سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۲۱:۳۵
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹
مدير عامل جمعيت هلال‌احمرفارس گفت: در حال حاضر 22 پايگاه امداد ونجات بين شهري در نقاط مختلف استان فارس وظيفه امدادرساني به حوادث جاده‌اي را برعهده دارند و اين در حالي است كه براي پاسخگويي سريعتر و موثرتر به اينگونه حوادث در تمامي محورهاي مواصلاتي استان نيازمند حداقل 45 پايگاه امدادجاده‌اي هستيم.
دكتر محمدرضا ابراهيمي با اشاره به وسعت و گستردگي استان فارس و بويژه وجود بيشترين جاده‌هاي اصلي در اين استان با بيش از 16 هزار كيلومتر طول، عنوان كرد: در طول سالهاي اخير تلفات و مصدومان حوادث جاده‌اي و ترافيكي نسبت به ساير حوادث، آمار قابل توجهي را به خود اختصاص داده است و فارس نيز از اين موضوع مستثنا نمي باشد به نحوي كه نام اين استان همواره در زمره چند استان اول ركورددار حوادث جاده‌اي به چشم مي‌خورد.

وي با بيان اينكه جمعيت هلال احمر در كنار اورژانس و پليس راه وظيفه حضور در سر صحنه اينگونه حوادث با رويكرد"نجات" را بر عهده دارد، افزود: هرچند در استان فارس طي سالهاي اخير تعداد پايگاههاي امدادجاده‌ا‌ي از رشد قابل اعتنايي برخوردار بوده است اما استانداردهاي نجات و زمان طلايي حضور برسر بالين مصدوم اقتضاء مي‌كند تعداد اين پايگاهها با حمايت مسئولان و سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از 22 پايگاه به حداقل 45 پايگاه افزايش يابد.

دكتر ابراهيمي همچنين به وجود 7 پايگاه امداد كوهستان در استان فارس اشاره كرد و اظهار داشت: حوادث كوهستاني هم با توجه به اقليم متنوع استان فارس و وجود مناطق كوهستاني متعدد از جمله حوادث پرشمار در اين استان است و امدادگران كوهستان در فواصل مختلف سال بويژه فصل سرما و ايام تعطيلات، عمليات‌هاي امدادي زيادي را انجام مي‌دهند.

مديرعامل جمعيت هلال احمر فارس امداد هوايي را از ديگر زمينه‌ها و فعاليت‌هاي امدادي اين جمعيت برشمرد و با بيان اينكه آشيانه بالگرد امدادي جمعيت هلال‌احمر فارس هم اكنون در فرودگاه شهيد دستغيب شيراز مستقر است تصريح كرد: عمليات‌هاي امدادهوايي با هماهنگي سازمان امداد و نجات و بر اساس نيازها و موقعيت‌هاي اضطراري در قالب‌هاي درون و برون استاني انجام مي‌شود كما اينكه اخيراً بالگرد امدادي اين جمعيت در جريان امدادرساني به زلزله زدگان بستك فعال بود.

اين مقام مسئول گفت: دو هزار امدادگر و نجاتگر داوطلب در طول سال با جمعيت هلال‌احمر فارس همكاري دارندكه اين همكاري شامل حضور و كشيك امدادي در پايگاه‌هاي امدادجاده‌اي، مناسبتها، مراسم‌ها، مانورها و حوادث مختلف مي‌باشد.

 دكتر ابراهيمي افزود: البته با توجه به نياز مستمر جمعيت هلال احمر فارس به خدمات داوطلبانه بويژه در زمينه  امداد و نجات، هر ساله جذب، آموزش و سازماندهي نيروهاي جديد را در دستور كار خود داريم.

مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان فارس با اشاره به معين بودن اين استان نسبت به استانهاي همجوار در زمان وقوع حوادث، از حضور سريع و موثر كاركنان و امدادگران اين جمعيت در حوادث برون استاني مانند زلزله شنبه در استان بوشهر، زلزله بستك و بشاگرد در استان هرمزگان، سيل خوزستان و... خبر داد و بيان داشت: هر چند براي ايفاي نقش بهتر و اثرگذارتر در اين زمينه نيازمند حمايت و نگاه ويژه جمعيت هلال احمر مركز براي توانمندسازي لجستيكي با تاكيد بر تقويت وسائط نقليه، خودروهاي امدادي و انبارهاي منطقه‌اي هستيم تا در زمان حوادث با مشكل خاصي روبه رو نشويم.

دكتر ابراهيمي در پايان با اظهار اين مطلب كه فارس همواره از لحاظ تنوع و تعدد حوادث جزو چند استان اول كشور بوده و اقليم آب و هوايي متفاوت عنوان" ايران كوچك" را براي اين استان رقم زده است، اضافه كرد: استان فارس از لحاظ توانمندي امدادي، قابليت برپايي اردوگاههاي اسكان اضطراري، مشاركت اجتماعي بويژه حضور نيروهاي داوطلب در حوادث، نقش فعال خيرين و واقفين در زمينه سخت‌افزاري امداد و نجات مانند ساخت پايگاه‌هاي امداد جاده‌اي، ارائه آموزشهاي كلاسيك و حتي بين‌المللي امداد و نجات و... يك استان مستعد در كشور است و مي‌تواند به عنوان يك قطب امدادي قابل اتكاء در جنوب كشور ايفاي نقش كند.
نام:
ایمیل:
* نظر: