوی برخی مقامات فرانسوی درباره برخی موضوعات مربوط به ایران و منطقه مطرح شد، افزود: هنگام پاسخ، موضع خود را به صراحت و روشنی اعلام کردیم. با توجه به اهمیت روابط 2 کشور و تعاملات ما، قطعا در خیلی از مواضع دارای نظرات مشترکی هستیم ولی بدون شک در برخی حوزه‌ها نظرات یکسانی نداریم و به همین دلیل این مذاکرات و رفت و آمدها ضرورت دارد.
قاسمی افزود: از سفر آتی وزیر خارجه فرانسه به تهران استقبال می‌کنیم و دستورکار مشخص و مفصلی را برای این سفر خواهیم داشت و علاوه بر مسائل دوجانبه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، مسائل بانکی، مالی و فناوری، درباره مسائل منطقه صحبت‌های زیادی با طرف فرانسوی خواهیم کرد.  به گزارش فارس، وی بیان کرد: متاسفانه فرانسوی‌ها گهگاهی تحت تاثیر القائات معاندان ایران و آنهایی که ایران‌هراسی را ترویج می‌کنند، قرار می‌گیرند و با اطلاعات نادرست درباره برخی موضوعات موضع‌گیری می‌کنند، این اقدام درستی نیست و در گفت‌وگوهای سازنده می‌توانیم تا حد زیادی خوشبین باشیم که فرانسه را از واقعیت‌ها و هر آنچه در منطقه می‌گذرد، آگاه کنیم و آنها را از القائاتی که دیگران می‌خواهند روابط ایران را با کشورهای اروپایی تحت تاثیر قرار دهند، دور کنیم.  وی با بیان اینکه هوشیاری بسیاری در شرایط کنونی لازم است، بیان کرد: در دورانی که آمریکا به دلایل مختلف و اشتباهات فاحشی که داشته، در تنگنا و انزوای شدید قرار می‌گیرد، اروپا و سران اروپا هوشیاری داشته باشند که در دام سیاست‌های غلط آمریکا و برخی متحدان نابخرد آنها در منطقه قرار نگیرند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما فرصت داریم با فرانسوی‌ها صحبت کنیم و از گفت‌وگو با آنها نگران نیستیم. حتما درباره مسائل مختلف منطقه و دیگر موضوعات به صراحت و با شفافیت تمام مواضع ایران را مطرح می‌کنیم.  وی ادامه داد: دوباره به آنها یادآوری می‌کنیم که ایران چه نقش مثبت و سازنده‌ای را در این منطقه حساس جهان ایفا کرده و چگونه با تروریسم به طور جد و در صف مقدم مبارزه با تروریسم ایستادگی کرده و توانسته گروه‌های افراطی از جمله داعش را تا حد بسیاری از منطقه دور و آنها را منکوب کند و به آنها یادآوری خواهیم کرد که اگر نقش ایران در منطقه و سایر نقاط جهان بویژه خود فرانسه که شاید بیش از سایر کشورهای اروپایی در سالیان گذشته در معرض تروریسم و ناامنی قرار داشته نبود، امروز می‌توانستند در چه وضعیتی قرار بگیرند.  قاسمی افزود: فرصت مناسبی است و امیدواریم این سفر (سفر مکرون به تهران) انجام شود و ما از این فرصت استفاده کنیم و آنچه لازم است و باید مقامات فرانسوی بدانند را به آنها یادآوری کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: