جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۵۹:۴۹
کد خبر: ۲۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
سعید راد؛بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون :
با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و مطالعه جامع درباره اهداف و چشم انداز این انقلاب درمی یابیم که سازمان بسیج یکی ازمهمترین و شاید بتوان گفت اصلی ترین متولیان اشاعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در کشور به ویژه در میان نوجوانان و جوانان است و اتفاقاً باید از این ظرفیت های انسانی برای تربیت نسل بعدی فیلمسازان دفاع مقدس بهره جست.
به گزارش سازمان بسیج هنرمندان فارس به نقل از سیمرغ ،بازیگر فیلم سینمای "چ" با اشاره به اینکه علیرغم نعمات موجود کاستیهای فراوانی را در حوزه سینمای دفاع مقدس شاهدیم تصریح کرد: در این بین بسیاری از سوژه‌های ناب مورد غفلت واقع شده‌اند و برای اثبات این گفته از درد دل های یک رزمنده بسیجی با خود یاد می کنم که پس از پشت سر گذاشتن سالها اسارت، جهانی حرف برای گفتن داشت که مطمئنم گوشه ای از آنها هم تاکنون مکتوب نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی سیمرغ: سعید راد؛ از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون، در سال 1323 در تهران متولد و پس از پایان تحصیلات متوسطه از سال 1350 با ایفای نقش در  فیلم سینمایی "فاتحین صحرا" وارد عرصه سینما شد.

وی در سال 1378 پس از سال ها دوری از وطن به کشور بازگشت و با ایفای نقش در فیلم سینمایی "دوئل" به کارگردانی احمدرضا درویش حضور خود در سینمای کشورمان را از سر گرفت.

راد همچنین در فیلم های سینمایی چون "پایان خدمت"،  "فرمان"، "مرز"، "عقاب ها"، "عبور از مین" و "چ" ایفای نقش کرد که اغلب آنها در ژانر دفاع مقدس تولید شده است.

سعید راد؛ درباره شرایط کنونی سینمای دفاع مقدس و ضرورت برپایی جشنواره ای با عنوان فیلم بسیج به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سیمرغ گفت: هشت سال دفاع مقدس و سلحشوری های رزمندگانمان نیازی به تبلیغات ندارد و با سفر به دیگر کشورها دریافتم که آوازه رشادت های سربازان ایرانی در جنگ با عراق به گوش آنها رسیده است اما از این زاویه به موضوع نگاه می کنم که نسل‌های آینده نیازمند شناخت و آشنایی با وقایع هشت سال دفاع مقدس هستند تا آنها نیز دریابند که پدرانشان چه رشادت و شجاعت هایی را به خرج دادند تا ذره ای از خاک میهنمان نصیب دشمنان نشود و حقیقتاً سینما تریبونی قوی برای تحقق این مهم است.



راد در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی اوضاع سینمای دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کند اظهار داشت: سینمای ایران هیچگونه نقص امکاناتی را در ژانر دفاع مقدس پیش روی خود ندارد و حقیقتاً ایران دارای بهترین و دلسوزترین فیلمنامه نویسان، کارگردانان و بازیگران بوده و هست؛ حتی در سالهای اخیر شاهد آن هستیم که قویترین تکنیک های سینمای روز دنیا وارد کشور شده و نمونه بارز آن را در فیلم اخیر من یعنی "چ" شاهد بودیم اما این مسئله 100 درصدی نیست و باید به فکر چشم اندازی روشن تر از اینها هم باشیم.

این هنرمند با اشاره به اینکه علیرغم نعمات موجود اما کاستی های فراوانی را در حوزه سینمای دفاع مقدس شاهدیم تصریح کرد: در این بین بسیاری از سوژه های ناب مورد غفلت واقع شده اند و برای اثبات این گفته از درد دل های یک رزمنده بسیجی با خود یاد می کنم که پس از پشت سر گذاشتن سالها اسارت، جهانی حرف برای گفتن داشت که مطمئنم گوشه ای از آنها هم تاکنون مکتوب نشده است.

بازیگر فیلم سینمایی "دوئل" ادامه داد: سوژه های بکری از لحاظ روابط انسانی و درگیرهای خانواده های ایرانی در زمان هشت سال دفاع مقدس وجود دارد که هنرمندان موظفند با روحیه ای کنجکاوانه آنها را کنکاش کنند و با دراماتورژی اثری مستند را مهیا کرده تا بر روی پرده به اکران درآید.

راد با اشاره به اینکه دغدغه اصلی هنری او حضوری مؤثر در ژانر دفاع مقدس است گفت: کارنامه کاری من نشان داده است که از هر متن خوب در حوزه دفاع مقدس استقبال می کنم و همواره آماده ایفای نقش در این دست آثار هستم و بعضاً مصرم بسیاری از مستنداتی که خود شاهد آن بوده ام را سوژه ای برای فیلمنامه نویسان دغدغه مند کرده تا از این مسیر ادای دینی به روح شهدا، جانبازان، اسرا و خانواده های آنها کرده باشم.

این هنرمند درباره جایگاه جشنواره فیلم بسیج در شرایط کنونی و نقش سینمای دفاع مقدس در آن گفت: اتفاقاً مسئولان دولتی هم باید از چنین طرح هایی استقبال کنند و اگر لازم بود تمام هزینه های برگزاری چنین جشنواره ای را متقبل شوند.

راد سینمای دفاع مقدس را شالوده اصلی جشنواره فیلم بسیج دانست و افزود: با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و مطالعه جامع درباره اهداف و چشم انداز این انقلاب درمی یابیم که سازمان بسیج یکی ازمهمترین و شاید بتوان گفت اصلی ترین متولیان اشاعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در کشور به ویژه در میان نوجوانان و جوانان است و اتفاقاً باید از این ظرفیت های انسانی برای تربیت نسل بعدی فیلمسازان دفاع مقدس بهره جست.

وی در خاتمه پیشنهاد داد: مدیران سینمایی کشور درب سینماها را برای به منصه ظهور رساندن هر چه بیشتر آثار دفاع مقدس اعم از فیلم بلند، فیلم کوتاه، فیلم مستند و حتی انیمیشن مرتبط با این ژانر باز کنند تا این عرصه شاهد افزایش روز افزون مخاطبان باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: