جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۲۷:۰۵
کد خبر: ۲۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۷
جشنواره فیلم کل گراش بسته شد :
بحث فیلم و فیلم‌سازی که به عنوان یک هنر مطرح است، باید با تعالیم اسلامی ادغام شود.

به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، آیین پایانی دهمین جشنواره استانی فیلم کوتاه کل گراش با حضور معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، امام جمعه، فرماندار و جمعی از روسای ادارات و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه در سالن همایش‌های دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

محمد توانگرزمین معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باتقدیرازبرگزارکنندگان، گفت: از نخستین دوره برگزاری این جشنواره در جریان کار آن قرار داشتم و امیدواریم با تلاش دست‌اندرکاران شاهد برگزاری این جشنواره در سطح کشور باشیم.

توانگربااشاره به اینکه فرهنگ وهنرباذات حضرت باری تعالی معنی می یابدافزود: گفت: عرصه هنر خصوصا هنرسینماوفیلم کوتاه، صحنه مرده باد و زنده باد نیست، اگرچه افراد گرایش و خطوط سیاسی خاص خود را دارند اما صحنه هنر، صحنه فرهنگ است.

محمد توانگرزمین با تشریح معنای فرهنگ به لحاظ تاریخی و لغوی، اظهار کرد: فرهنگ واژه ای دو بخشی است مرکب از فر (فر و فره) و هنگ برگرفته از هور و هنگ که جزء اول به معنای طریق الهی و جزء دوم که از ریشه باستانی در زمان هخامنشیان نشات می گیرد به معنای بالا کشیدن است.

توانگر زمین با بیان اینکه هنر نیز مرکب از هو و نر است که جزء اول به معنای خوب و جزء دوم به معنای مردانگی کردن است، افزود: هنر به مفهوم خوب انجام دادن کار است و وظیفه فیلمسازان است که هنر سینما را باید به سطوح بالا یعنی سطحی که مورد تایید الهی باشد، برسانند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین ضمن اشاره به ظرفیتهای انجمن های هنری، بر تلاش اعضای و نیز مسئولین تشکل های هنری مردم نهاد برای آزادسازی ظرفیتها واستعدادهای فیلمسازان کوتاه آن تاکید کردوبیان داشت: فیلم کوتاه بهترین آزمون برای شناخت فیلمسازان خوش قریحه است.

توانگر گفت: ساخت فیلم کوتاه بهترین آزمون برای شناخت فیلمسازان خلاق است و به دلیل زمان کوتاهی که دارند، باعث می شوند، خیلی زود متوجه شویم که استعداد و خلاقیتی برای ساخت این نوع فیلم ها وجود داشته است یا خیر وهمچنین ساخت فیلم کوتاه بهترین آزمون برای شناخت فیلمسازان خوش قریحه است و حتی برای کسانی که می توانند یک نگاه ناب و کامل تصویری داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: فیلم کوتاه با یک زبان ایجاز همراه است که این نوع زبان معمولا در سینمای ما کم پیدا می شود و ما در سینمای کوتاه با آن مواجه هستیم، و این جای امیدواری برای سینمای ما است. امیدوارم فیلمسازانی که به حیطه فیلم کوتاه وارد می شوند، نگاه موجز و ایجاز و خلاصه گویی و استفاده ناب تصویری را در سینمای بلند را هم حفظ کنند.

فرماندار شهرستان گراش نیزدراین مراسم با تقدیراز برگزارکنندگان، اظهار داشت: هنر در ذات ود خوب است، از آن بابت که بتواند یک عقیده و آرمان انسانی و اسلامی را بیان کند.

اصغر فرودی ادامه داد: اگر فیلم‌های ما بتوانند به طور مثال عدالت، توحید و استکبارستیزی را بیان کنند و به دنبال یک پیام و هدف عالی باشند، مطلوب است.

امام جمعه گراش نیز در این مراسم به نقش فیلم و تاثیرگذاری آن اشاره کرد و ابراز داشت: بحث فیلم و فیلم‌سازی که به عنوان یک هنر مطرح است، باید با تعالیم اسلامی ادغام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا حسینی افزود: فیلم‌سازی باید با متن زندگی مردم گره خورده باشد و از گزاف و غیرواقعی نشان دادن مسائل اجتناب کرد.

امام جمعه گراش ادامه داد: فیلم باید گویا و در زندگی آثار مثبت داشته باشد، به طور مثال ما شاهد پخش سریال‌های طنز که امیدواری و نشاط را به مردم القا می‌کند، هستیم.

امام جمعه گراش در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کارگردانان گفت: ارزش‌های دینی و اخلاقی را در فیلم‌سازی مد نظر بگیرید و بر این اساس فیلم بسازید زیرا که فیلم می‌تواند یک ابرقدرت برای فهماندن مبانی دین و اخلاق به مردم باشد.

با برگزاری آیین پایانی برترین‌های جشنواره دهم فیلم کوتاه کل گراش معرفی شدند

هیئت داوران در بخش بهترین صدا و جلوه‌های صوتی، فیلم «ساعت شش» ساخته کیوان محسنی را شایسته دریافت دیپلم افتخار و جایزه نقدی دانست، همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم «IMPRESSION-XPS160» ساخته حسام موسوی تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلمنامه، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم «جای خالی» به کارگردانی نگین امین‌زاده داده شد.

در بخش بهترین تصویربرداری، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به پویان رنجبر تصویربردار فیلم «برش» و امین رضا باقری تصویربردار فیلم «جای خالی» رسید.

همچنین تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به آیین ایرانی تصویربردار فیلم «IMPRESSION-XPS160» تعلق گرفت.

در بخش جلوه‌های بصری، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی به فیلم «IMPRESSION-XPS160» ساخته محمدمهدی زرین‌پور اهدا شد.

کیوان محسنی از گراش در بخش بهترین تدوین، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای تدوین فیلم «ساعت شش» را از آن خود کرد.

در بخش بهترین بازیگر، باران ایرانی برای بازی در فیلم «جای خالی» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را کسب کرد.

در بخش بهترین کارگردانی، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به تیام یابنده کارگردان فیلم «IMPRESSION-XPS160» رسید.

همچنین تندیس جشنواره به همراه 2 دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای کارگردانی فیلم «برش» به آقایان پویان رنجبر و علی سعدی تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم مستند، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم «جا مانده» ساخته محسن مقدم تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم تجربی، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی به فیلم «پانچ» ساخته احسان شادمانی رسید.

همچنین تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم «IMPRESSION-XPS160» ساخته تیام یابنده تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم داستانی، فیلم «جای خالی» ساخته نگین امین‌زاده دیپلم افتخار و جایزه نقدی را کسب کرد همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم «برش» ساخته پویان رنجبر و علی سعدی تقدیم شد.

فیلم «برزه» ساخته یوسف محمودپور در بخش میراث فرهنگی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به خود اختصاص داد.

در بخش بهترین فیلم گراش، تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت به فیلم «ساعت شش» ساخته کیوان محسنی همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم «از فردا می‌ترسم» ساخته محمدکاظم محمودی تعلق گرفت.

تندیس جشنواره و جایزه نقدی در بخش بهترین فیلم منتخب تماشاچیان نیز به فیلم «ساعت شش» ساخته کیوان محسنی رسید.

مهرداد اسکویی، مهدی بوستانی شهربابکی و علی خائف داوری فیلم‌های این دوره از جشنواره استانی فیلم کوتاه کل گراش را بر عهده داشتند.

تندیس‌های جشنواره کل گراش به شیراز رفت / گزارشی مشروح آیین پایانی جشنواره فیلم کوتاه کل گراش

فیلم‌های «جای خالی»، «برش» و IMPRESSION-XPS160 بیشترین جایزه‌های دهمین دوره جشنواره کل را دریافت کردند.

بدین ترتیب، همانطور که از لیست نامزدهی این دوره مشخص بود، شیرازی‌ها موفق‌تر از فیلم‌سازان دیگر شهرها عمل کردند، و تندیس‌های اصلی را به خانه بردند. تنها یکی از تندیس‌های بخش مسابقه در گراش ماند. جشنواره فیلم کوتاه کل گراش هر ساله محل رقابت فیلمسازان استان فارس است و دهمین دوره‌ی آن هشتم و نهم اسفندماه در شهرستان گراش برگزار شد.

در آیین پایانی جشنواره، توانگر زمین، معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سخنران اصلی بود. او اظهار کرد: از اولین دوره در جریان برگزاری جشنواره کل بوده است، و ضمن تقدیر از زحمات برگزارکنندگان جشنواره و حضور مسئولین، از آنان خواست که «با حمایت بیشتر، جشنواره را به سطح کشوری برسانید

بعد از او، نوبت به مهدی بوستانی شهر بابکی، نماینده هیات داوران، رسید که بیانیه هیات داوران را بخواند. بیانیه‌ای که او با لحنی دوستانه و البته گلایه‌آمیز نوشته بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دوستان فیلمساز! با تیتراژ خارجکی، فیلم آدم بین‌اللملی نمی‌شود.» او فیلم‌سازان را به توجه به مخاطب دعوت کرد و گفت: «دوستان، فیلم کوتاه را برای کی و کجا می‌سازید؟ فیلم کوتاه، فیلم مخاطب خاص است.» اشاره بوستانی به تعداد قابل توجه فیلم‌های داستانی و مستند بودند که با ساختار تلویزیونی تولید شده بودند. بوستانی از گروه فیلم‌سازان تجربی نیز انتقاد کرد که فیلم‌های داستانی را به عنوان تجربی به جشنواره فرستاده بود.

اهدای جوایز با بخش بهترین صدابرداری و موسیقی شروع شد. در این بخش از «ساعت شش» کیوان محسنی تقدیر شد، و تندیس جشنواره به حسام موسوی برای فیلم IMPRESSION-XPS160 رسید.

در بخش بهترین تحقیق و فیلم‌نامه، تندیس جشنواره به نگین امین‌زاده فیلمنامه‌نویس و کارگردان «جای خالی» رسید.

داوران تصویربرداری فیلم‌های بیشتری را پسندیده بودند و همه نامزدها با دست پر برگشتند. در این بخش، یک لوح تقدیر به «جای خالی»، و یک دیپلم افتخار به پویان رنجبر برای فیلم «برش» رسید؛ اما تندیس را فیلم IMPRESSION-XPS160 دریافت کرد. همین فیلم یک دیپلم افتخار اضافه را برای جلوه‌های بصری نیز دریافت کرد.

کیوان محسنی برای «ساعت شش» تندیس بهترین تدوین را گرفت و تندیس بهترین بازی‌گر به ایران مسعودی بازیگر فیلم «جای خالی» رسید.

در بخش بهترین کارگردانی، پویان رنجبر و علی سعدی تندیس جشنواره را به خاطر فیلم «برش» دریافت کردند؛ و از تیام یابنده برای ساخت فیلم IMPRESSION-XPS160 تقدیر شد.

محسن مقدم که سال گذشته نیز تندیس بهترین مستند را به خانه برده بود، امسال این موفقیت را با فیلم «به‌جامانده» تکرار کرد.

احسان شادمانی و تیام یابنده نیز موفقیت سال گذشته را تکرار کردند. از شادمانی برای فیلم «پانچ» در بخش تجربی تقدیر شد؛ و طبق پیش‌بینی‌ها، تندیس بهترین فیلم در این بخش به یابنده به خاطر IMPRESSION رسید.

آخرین جایزه بخش اصلی مسابقه مربوط به بخش داستانی بود. از فیلم «جای خالی» نگین امین‌زاده تقدیر شد وتندیس به فیلم «برش» رسید و پویان رنجبر و علی سعدی کارگردان مشترک این فیلم جایزه را دریافت کردند.

پس از این، نوبت به اهدای جوایز ویژه جشنواره رسید. تندیس بهترین فیلم در بخش ویژه میراث فرهنگی به یوسف محمودپور از بستک به خاطر فیلم مستند «برزه» رسید. در بخش ویژه گراش نیز، کیوان محسنی به خاطر «ساعت شش» تندیس را به خانه برد. در این بخش از محمدکاظم محمودی به خاطر فیلم «از فیلم از فردا می‌ترسم» تقدیر شد.

تماشاگران این دوره از جشنواره نیز در انتخاب بهترین فیلم‌شان شگفتی خاصی خلق نکردند، و تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «ساعت شش» محسنی رسید.

در بخش‌های اصلی مسابقه فیلم IMPRESSION-XPS160 با دریافت سه تندیس و دو لوح تقدیر موفق‌ترین فیلم حاضر در جشنواره بود. هر چند تیام یابنده کارگردان و بازیگر این فیلم در گراش حضور نداشت.سهم فیلم‌های «برش» و «جای خالی» هر کدام دو تندیس و یک لوح تقدیر بود هر چند در رقابت رودرو برش تندیس بهترین فیلم داستانی را به دست آورد.

کیوان محسنی برنده بیشترین جوایز در دور گذشته این بار نیز سه تندیس گرفت که جوایز بخش گراش و انتخاب تماشاگران برای او قابل پیش‌بینی بود.

نتایج نشان‌دهنده فاصله شیرازی‌ها با فیلمسازان دیگر شهرستان‌های استان در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه کل گراش بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: