يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
نانوحسگرهای الکتروشیمیایی بسیار حساس و ارزان برای آنالیز سودان I که یک ترکیب رنگی سرطان‌زا در نمونه‌های غذایی است، به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد طراحی شده است.
مژده الیاسی، دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مازندران و محقق این طرح در مورد این تحقیقات گفت: در این کار تحقیقاتی ما به طراحی یک حسگر الکتروشیمیایی حساس اصلاح شده با نانوکامپوزیت پلاتین/نانولوله کربنی برای آنالیز ترکیب سمی سودان I در نمونه‌های غذایی پرداختیم.

وی افزود: از آنجائی‌که سودان I یک رنگ افزودنی غیر مجاز به مواد غذایی بوده و عامل سرطان است، لذا آنالیز و تشخیص سریع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی سیگنال ضعیف این ترکیب آنالیز مقادیر ناچیز آن را با مشکل مواجه کرده است. لذا بکارگیری نانوکامپوزیت پلاتین/نانولوله کربنی که با استفاده از روش پلیال سنتز شده، به ما این امکان را می‌دهد که سیگنال این نمونه را تقویت کرده و آنالیز آن را در نمونه‌های غذایی مانند سس گوجه فرنگی و... امکان‌پذیر کنیم.

محقق این طرح ادامه داد: استفاده از یک نانوکامپوزیت و تلفیق آن با مایع یونی برای آنالیز مقادیر بسیار کم سودان از ویژگی‌های مهم این تحقیقات است. این اولین کاربرد برای تلفیق این نوع نانوکامپوزیت‌های (بر مبنای پلاتین) با مایعات یونی در آنالیز مقادیر کم سودان است.

وی در مورد اهمیت نانوذرات و فناوری نانو در این تحقیقات گفت: حضور نانوکامپوزیت با مبنای پلاتین و نانولوله کربنی به علت نسبت سطح به حجم زیاد و رسانندگی بالای این ترکیبات باعث افزایش هایت الکتریکی سطح الکترود شده و در ادامه می‌تواند سیگنال‌های ناچیز سودان را تقویت کند. از آنجایی‌که مقادیر کم این ماده نیز سرطان‌زا است، لذا ما به یک حسگر با سیگنال قوی نیاز داشتیم که حضور نانوکامپوزیت بکار رفته این مشکل را رفع کرده است.

الیاسی در مورد آینده تحقیقات نیز گفت: این طرح در صنایع غذایی و آزمایشگاه‌های استاندارد می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد که در این راستا ما به بررسی و رفع مشکلاتی که برخی نمونه‌های مزاحم در سطح حسگر ما ایجاد می‌کنند، پرداخته‌ایم.

به نوشته سایت نانو، نتایج این کار تحقیقاتی که توسط مژده الیاسی، دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی صنایع غذایی، به راهنمایی دکتر حسن کریمی مله از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و دکتر محمدعلی خلیل زاده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مازندران صورت گرفته، در مجله Food Chemistry منتشر شده است.