کد خبر: ۱۲۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
بنای خانه حسین علیه السلام بر مدار بندگی است، که ماجرای کربلا «قیام خانوادگی» است
خانواده به عنوان اولین نهاد مؤثر در جامعه است که مؤسس آن ذات اقدس باریتعالی جل جلاله می باشد. آنچه در بحث خانواده مهم و اساسی است و می توان بر اساس آن ساحت های مختلف و متنوع را بررسی و ارائه نمود، پس از تشکیل که ازدواج نام می گیرد، حفظ حراست و تعالی خانواده است. نظر به اهمیت حفظ حراست و تعالی این نهاد مقدس بر آنم تا در چند جمله موجز مطالبی را بیان کنم.

ابوذر متقی پیشه، مسؤول سازمان فرهنگی خانواده سپاه فجر استان فارس طی نوشتاری به اهمیت خانواده و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در خانواده و جامعه پرداخت.

خانواده به عنوان اولین نهاد مؤثر در جامعه است که مؤسس آن ذات اقدس باریتعالی جل جلاله می باشد. آنچه در بحث خانواده مهم و اساسی است و می توان بر اساس آن ساحت های مختلف و متنوع را بررسی و ارائه نمود، پس از تشکیل که ازدواج نام می گیرد، حفظ حراست و تعالی خانواده است. نظر به اهمیت حفظ حراست و تعالی این نهاد مقدس بر آنم تا در چند جمله موجز مطالبی را بیان کنم.

اهمیت خانواده را باید از زبان مؤسس آن شنید و با ایمان کامل قلبی باور کرد که برای پایه گذار آن چقدر مهم است که آنچه بنا کرده باید چگونه باشد و به کجا برسد. همین بس که در قران حمید و مجید که کتاب راهنمای خانواده و اعضای خانواده است از خانواده ای نمونه و متعالی یاد می کند تا با بهره گیری از زلال معرفت ایشان، خانواده های دیگری تکثیر شوند و در پی آن جامعه ای اسلامی بنا شود. و آن خانواده خانواده ای نیست جز اهل بیت پاک و مطهر پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم که در مدح و ثنایشان همین بس که فرموده است: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» و در پی آن: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین ءامنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما». این بدان معناست که ای خانواده های مسلمان اگر می خواهید لایق و شایسته درود و سلام الهی شوید، از الگویی که من به عنوان برترین و بهترین خلائق معرفی کرده ام پیروی و بهره گیری کنید و این نیست جز دوری از رجس و پلیدی و روی آوردن به طهارت ظاهر و باطن.

در همین کتاب مقدس و نورانی به ما یاد می دهد که چگونه باید از رجس و پلیدی دوری جست و از عاقبت به شری و آتش جهنم دور شد: «  ... قوا انفسکم و اهلیکم نارا». آن هم با چه بیانی؛ بیان آمرانه و دستوری که: ای افراد باایمان خودتان و خانواده تان را از آتش جهنم محافظت کنید.

زمانی که افراد خانواده و در واقع خانواده به عنوان یک تشکیلات نورانی و آبرومند توانستند با مراقبت از یکدیگر شایستگی طهارت پیدا کنند رشد و تعالی یافته و می توانند قیام کنند؛ قیام لله. که فرمود: «... ان تقوموا لله مثنی و فرادی». چه زیباست لحظه ای که همه اعضای خانواده با هم به این درجه از کمال و تعالی برسند که همگی حس الهی قیام لله را پیدا کنند و برای رضای خدا از همه چیزشان بگذرند و موجد راهی شوند که در امتداد مسیر رسالت، امامت را و هدایت جامعه را در دست بگیرند. نمونه بارز قیام خانوادگی قیام سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و خانواده عظیم الشأن آن حضرت و یارانی که تا پای جان پای حسین ایستادند. حسین شهید به تنهایی قیام نکرد و به دستور خدا عمل فرمود و همراه با خانواده قیام کرد و چه زیبا قیامی شد قیام خانوادگی حسین که تا ابد به ما و خانواده های ما سرمشق می دهد. قیام خانوادگی حسین هدفمند است؛ فلذا ماندگار و اثربخش است و الگوی پیش روی ماست. حسین فرمود من برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سیره رسول خدا قیام کردم. آنها که هنوز قلبشان نورانی است و مانند قلب نویسنده این گفتار مکدر به  فتنه های آخرالزمان نشده می دانند و می فرمایند که امر به معروف و سیره رسول خدا از مهمترین و اساسی ترین مباحثی است که اگر بدان عمل شود، هم اعضای خانواده، هم خانواده و در پی آن، جامعه اسلامی خواهد شد و ما راهی نداریم جز اینکه بپذیریم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید از خانواده شروع کرد. چگونه یک خانواده می تواند متعالی شود را گفتیم که قیام لله کند؛ چگونه یک جامعه می تواند قیام لله کند که بیان شد باید از خانواده شروع شود؛ چگونه می توان جامعه اسلامی را به سرمنزل مقصود مطلوب تمدن اسلامی رساند، اینکه جامعه ما اسلامی شود. باید عرض کنم بدون دریافت پیام سیدالشهدا که امر به معروف و نهی از منکر است نمی توان به این مطلوب دست یافت. فلذا باید از تک تک اعضای خانواده شروع کرد تا نهایتاً به تمدن اسلامی دست یافت. همانگونه که امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرموده اند کسی که می خواهد دیگران را تأدیب کند در ابتدا باید از خویشتن شروع کند فلذا لازم است طبق فرمایش امام روح الله رضوان الله تعالی علیه برای این تأدیب، فردی را بر خود بگمارد تا او را تذکر دهد و یادآور به خیر و نیکی و پرهیزدهنده از شر و بدی باشد. ما می توانیم با بیان قاطع بگوییم می توانیم به تمدن اسلامی برسیم اگر به نهاد مقدس خانواده اهمیت بدهیم و اساس کار را آن بدانیم. 

امر به معروف و نهی از منکر نیز در تعالی و طهارت خانواده نقش اساسی دارد. لفظ «بکن نکن» که بر زبان عوام است و خواص با بیان دیگری «لطفا، استدعا دارم» آن را بر زبان جاری می کنند، همان امر به معروف و نهی از منکر است. مگر می شود برای سالم ماندن از رجس و پلیدی راهی غیر از امر به معروف و نهی از منکر را انتخاب کرد و توقع داشت بدون مراقبت و محافظت و حراست خانواده، در پی آن جامعه ای سالم داشت؟ پس در این ایام که به واسطه برکت خون سیدالشهدا و تأسی از حرکت و قیام خانوادگی سیدالشهدا، در این نظام اسلامی دهه امر به معروف و نهی از منکر نام گرفته است همگان را به قیام خانوادگی و خروج از بی تفاوتی نسبت به تغییر و تحول آخرالزمانی ابتدائا  از خانواده دعوت نموده و امیدوارم با ترویج این دو واجب فراموش شده، خانواده هایی سالم و متعالی و در پی آن جامعه و تمدن اسلامی را شاهد باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: