يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۴۰:۳۶
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۲۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
قرار بود تمام درآمد وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت‌های ICT هزینه شود

فناوران - پانزدهم آبان ماه امسال بود که با تصویب مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات مجاز شد بابت فعالیت‌های ارایه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب هیأت وزیران، مبالغی به عنوان حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت و جریمه قانونی جبران عدم انجام تعهدات وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.  بر این اساس صددرصد این مبالغ در لوایح بودجه سالانه برای این وزارتخانه منظور شد تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اولویت استفاده از فناوری‌های داخلی و تولیدات ملی صرف هزینه‌های ردیف های مصوب در بودجه‌های سالانه در امور خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارایه‌کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تأمین هزینه‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارتخانه مذکور شود.

  بودجه 2500 میلیارد تومانی
اما در نهایت رییس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس اعلام کرد: قرار بود تمام درآمد وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت‌های ICT هزینه شود که مبلغ 4 هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. رمضان‌علی سبحانی‌فرد گفت: امسال قرار بود، طبق قانون تمام درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت‌های ICT هزینه شود که مبلغ 4 هزار میلیارد تومان بود.  رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی‌افزود: این قانون به طور کامل محقق نشد و از این مبلغ در عمل 2 هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

  میهمانان جدید بودجه
هشتم بهمن ماه بود که کمیسیون تلفیق بودجه 93 در مجلس تصویب کرد که از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مبلغ 100 میلیارد تومان به شورای عالی فضای مجازی اختصاص یابد. بر این اساس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی‌مصوب کرد که از محل منابع درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 93، مبلغ 100 میلیارد تومان به شورای عالی فضای مجازی اختصاص یابد.

  تخصیص 300 میلیاردی به صدا و سیما
اما ماجرای کاهش بودجه 2500 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به همین جا ختم نشد  چرا که روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرده است: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد ۳۰۰ میلیارد تومان برای سیگنال‌رسانی شبکه‌های تلویزیونی از طریق فیبر نوری اختصاص یابد تا کشور در شرایط تحریم بدون استفاده از ماهواره پوشش صدا و سیما را داشته باشد. غلامرضا کاتب گفت: مصوبه‌ای درباره سیگنال‌رسانی به شبکه‌های ماهواره‌ای داشتیم که بر این اساس وزارت ارتباطات مکلف شد از مجموع 300 میلیارد تومان درآمد بخش ارتباطات و مخابرات از مراکز ماکروویو که فیبر نوری در آنجا وجود دارد تا به محل فرستنده‌های تلویزیونی سیگنال‌رسانی انجام دهند.
   انتقاد دولتی‌ها به مصوبه کمیسیون تلفیق
این سهم خواهی‌ها از بودجه وزارت ارتباطات اما انتقاد دولت را در پی داشت. سایت اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به این خبر نوشت: به نظر می‌رسد این روزها نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق با اختصاص سه هزار میلیارد ریال از منابع وزارت ارتباطات به سیگنال رسانی صدا و سیما و کاهش اعتبارات مذکور تمایلی به تحقق کامل برنامه پنجم توسعه کشور در حوزه ICT ندارند و سازمان صدا و سیما را که منابع درآمدی متعددی دارد از این محل تامین کردند.
در ادامه این انتقاد آمده است: فراهم کردن امکان دسترسی پر سرعت مبتنی بر توافقنامه سطح خدمات جهت اتصال 60 درصد خانوار ها و کلیه کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تا پایان برنامه پنجم یعنی تا پایان سال 94 نیازمند حمایت جدی نمایندگان مجلس است که با تصمیمات فعلی کمرنگ تر شده است. در بخش پایانی مطلب سایت دولت نیز آمده است: جالب آن که، بر اساس شنیده‌ها از منابع موثق سازمان صدا و سیما تاکنون بدهی خود بابت استفاده از فرکانس و همچنین خدمات ارتباطی را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت نکرده و ظاهراً تمایلی به پرداخت بدهی خود به دولت هم ندارد.

  کاهش بودجه وزارت ارتباطات
به این ترتیب و تا امروز که نمایندگان مجلس در حال بررسی بودجه کشور در سال 93 هستند از مجموع 2500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای وزارت ارتباطات مبلغ 100 میلیارد تومان بابت شورای عالی فضای مجازی و مبلغ 300 میلیاردتومان نیز بابت صدا و سیما کسر شده است.
از این رو با کاهش 400 میلیارد تومانی بودجه وزارت ارتباطات،‌ فعلا مسوولان این وزارتخانه می‌توانند روی 2100 میلیارد تومان از بودجه خود حساب بازکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: