چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۰۱:۱۴
کد خبر: ۲۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۳
با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد:
امیدواریم با حضور بزرگان موسیقی رونق گیرد و ارکسترها دوباره راه‌اندازی شود و دیپلماسی فرهنگی شکل بگیرد تا ایرانی شکل بگیرد که شایسته ایران باشد.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس به نقل از خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، اختتامیه بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا باهنر نماینده مجلس و جمعی از بزرگان و موسیقدانان کشور حضور داشتند. این مراسم با سرود جمهوری اسلامی آغاز شد سپس عباس سجادی به عنوان مجری این مراسم به اهالی موسیقی خیر مقدم گفت.

در ادامه حسن ریاحی گفت: بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجراز اسفندماه سال گذشته کار خود را با معرفی دبیر این جشنواره آغاز کرد و در اردیبهشت فراخوان داده شد و روند این جشنواره سرعت گرفت . در مرحله اول 259 گروه آثار خود را ارسال کردند. همچنین نکته قابل توجه این جشنواره همراهی و حمایت هنرمندان پیشکسوت بوده است.

دبیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه تاکید کرد: این جشنواره تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و امیدوارم در سال‌های آینده شاهد شکوفایی بیشتر این جشنواره باشیم. در ادامه هنرمندان جوان از استعدادهای درخشان با نام‌های متین لادانی (پیانو)، نگین باقری(ویولن) سه قطعه برای مخاطبان اجرا کردند.

سپس علاس سجادی خاطر نشان کرد: امشب تالار وحدت از نور وجود اساتید بهره‌مند شده است و هنرمندان از عرصه‌های دیگر به خاطر موسیقی در جمع ما حضور دارند. در قسمت بعدی این مراسم پیروز ارجمند، هوشنگ کامکار، شاهین فرهت و مهدی آذرسینا جوایز و لوح تقدیر را در بخش کلاسیک غیر ایرانی به هادی رحمانی از تهران، عرفان وکیلی از تهران (قطعه گنبد) ، در بخش پایان‌نامه‌ها نیلوفر کریمی از کرج (قطعه رخ)، علیرضا اکبرپور از کرج، در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی کوروش متین از تهران (قطعه طلوع)، مجتبی جلیلی از تهران (قطعه همراز) و کیوان علایی از مشهد اهدا کردند،

همچنین در ادامه کلیپی از روند برگزاری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر نمایش داده شد. سپس عباس سجادی گفت: امیدواریم در آینده شاهد شکل‌گیری دوباره ارکسترها باشیم و رییس جمهور به صحبت‌هایی که در دیدار با هنرمندان زدند عمل کند. متاسفانه به دلیل هجوم کانال‌های ماهواره ای امروزه جوانان سازهای غربی را بیشتر از سازهای ایرانی می‌شناسند. رسانه ملی ما سازهای ایرانی را نشان نمی‌دهد و اگر نشان می‌دهد می‌گویند که اشتباه تهیه‌کننده بوده است و ما امیدواریم از این تهیه‌کننده‌های خطاکار بیشتر داشته باشیم البته نون من با این حرف آجر شد.

در ادامه رامیز قلی‌اف به همراه اعضای گروه خود سه قطعه با عنوان‌های زیر نور ماه، ایران و... اجرا کرد که مخاطبان همزمان با اجرای قطعه ایران ایستاده به تشویق این نوازنده پرداختند، سپس کیوان ساکت به همراه رامیز قلی‌اف به همنوازی تار شیراز و قفقاز پرداختند.

بعد از اجرای این دو نوازنده علی مرادخانی گفت: قرار نبود امشب صحبت کنیم زیرا می‌خواستیم بیشتر به موسیقی اختصاص داشته باشد. خوشبختانه در دولت جدید اهالی موسیقی تمامی کارها را انجام می‌دهند و خوشحالیم که دست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر اهالی موسیقی هستند. زیرا تجربیات آن‌ها در مناسبات مفید است. امیدواریم دولت همکاری کند و مهندس محمدرضا باهنر که امشب حضور دارد و  علاقه‌مند به هنر موسیقی است، خواهش می‌کنم به این موضوع توجه کند.

معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه افزود: اگر جوانان به صورت جدی فعالیت کنند از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کنند و به نظر من باید به موسیقی بیشتر توجه شود. همچنین در هر هنری حاشیه زیاد است ولی این حاشیه‌ها در موسیقی کمتر دیده می‌شود و امیدواریم با کمک بزرگان نه تنها هیچ چیزی را پاک نکنیم بلکه از همه ژانرها حمایت کنیم. نسل آینده همه گنجینه ما است و نباید از آن‌ها غافل شویم. همچنین در تلاش هستیم یک درصد از بودجه های عمرانی را صرف هنر کنیم. 

مرادخانی بیان کرد: امیدواریم با حضور بزرگان موسیقی رونق گیرد و ارکسترها دوباره راه‌اندازی شود و دیپلماسی فرهنگی شکل بگیرد تا ایرانی شکل بگیرد که شایسته ایران باشد.

در ادامه این مراسم از فریماه قوام صدری و اردوان کامکار تجلیل و قدردانی شد که علی جنتی، حسن ریاحی و علی مرادخانی لوح‌های تقدیری را به این هنرمندان اهدا کردند.

فریماه قوام صدری در این مراسم گفت: این لوح را به استادم، هنرجویانم و ....تقدیم می‌کنم. من از دیدن استعدادهای جوان بسیار مشعوف شدم و خوشحالم که به همراه علیرضا مشایخی گامی در موسیقی معاصر برداشتم.

در ادامه مراسم اختتامیه موسیقی فجر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی گفت: بسیار خوشحالم زیرا فرصتی پیش آمده تا درباره هنر و موسیقی صحبت کنیم. موسیقی از روزهای اول انقلاب، دفاع مقدس و روزهای سازندگی با مردم همراه بوده است و جشنواره موسیقی فجر هر سال موسیقی را به شکل جدید نمایان می‌کند و آن گونه که شایسته است عرضه می‌کند. همچنین آن جا که سخن باز می‌ماند موسیقی آغاز می شود. کار هنرمند خلاقیت و نوآوری است و شنیدن یک موسیقی غم را به شادی تبدیل می‌سازد.

وزیر ارشاد اسلامی افزود: موسیقی هنری به قدمت تاریخ است و موسیقی جهان با موسیقی ایران قدمت می‌یابد زیرا موسیقی ایرانی قدمت چند هزار ساله دارد. موسیقی ایرانی کم‌نظیر و بی‌بدیل است و هنرمندان ایرانی از جایگاهی رفیع بهره‌مند هستند. باربد، نکیسا، فارابی، قطب‌الدین شیرازی، عبدالقادر مراغه‌ای و... در شکل‌گیری موسیقی ایرانی نقش داشته‌اند.

جنتی تاکید کرد: جشنواره موسیقی فجر عرصه گزینش آثار و معرفی هنرمندان است و در این جشنواره با گروه‌های بین‌المللی گوشه‌ای از موسیقی جهان را عرضه می‌کند و تنوع از موسیقی پاپ تا سنتی، حماسی تا نواحی، کودک تا بانوان را شامل می‌شود و عرصه پژوهش در این جشنواره نشان از گستردگی این هنر است.  تردیدی نیست که جوانان به سبک‌های جدید آشنایی دارند و باید این استعدادهای بکر را دریابیم زیرا حضور جوانان مغتنم است و باید مورد حمایت قرار گیرند. البته بخش خصوصی باید مشارکت فعال داشته باشد و باید به سالن‌ها و تجهیزات آن‌ها رسیدگی شود.

علی جنتی خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌ها استعدادهای هنری به دلیل سخت‌گیری‌ها از عرصه قانونی فعالیت دور مانده‌اند، همچنین امیدواریم در آینده نزدیک در همه بخش‌های هنری از حق مالکیت معنوی هنرمندان حفاظت کنیم.

سپس گروه "ژیوار" به سرپرستی ژیوار شیخ الاسلام چهار قطعه از جمله قطعه سحری، چهار مضراب افشاری و.... برای مخاطبان اجرا کردند.

در ادامه مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنوراه موسیقی فجر، وحید ایرانشاهی نوازنده گیتار به روی صحنه آمد تا قطعه "پرواز زنبور عسل" ساخته نیکولای ریمسکی کورساکف را اجرا کند. پیش از آغاز این اجرا مجری برنامه گفت: ایران شاهی قصد دارد تا رکورد سرعت نوازندگی این قطعه را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند.

بعد از این اجرا نوبت به معرفی برگزیدگان موسیقی کلاسیک در بخش ایرانی و غیر ایرانی رسید. در این بخش که عبدالحسین مختاباد، کیوان ساکت، رافائل میناسکانیان و جاوید مجلسی برای اهدای جوایز به برگزیدگان حضور داشتند، در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و در قسمت گروه نوازی، گروه" سرشت" به سرپرستی یحیی علوی از مشهد به عنوان نخست رسید. همچنین گروه "شمسا" به سرپرستی نیما بطحایی از تهران دوم شد . گروه "ردیف" به سرپرستی محمد جواد صانعی رتبه سوم را بدست آورد. در بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، هیئت داوران هیچ گروهی را شایسته کسب عناوین اول و سوم ندانست و ارکستر مجلسی"رسا" را به عنوان دومی انتخاب کرد. همچنین به هر یک از برگزیدگان نخست مبلغ 9 میلیون تومان، برگزیدگان دوم 6 میلیون تومان و برگزیدگان سوم 3 میلیون تومان اهدا شد.

بعد از اهدا جوایز در این بخش‌ها محمد معتمدی به همراه علی قمصری و سایر اعضای تشکیل دهنده کنسرت "عبور" به روی صحنه آمدند و قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند. بعد از این اجرا نوبت به اهدای جوایز بخش آواز جمعی با حضور وارطان ساهاکیان و رازمیك اوهانیان رسید. هیئت داوران در این بخش گروه آوازی "سنات" به سرپرستی محسن بافنده را به عنوان گروه برتر انتخاب کرد . همچنین گروه کر "سمات" به سرپرستی آزاده عظیمی دوم شد و گروه کر "آرارات" به سرپرستی آرام خاچاتوریان به همراه گروه کر انجمن موسیقی خراسان رضوی به سرپرستی محمد یوسفی مشترکا سوم شدند . البته یکی از حواشی این بخش صحبت های سرپرست گروه خراسان رضوی خطاب به مسولان حاضر در سالن بود که گفت: متاسفانه مسئولینی که در شهر مشهد اجازه برگزاری کنسرت‌ها را نمی‌دهند، بازخواست می‌شوند؟ امیدوارم به این امر رسیدگی شود. پایان بخش مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر نیز اجرای محمد اصفهانی بود.

لازم به یادآوری است که اختتامیه بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر با استقبال گسترده هنرمندان همراه بود که می‌توان به بیژن بیژنی، شهرام ناظری،لوریس چکناواریان، هوشنگ ظریف، داوود گنجه‌ای، هوشنگ کامکار، حمیدرضا نوربخش داوود آزاد، سامان احتشامی، رامبد صدیف و..... اشاره کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: