کد خبر: ۱۱۷۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با شرایط آسان، گفت: آنقدر برای واگذاری زمین سخت گرفته‌ شده که ۶۰ درصد از صنایع در بیرون از شهرک‌های صنعتی واقع شده‌اند که پیامد آن مشکلات محیط زیستی بوده است.

شیراز| شرایط آسان برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شود

به گزارش بیکافارس، صادق نجفی  در همایش تخصصی مدیران حقوقی شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با تاکید بر اینکه باید مشکل فضای کسب و کار برای کارآفرینان کشور حل شود، اظهار داشت: حقیقت این است که ما خودمان با وضع آیین‌نامه و قوانین دست و پاگیر گره‌های بسیاری در کار کارآفرینان ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار برای کارآفرینان آنقدر سخت شده و هزینه‌های آنها بالا رفته که هیچ کارآفرینی حاضر نیست برای سرمایه‌گذاری قدم جلو بگذارد، عنوان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که یک کارآفرین از طریق سیستم پرتال سازمان صنایع کوچک و وزارت صنعت کارهایش به راحتی انجام شود و نیاز نباشد که برای اخذ مجوز و امور دیگر با صرف هزینه‌های بسیار مدام به تهران سفر کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راکد ماندن اراضی شهرک‌های صنعتی یا به این دلیل بوده که ما در واگذاری زمین‌ها مشکل داشتیم و یا اینکه اهلیت متقاضی را مورد نظر قرار نداده‌ایم، افزود: اگر از همان ابتدا شرایط واگذاری زمین را روان و آسان گرفته بودیم و در کنار آن اهلیت فرد متقاضی را به خوبی بررسی می‌کردیم الان به این مشکلات برمی‌خوردیم.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی متولی 92 درصد از صنایع کشور است و جای سوال است که چرا هنوز آنطور که باید در زمینه اشتغال جوانان کارساز نبوده است، خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات ما به دلیل سفارشی بودن مدیران است.

نجفی با بیان اینکه آنقدر برای واگذاری زمین به متقاضیان و سرمایه‌گذاران سخت گرفته‌ایم که 60 درصد از صنایع در بیرون از شهرک‌های صنعتی واقع شده و این موضوع سبب ایجاد مخاطره برای محیط زیست شده است، گفت: سال 95 واحدهای صنعتی 13 هزار و 500 میلیارد تومان جریمه محیط زیستی پرداخت کرده‌‌اند و در سال 96 این رقم به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی بیان کرد: چرا باید انقدر شرایط واگذاری زمین را سخت بگیریم که کسی تمایل به حضور در شهرک‌های صنعتی نداشته باشد و در مقابل بروند با تغییر کاربری زمین کشاورزی را به صنعتی تبدیل کنند و مشکلات عدیده برای محیط زیست ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه از 800 ناحیه صنعتی کشور الان 400 ناحیه فعال است، افزود: باید برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی، گلوگاه‌های فساد خشکیده و مقررات روان وضع شود.

وی بیان کرد: اگر از رسته‌هایی مانند پوشاک، کیف، چرم، پتروشیمی، فرش و غیره حمایت شود در کشور به خودکفایی خواهیم رسید زیرا قابل قبول نیست که سرانه صادرات پوشاک ترکیه 140 دلار و سرانه صادرات پوشاک چین 80 دلار باشد اما ما از این پتانسیل در کشورمان استفاده نکنیم.

نجفی با بیان اینکه بین 12 تا 15 میلیارد دلار بازار پوشاک کشور است که اگر ما بتوانیم سالانه 3 میلیارد دلار صادرات پوشاک داشته باشیم 280 هزار نفری که در این رسته مشغول به فعالیت هستند به یک میلیون و 280 هزار نفر خواهند رسید، گفت: باید در حوزه پوشاک برندسازی شود.

صادرات خوشه‌های صنعتی فارس به 124 میلیون دلار رسید

احد فتوحی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس، نیز در این همایش با بیان اینکه در استان فارس 61 شهرک و ناحیه صنعتی ایجاد شده است، اظهار داشت: بیش از 7 هزار هکتار اراضی در اختیار این شرکت است که تاکنون 5300 هکتار از آن عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه با ایجاد 17 تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس نزدیک به 80 درصد صنایع مستقر در این شهرک‌ها تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته‌اند، افزود: تاکنون 5 هزار و 830 قرارداد در این شهرک‌ها منعقد شده است و 2 هزار و 863 واحد بهره‌بردار با اشتغال 33 هزار و 800 نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

فتوحی با بیان اینکه 14 خوشه صنعتی در استان فارس شناسایی شده که 4 خوشه در حال فعالیت هستند و خوشه فرش  دستباف و خرمای جنوب فارس نیز در حال راه‌اندازی است، گفت: سال گذشته این 4 خوشه صنعتی 124 میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از بین 61 شهرک و ناحیه صنعتی استان فارس 41 ناحیه در مناطق محروم قرار داشتند که 20 شهرک‌ از آنها حتی یک متقاضی هم نداشت، افزود: برای جذب سرمایه‌گذار در این 41 شهرک و ناحیه صنعتی مشوق‌های سرمایه‌گذاری اعمال شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس با بیان اینکه در سال گذشته 170 قرارداد تک برگ تعیین تکلیف شده و 5 هکتار از اراضی راکد شهرک‌های صنعتی آزادسازی شد، عنوان کرد: 166 قرارداد نیز نواحی صنعتی فارس تعیین تکلیف شد.

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، نیز در این همایش با بیان اینکه در 10 ماهه سال گذشته یک هزار و 43 میلیون دلار کالا از استان فارس صادر شده است، اظهار داشت: در استان فارس 4200 واحد صنعتی، 580 واحد معدنی و 160 هزار واحد صنفی وجود دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: