کد خبر: ۲۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
مشکلاتی که ورزش بانوان را رنج می‌دهد
استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است وجود نگاه مرد سالارانه در جامعه تا یک حدی اجازه احراز پست‌های مدیریتی را به بانوان می‌دهد.

سارا کشگر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت نیروی انسانی متخصص برای احراز پست‌های مدیریتی بخش ورزش بانوان، اظهار کرد: از جهت تربیت نیروی انسانی متخصص هم در بانوان و هم در آقایان نیروی متخصص به اندازه کافی داریم. حتی من اعتقاد دارم چون درصد ورودی بانوان به دانشگاه‌ها بیشتر است بنابراین به نظر می‌رسد خروجی دانشگاه‌ها دارد به سمت این که تعداد نیروی متخصص خانم بیشتر شود، می‌رود و رفته است و معتقدم هم در بانوان و هم در آقایان نیروهای متخصص داریم، چرا که آموزش‌های لازم انجام می‌گیرد.

وی افزود: الان به نظر می‌رسد بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد احراز پست نمی‌شوند و اعتقاد دارم بانوان متخصص زیادی وجود دارند و حتی در بخش مدیریت خوش درخشیدند، علت این که چرا احراز پست نمی‌شوند هم به دلیل وجود نگاه مردانه‌ای که در جامعه ما وجود دارد است و زمان را تا یک جایی بیشتر اجازه رشد نمی‌دهند به طوری که اکنون در سازمان‌های ورزشی می‌بینیم زنان تا یک سطحی اجازه احراز پست دارند و پست‌های بالاتر را آقایان اشغال می‌کنند.

کشگر با اشاره به این که مدیریت فدراسیون‌ها به آقایان سپرده می‌شود، تصریح کرد: یک یا دو مورد بوده که ریاست فدراسیون به خانم‌ها سپرده شده و این هم بر می‌گردد به نگاه مرد سالارانه‌ای که وجود دارد و اجازه نمی‌دهند خانم‌ها پست‌های بالا را به دست آورند، تمام این موارد به فرهنگ و نگاه مرد سالارانه بر می‌گردد.

وی افزود: به نظرم مهم‌ترین راه حل، فرهنگسازی است و مسئولان باید آن نگاه جنسیتی به پست‌های مدیریتی را تعدیل کنند و اجازه دهند بانوان متخصص و توانمند در این پست‌ها قرار بگیرند تا از توانایی‌های‌شان استفاده شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که بانوانی که در پست‌های مدیریتی قرار دارند یا نواب رییس بانوان فدراسیون‌ها چقدر از استقلال کاری و قدرت اجرایی برخوردارند؟ تصریح کرد: به نظر من آزادی عمل کافی ندارند. چندین نایب رییس فدراسیون‌ها هستند که من آنها را می‌شناسم، متوجه شدم متاسفانه اختیار کافی به نواب رییس بانوان داده نمی‌شود و هر کاری که بخواهند انجام دهند در داخل فدراسیون با محرومیت مواجه هستند یا حتما باید به تایید رییس فدراسیون یا بخش آقایان برسد.

وی افزود: البته به نظر من نایب رییسی برای زنان متخصص جامعه که توانمند هستند، کفایت نمی‌کند و از وجود آنها باید در پست‌های مناسب بالاتری استفاده کنند تا جامعه از توانایی‌هایی آنها بهره‌مند شود. اما در حال حاضر در خیلی از اتفاقات که مربوط به بانوان است با مدیریت مردان انجام می‌گیرد. برای نمونه احداث پارک بانوان، هیچ خانمی در سیاستگذاری این پارک دخالتی نداشت. در حالی که اگر روز اول شورای بانوان تشکیل می‌شد، آنها می‌توانستند یک مقدار قدرت مانور بیشتری در سیاستگذاری‌های عمومی داشته باشند. از سوی دیگر، خانم‌ها حق تصمیم گیری برای آقایان را ندارند، اما آقایان می‌توانند برای بانوان تصمیم بگیرند که به نظرم این موضوع مشکل ساز است. اعتقاد دارم مدیرانی در دانشگاه‌ها تلاش کردند و دکترا گرفته‌اند و در رشته خود متخصص هستند. بنابراین باید از آنها استفاده مطلوب‌تری شود.

کشگر درباره احقاق حقوق ورزشکاران توسط نواب رییس بانوان نیز، بیان کرد: خود من شاهد بودم نواب رییس بانوان خیلی خوب تلاش کردند و در این چند ساله اتفاقات بزرگی افتاده است، اما اعتقاد دارم سهم و حق زنان در این حد نیست و باید پست‌های ارزشی در اختیارشان قرار بگیرند تا از تفکر و توانایی بانوان متخصص بیشتر استفاده شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان بیان کرد: با تغییر و تحولاتی که در ورزش در حال انجام گرفتن است و ورزش دست افراد ورزشی سپرده شده به عنوان یک خانم انتظار دارم از خانم‌های متخصص در شهرهای مختلف استفاده موثر شود. هم‌چنین اجازه داده شود زنان متخصص در عرصه های مدیریتی و سیاستگذاری وارد شوند تا از آنها استفاده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: