آخرین اخبار
کد خبر: ۱۳۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
قاسم امینی
در میان کشورهای منطقه ایران یکی از اولین کشورها است که دارای سابقه انتخابات و توسعه سیاسی و حضور مردم در انتخابات است که این حضور به اوایل انقلاب مشروطیت در مردادماه ۱۲۸۵ (ه_ ش) برمی‌گردد.

از ابتدای تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون نیز بیش از ۳۹ انتخابات برگزار شده است. این انتخابات‌ها شامل انتخابات قانون اساسی، مجالس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری بوده است که در جای خود یک رکورد بی‌نظیر است.

واکاوی از منظر جامعه‌شناسی سیاسی نشان می‌دهد که سیره و الگوی‌های سیاسی انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی ایران در این چندین دهه بر یک مختلف اساسی استوار بوده است که حتی نظام در بحرانی‌ترین شرایط بر آن ایستادگی کرده است.

این سیاست‌ها و الگوها انتخاباتی که مبتنی بر اندیشه سیاسی امامین انقلاب و اصول اسلامی و ملی است عبارت‌اند از: 


۱-اعتقاد راسخ به نقش تعیین‌کننده مردم بر سرنوشت کشور

در نظام سیاسی اسلامی مشروعیت هم الهی و هم مرمی است و این مردم هستند که پشتوانه محکم نظام در چالش‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی بوده‌اند.


۲- تعیین‌کننده بودن صندوق‌های رأی

انتخابات و صندوق‌های آرا به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تحول قدرت و گردش نخبگان در امور اجرایی است.


۳-احترام به رأی مردم

احترام به آرا عمومی و خوانده‌شدن رأی واقعی مردم در نظام اسلامی، فارغ از اینکه هر نتیجه‌ای داشته باشد.


۴-اجباری نبودن انتخابات در ایران
 در ایران برخلاف برخی کشورهای خارجی که در آنجا حضور در انتخابات اجباری است و اگر شهروندی در انتخابات شرکت نکند از برخی از حقوق شهروندی محروم می‌شود از قبیل کشورهایی مثل: ترکیه، استرالیا، آرژانتین، برزیل سنگاپور، اروگوئه، کره شمالی، پرو، بلژیک، همچنین ایالتی در کشور سوئیس به نام «شاف هاو زن» نیز دارای سیستم انتخابات اجباری است. اما در جمهوری اسلامی ایران حتی در جایی که شهروندان قهر سیاسی کردند و انتخابات را تحریم نمودند آمد؛ اما به حقوق شهروندی آنان احترام گذاشته می‌شود.


۵-تنوع نیروها و احزاب و تشکل‌ها

گروه‌های مختلف صرفاً با پذیرش قانون اساسی در میدان انتخابات حضور داشته و مبارزات انتخاباتی خود را به نحو مسالمت‌آمیز به انجام می‌رسانند، فعالیت همه گروه‌های سیاسی و مبارز در نظام و روی کار آمدن نگاه‌ها و جناح‌ها با سلایق و علایق و سیاست‌های متنوع (اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب) در دوره‌های مختلف که این نیز نشانگر تعیین‌کننده بودن رأی ملت بوده که این خود زمینه‌ساز و حاکی از مردم‌سالاری دینی و تکثرگرایی سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است.


۶-حاکمیت قانون در انتخابات

در نظام سیاسی ایران همواره قانون و قانون‌خواهی مدنظر بوده و همین عامل باعث شده در بحران‌های سیاسی و اجتماعی تیر دشمنان همواره به سنگ خورده و نتوانند به اهدافشان برسند.


اهمیت و تأثیرگذاری این سیره و الگوهای انتخابات در ایران باعث شده جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام و نظام اسلامی جایگاه در خور شأنی را در میان کشورهای منطقه و جهان پیدا کند.

سیره و الگوی انتخاباتی در ایران و نتایج به‌دست‌آمده تأثیر بسزایی بر تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران و حتی نظام بین‌الملل به جا گذاشته است، به‌نحوی‌که ایام انتخابات همه رسانه‌های دنیا یکی از محتوای اصلی‌شان انتخابات در ایران می‌شود و این حاکی از تأثیرگذاری تحولات داخلی ایران بر منطقه و نظام بین‌الملل است.

اینها همه نشان‌دهنده تعالی یافتگی و پیشرفت همه‌جانبه سیاسی و حقوقی و اجتماعی و فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.


نویسنده: قاسم امینی، پژوهشگر مسائل سیاسی

نام:
ایمیل:
* نظر: