يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۴۲:۴۱
کد خبر: ۲۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
مرکز پزشکی دانشگاه لویولای امریکا ابزار کاتتر فناوری پیشرفته جدیدی را برای ارتقا بازدهی‌ درمان بیماران فیبریلاسیون دهلیزی ارائه داده است.
این بیماری، شایع‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم است و درمان آن شامل سوزاندن نقاط گزینش‌شده بافت درونی قلب با نوک یک کاتتر است. این موضوع موجب رفع منابع سیگنال‌های الکتریکی نامنظمی می‌شود که عامل ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

ابزار جدید «کاتتر THERMOCOOL SMARTTOUCH» نام دارد و سازمان دارو و غذای امریکا آن را تایید کرده است.

این سیستم، به پزشکان مسیر دقیق کاتتر و میزان فشار آن به دیواره قلب را نشان می‌دهد. چنین اطلاعاتی به صورت نموداری روی یک سیستم راهبری و نقشه‌برداری سه‌بعدی نمایش داده می‌شود.

در حالت فیبریلاسیون دهلیزی، سیگنال‌های الکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، نامنظم می‌شوند و به جای ضربان منظم، دهلیزهای فوقانی قلب به لرزش در می‌آیند. در این حالت، تمامی خون پمپاژ نمی‌شود و لخته‌ها شکل می‌گیرند. فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند منجر به سکته مغزی و نارسایی قلبی شود.

در ابزار جدید، یک حسگر موجود در نوک کاتتر امکان اندازه‌گیری مستقیم میزان نیروی تماس و همچنین زاویه‌ای را که در آن این نیرو به دیواره قلب اعمال می‌شود، فراهم می‌کند.

بیش از دو میلیون امریکایی از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می‌برند و سالانه 160 هزار مورد جدید گزارش می‌شود. بالابودن این تعداد بخشی به دلیل پیرشدن جمعیت و بخشی نیز به دلیل شیوع چاقی مفرط در این کشور است.

دیوید ویلبر، بازرس ارشد این پروژه، یکی از محققان اصلی در زمینه درمان فیبریلاسیون دهلیزی امریکا، اعلام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: