دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۱۷:۲۲
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۱۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
با آمدن ماه مدرسه ، مهر ماه، یاد قدیم افتادم. سالهایی که پاییز معنا و مفهوم دیگری داشت. شور و شوق سال نو تحصیلی، صفهای صبحگاهی،زنگ تفریح، تغذیه ای که مادر برایمان در نایلون می پیچید و دستمان می داد، گچ تخته سیاه که هر وقت به سراغش می رفتیم برفی سفید سرو رویمان را می پوشاند. کلاس درس و صدای پر طنین معلم، مبصر کلاس که همیشه تخته سیاه را به دو نیم تقسیم می کرد: خوبها و بدها! و هیچوقت نه خوبها تقدیر میشدند نه بدها تنبیه. دفتر کلاسی و  صدا کردن برای درس که همیشه وقتی یک اسم قبل یا بعد از ما خوانده می شد نفسی راحت می کشیدیم جوری که بقیه بشنوند یا وقتی که درس خوانده بودیم و داوطلب می شدیم و دلمان می خواست انگشت اشاره مان که به نشانه اجازه بالا رفته بود تا سقف کلاس برسد تا معلم ما را ببیند و بگوید: تو... بیا جانم!
خلاصه هزار هزار خاطره جلوی چشمانمان صف می کشد این روزها.
داشتیم با دوستم تجدید خاطره می کردیم گفتم حال و هوای مدرسه و مکتبخانه های قدیمی هم حکایتی بوده علی حده که دوستم یاد پدر مرحومش افتاد. میگفت :" پدرم شاگرد مدرسه حیات بود و خیلی از هنرمندان عرصه سینما در همین مدرسه درس خوانده اند. میگفت: "ساختمان کلاسها دور تا دور مدرسه بود و حوض زیبایی در وسط حیاط بود". پرسیدم: "بود؟ یعنی باید به عنوان یک مکان قدیمی از آن بازدید کنیم؟" که گفت: "نه مدرسه حیات هنوز به حیاتش ادامه میدهد!" گفتگوی دلنشینی بود. این سوَال در ذهنم بوجود آمد که قدیم ترین مدرسه شیراز کجاست و نامش چه بوده است؟ هر کس چیزی میگفت. یکی معتقد بود چون ملاصدرا در مدرسه خان تحصیل می کرده پس باید قدیم ترین باشد. آن یکی میگفت: مدرسه آقا باباخان! اسمهای دیگری هم شنیدم مثل مدرسه حکمت، نمازی، باقری و سلطانی.....
اما از یکی از فارس پژوهان که پرسیدم نشانی کتاب "آثار العجم" نوشته سید محمد نصیر حسینی(فرصت الدوله )را داد که فهرستی از مدارس قدیم شیراز در آنجا ثبت شده بود .از این میان یکی قدمت بیشتری داشت: مدرسه منصوریه!
این مدرسه در بازارچه ای به همین نام (منصوریه) در جنوب  شاهچراغ (ع) و در کوچه ای منشعب از طرح بین الحرمین قرار دارد.و این مدرسه در 5 دی ماه 1352 با عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در آثارالعجم درباره آن اینطور نوشته است:
مدرسه منصوریه در محله لب آب، از بنای امیر صدر الدین محمد دشتکی شیرازی است. در سال 883 ساخته و به اسم ولد خود میر غیاث الدین منصورش خوانده   تولیت آن به ارشد اولاد است. اکنون بدست جناب حاج میرزا حسن طبیب است و در دالان این مدرسه در بقعه  مزار آن دو بزرگوار است و این مدرسه دو طرف است. طرفی دارای حجرات دلپسند و طرفی باغچه مانند و خلوتی نیز دارد
علاقمند شدم به دیدن این مدرسه بروم شاید روزی از همین روزها همراه دوست خوش ذوقم....

نویسنده : مهندس سارا بهرامی کارشناس ارشد کشاورزی
224/224
نام:
ایمیل:
* نظر: