جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۰۸:۳۰
کد خبر: ۲۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
نتایج پژوهش محققان کشور نشان می‌دهد: مصرف مواد مخدر، متاهلین را بیش از سایر افراد در بین جمعیت مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه تهدید می‌کند.
اختلال استرس پس از سانحه به دنبال حوادث تهدید کننده حیات و امنیت فرد که باعث وحشت بسیار شدیدی می‌شود، بروز می‌کند. اختلال استرس پس از سانحه با اختلالات مختلفی مانند اختلالات خلقی،‌اضطرابی، شخصیتی و نیز مصرف مواد همراه است. افراد مصرف کننده مواد نیز مشکلات درون‌فردی و برو‌ن‌فردی بیشتری دارند و ممکن است عصبی و پرخاشگر شوند.

دکتر فائزه تاتاری، روانپزشک از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری جلال شاکری، وحیدفرنیا، سید علی موسوی، منصور رضایی و الهه خوشبخت در پژوهشی به بررسی میزان پرخاشگری در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه و سوءمصرف‌کننده و غیرمصرف‌کننده مواد پرداخته است.

نمونه‌های این پژوهش، شامل 182 نفر بودند که به روش تصادفی از بین بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مراجعه‌کننده به بیمارستان فارابی کرمانشاه در سال 90 انتخاب شدند.

این نمونه‌ها مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه به تایید روانپزشک بوده و به مواد مخدر یا محرک اعتیاد داشتند که طی پرسشنامه‌ای پرخاشگری آنها مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت بیماران مصرف‌کننده مواد مخدر یا محرک و غیرمصرف‌کننده با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته‌های این پژوهش درباره میزان پرخاشگری مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه نشان داد که بیشترین فراوانی در میان افراد میانسال با 81.1 درصد بوده و کمترین فراوانی مربوط به افراد بالای 60 سال با حدود 3.2 بوده است.

بر اساس این یافته‌ها، 77.5 درصد افراد متاهل، 17.7 درصد مجرد و 4.8 درصد مطلقه بودند.

نتایج نشان داد که میزان مصرف مواد در افراد متاهل بیشتر بوده و بیشترین نوع ماده مصرفی در این افراد اپیوم بوده است.

نتایج این تحقیق همچنین حاکیست که 63 درصد افراد مبتلا، دارای وضعیت اقتصادی ضعیف، ‌31.5 درصد وضعیت متوسط و 5.5 درصد وضعیت خوبی داشتند.

میزان مصرف مواد در افراد فقیر بیشتر بوده و این افراد بیشتر اپیوم و آمفتامین مصرف می‌کردند.

بر اساس یافته‌های به دست آمده در این پژوهش، بیشترین میزان مصرف مواد مربوط به اپیوم و کمترین مربوط به داروها بوده است.

تحقیق حاضر نشان داد: میانگین پرخاشگری کلی در افراد مصرف کننده بالا بوده است.

این پژوهش حاکیست: بیمارانی که به طور همزمان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه و مصرف کننده مواد هستند در مقایسه با افرادی که به هر یک از این اختلالات به تنهایی مبتلا هستند از مشکلات و علائم شدیدتری رنج می‌برند و نتایج درمان آنها بدتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر: