دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۵۹:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
امام خمینی(ره) الگوی تمام عیار برای بشریت
امام یک شخصیت ذو ابعاد هست که در همه ابعاد برای دیگران الگو می باشد، این شخصیت جهانی هم در بعد سیاسی و هم در بعد عرفانی و هم در بعد علمی برای بشریت یک الگوی تمام عیار است.
به گزارش تنویر مراسم ویژه ارتحال امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد در شهر وراوی به همت حوزه امام حسین(ع) وراوی با حضور فرماندهان پایگاههای مقاومت بسیج و دیگر بسیجان بخش وراوی با سخنرانی حضرت حجه الاسلام و المسلمین نوروزی برگزار شد.
نوروزی در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت ارتحال امام خمینی(ره) و قیام خونین 15 خرداد بیان کرد: امام یک شخصیت ذو ابعاد هست که در همه ابعاد برای دیگران الگو می باشد.
وی ادامه داد: این شخصیت جهانی هم در بعد سیاسی و هم در بعد عرفانی و هم در بعد علمی برای بشریت یک الگوی تمام عیار است.
حجه الاسلام نوروزی بیان داشت: خداوند متعال در سوره والعصر اینچنین میفرماید که ان الانسان لفی خسر. نوع انسان ها و جوامع بشری بدنبال خراب کردن عمرشان هستند و هر زمان در پیشاپیش زندگی خود چاه ها کنده اند و مبانی زندگی خود را تحریف و ویران میکنند.
اما در ادامه این سوره مبارکه خداوند استثناء قائل شده است. افرادی اهل نجات اند که چهار عنصر کاربردی را در زندگی و جامعه خود نهادینه سازند.
۱- الا الذین آمنوا:
ایمان به حقیقت هستی، مبدأ متعال، الله تبارک و تعالی است که می تواند بعنوان اولین قدم، انسان را از این تباهی و خسارت و بدبختی نجات دهد.
سیره زندگی حضرت امام راحل و عظیم الشان مملو از عطر ایمان به خداست.
حضرت امام خمینی حسبنا الله و نعم الوکیل را با همه وجود ادا می کردند و تنها به خداوند متعال متکی بودند و همین باور به ایشان قاطعیت، شجاعت و استقامت را می داد.
برخی ها خیلی زود مرعوب و مغلوب دشمن میشوند.دشمنی که تنها تهدید به ترس میکند در حالی در مرحله عمل بسیار ضعیف تر از آن است چرا که اگر توانی داشت نمیگذاشت که انقلاب اسلامی اینقدر به رشد و بالندگی خود رسد.
امام امت هیچ زمان مرعوب و مغلوب دشمن نشدند.
آنچه که در این برای ما سرشار از درس هاست این است که در عرصه انتخابات، اصلح را انتخاب نماییم و یکی از ویژگی های شخص اصلح مرعوب نشدن در مقابل دشمن و اتکای او به خداوند متعال باید باشد.
۲- و عملوا الصالحات:
پس ایمانی دارای ارزش و عظمت است که انسان را وارد در عرصه ی عمل نماید و تولید کننده عمل باشد.
سیره حضرت امام امت در حکمت و عرفان آنقدر وسعت دارد که باید برای آن کتابها نوشت اما محفلی کوتاه مجالی برای بیان نیست لکن از پیروان راه این امام میتوان گفت که عمل آنان که برگرفته از سیره و نفس قدسی خمینی بت شکن بود اینچنین بود که سیزده ساله هایی همچون شهیدان حسین کهنسال ها و حسن قربان پور ها و... را آنچنان بار آورد که با تمام ایمان و عمل در مقابل دشمنانی بسیار و مجهز آنچنان مقاومت به خرج دهند که بگفته شهید حاج حسن غلامی در وصیت نامه اش که:
به تاریخ و تاریخ نویسان بگویید که در عصر ما هم وهب ها بودند اما اینبار یزیدیان نابودند.
و این نکته درسی دارد که در پیکار انتخابات، شخص اصلح یعنی مرد میدان عمل باشد و اکتفا به شعار نکند را باید انتخاب نمود.
۳- و تواصوا بالحق:
خودسازی جایگاهی والا دارد اما اکتفای آن و بدون در نظر گرفتن اصلاح جامعه نمی توان به سر منزل مقصود رسید.
در این محفل اگر شخصی مبتلا به بیماری کرونا وارد شد هیچ عقل سلیمی ورود او را بدون تذکر و ارجاع به پزشک نمی پذیرد.این که افراد دیگر در سلامت اند و ماسک زده و با رعایت فاصله حضور دارند دلیلی نیست که با ورود یک بیمار کرونایی به مجلس کسی ساکت بنشیند پس یقینا با کمال احترام او را از محفل خارج میکنند چرا که سلامتی همه در خطر است.
تواصی به حق و حقیقت و بصیرت اینگونه است. جامعه ای سالم و پایدار و مقاوم است که افرادش زنجیره توصیه به بهترین ها را در همنوعان خود تقویت کنند.
امام خمینی رحمة الله علیه در نامه خود به مرحوم ایت الله یزدی در سال ۴۶ اینگونه یاداوری شدند که:
با اطمینان نفس به شما آقایان محترم وعده فرج قریب می دهم چه عمر من در این آخر وقت به آن برسد یا نه....
مایوس نباشید و به خود یاس را راه ندهید قوی باشید و دیگران را تقویت کنید و تواصی به صبر و تواصی به حق کنید خداوند با شماست. صحیفه،ج۲،ص۱۶۹-۱۷۰
در این زمانه آنچه که تکلیف ماست این است که هرچند دشمن با عِده و عُده خود در مسیر نا امید کردن مردم وارد شده است چه در مسائل اقتصادی و معیشتیو چه در عرصه سیاسی، نباید مومنان و انقلابیون دلسرد شوند چرا که دشمن رو به افول است و انتخاب ماست که میتواند جامعه ای امیدوار را پرورش دهد.
پس دیگر شاخصه فرد اصلح، امیدواری با عمل به وعده های اوست.
۴- و تواصوا بالصبر:
در این میدان حقیقت ها یقینا دشمن به دنبال خلل و حرکت منفعلانه ماست بدنبال فتنه هاست بدنبال تحریم هاست و عده ای هم در داخل کشور عامل این دشمن خبیث در عمل به خواسته های ناپاک آنان هستند.
پس در هر عصری اینگونه فرعونیان و یزیدیان و زیادی های دنیا در مقابل جبهه ایمان به حرکات خود ادامه میدهند اما جبهه اسلام همچون بنی اسرائیلیان نیستند که ولی خود را رها کردند و به موسی گفتند:
اذهب انت و ربک فقاتلا انا ههنا قاعدون.
تو و پروردگارت در مقابل اهل ظلم بجنگ ما اینجا نشسته ایم هرموقع پیروز شدید به ما خبر دهید.
ما همه جانبه در مقابل امریکا و اسرائیل و ایادی استکبار که رو به افول هستند ایستاده ایم.
اما اگر تغافل و سستی به سراغ ما اید و این تواصی به حق و تواصی به صبر را نادیده گرفتیم، آتش که فتاد خشک و تر می سوزند. واتقوا فتنة لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصة. که این بلا ها و فتنه اختصاص به اهل ظلم ندارد بلکه جامعه سست ایمان را هم هلاک میکندـ
حجه الاسلام نوروزی در پایان مراسم بسیجیان را به تبلیغ و ترویج مشارکت حداکثری و انتخاب فرد اصلح در میان آحاد مردم فراخواند و اظهار کرد: برای اینکه دولت منتخب در عرصه بین الملل قوی ظاهر شود و حق ملت ایران را از اجانب بگیرد نیاز به پشتوانه قوی دارد پشتوانه قوی برای دولت آرای زیاد است و آرای زیاد با مشارکت حداکثری ممکن می شود اما مردم باید توجه داشته باشند که مشارکت حداکثری آنها باید منجر به انتخاب اصلح شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: