دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۵۳:۵۶
کد خبر: ۳۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
در گفت‌وگو با فارس مطرح شد
رئیس پارک علم‌و فناوری گیلان با اشاره به رفع برخی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق قانون حمایت از این شرکت‌ها گفت: هنوز در زمینه گمرک ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که محققان ایرانی در این زمینه به مشکل برمی‌خورند.

به گزارش سازمان بسیج علمی پژوهشی فارس به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنوان لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، در سال 89 پس از تصویب در جلسه علنی مجلس و تائید شورای نگهبان ابلاغ شد.

این قانون برای اجرا مشکلاتی داشت که با پیگیری‌های معاونت پژوهشی وقت وزارت علوم در سال 91 این مشکلات برطرف و مراحل اجرایی آن آغاز شد.

در حال حاضر کارگزاری‌هایی در سراسر کشور مشغول انجام فعالیت برای اجرای مواد مطرح شده در این قانون هستند.

مجید متقی‌طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان که مسئولیت یکی از این کارگزاری‌ها را نیز برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در رابطه با وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان گیلان گفت: پارک علم و فناوری گیلان در حال حاضر 200 شرکت دانش‌بنیان دارد که این شرکت‌ها در قالب مراکز رشد، شرکت‌های پیش‌رشد و شرکت‌های فناور فعالیت می‌کنند.

فارس: شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری گیلان در چه حوزه تخصصی فعال هستند؟

متقی طلب: این شرکت‌ها بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و الکترونیک هستند و پس از آن شرکت‌هایی در زمینه صنایع غذایی، بیوتکنولوژی و صنایع شیمیایی در گیلان فعالیت می‌کنند همچنین تعدادی از این شرکت‌ها در حوزه نانو فناوری و تعدادی از آنها در حوزه ساخت و مکانیک فعال هستند.

اولویت اصلی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در گیلان نیز با توجه به شرایط محیطی در زمینه کشاورزی است.

فارس: مهم‌ترین مشکل پارک علم و فناوری گیلان در حال حاضر در چه بخشی است؟

متقی‌طلب: بزرگ‌ترین مشکل ما این است که متقاضی تاسیس شرکت دانش‌بنیان داریم ولی با کمبود فضا مواجه هستیم به طوری که در بحث استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل داریم.

در حال حاضر 200 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری گیلان فعالیت می‌کنند که براساس برنامه چشم‌انداز پارک امیدواریم تا پایان سال 93 به 300 شرکت در مجموعه رشت و اطراف آن برسیم.

فارس: مشکل کمبود فضا را چگونه برطرف می‌کنید؟

متقی‌طلب: برای رفع مشکل کمبود فضا ناگزیریم که ساختمان‌هایی را اجاره کنیم زیرا تقاضا برای تاسیس شرکت‌ها بسیار زیاد است و براساس برنامه چشم‌انداز باید تعداد شرکت‌ها را افزایش دهیم.

فارس: مراحل اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه پیش می‌رود؟

متقی‌طلب: با توجه به اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری نیز وارد کار شده است و تفاهم‌نامه‌هایی را با این معاونت به امضا رسانده‌ایم کارگزاری تعیین صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان در گیلان شرکت‌های مستقر در استان‌های زنجان و گیلان را به طور مرتب ثبت‌نام کرده و کار ممیزی آنها را انجام می‌دهند.

فارس: مشکلاتی که قبل از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح بود برطرف شد؟

متقی‌طلب: برای رفع مشکل مالیات پیش از اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها نیز تفاهم‌نامه‌ای داشتیم که براساس همان تفاهم‌نامه کار را ادامه می‌دهیم ولی در بحث گمرک هنوز نتوانسته‌ایم به شکلی که باید کار را انجام دهیم زیرا مشکلاتی وجود دارد که باید با هماهنگی رفع شود.

گمرک هم مطابق قانون خودش مسائل را مطرح می‌کند بنابراین برای رفع مشکلات باید هماهنگی بین گمرک و پارک‌های علم و فناوری صورت بگیرد.

به نظر می‌رسد قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه گمرک از تهران به زیرمجموعه‌های گمرک ابلاغ نشده یا اگر ابلاغ شده برداشت‌های زیرمجموعه‌ها نادرست است و به صورت شخصی برداشت می‌شود.

فارس: برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

متقی‌طلب: رفع مشکل گمرک نیاز به هماهنگی با مسئولان گمرک دارد که در جلسات هماهنگی وزارت علوم با مسئولان گمرک این مسئله برطرف می‌شود زیرا ما همین تجربه را در رابطه با امور مالیاتی داشتیم که در جلسات هماهنگی برطرف شد و در حال حاضر با مالیات مشکلی نداریم البته شرکت‌های دانش‌بنیان باید برای استفاده از قانون معافیت مالیاتی اظهارنامه مالیاتی را پرکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: