دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۸:۲۴:۰۴
کد خبر: ۳۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
در ششمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری پیش‌نویس سیاستهای کلی حاکم بر برنامه ششم توسعه کشور در حوزه علم و فناوری ارائه شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی پژوهشی فارس ، در این جلسه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

اولین دستور جلسه به جمع بندی شاخص‌های علم، فناوری و نوآوری در اقتصاد مقاومتی اختصاص داشت. این شاخص‌ها که در جلسات قبل به طور مبسوط مورد بحث و بررسی قرار گرفته بودند، شامل شاخص های سه حوزه نوآوری، سهولت کسب و کار و اقتصاد رقابتی تدوین شده، در مجموع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در راستای کمک به جریان اقتصاد مقاومتی، این شاخص ها به عنوان شاخص های پیشنهادی علم، فناوری و نوآوری به دبیرخانه منعکس شود و سپس با همکاری دستگاه‌های مختلف تکمیل شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا ستاد راهبری نقشه جامع علمی مصوب شوند.

شاخص‌های مصوب باید به دستگاه‌های مجری جهت اجرا ابلاغ شود و گزارش عملکرد سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود. در همین رابطه اعضا پیشنهاد کردند تا شاخص‌های ارائه شده با شاخص‌های مرتبط با نقشه جامع علمی کشور مورد مقایسه قرار گیرد و نیز شاخص‌های بومی در این ارتباط با همکاری دستگاه‌های ذیربط تدوین شود.

دومین دستور جلسه به تدوین پیش نویس سیاست های کلی پیشنهادی حاکم بر برنامه ششم توسعه کشور، در حوزه علم و فناوری اختصاص داشت. در این جهت با توجه به سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه های پیشین توسعه کشور، توجه به سیاست های 9 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در فاصله برنامه پنجم تاکنون و نیز با عنایت به نگاه کلان به علم و فناوری بر اساس نقشه جامع علمی کشور و همچنین با لحاظ کردن آسیب شناسی و آینده نگاری در این حوزه، پیش نویس سیاستهای پیشنهادی تدوین شود. در این رابطه، پیش نویس استخراجی از سیاستهای 9 گانه ابلاغی مورد بررسی قرار گرفت.

در همین جهت اعضا نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند که لزوم تدوین برش‌های پنج ساله از سیاستهای کلی ابلاغی توسط رهبری، ارائه شاخص‌ها و افق‌های مشخص به صورت عددی، نیاز به تکرار برخی از سیاستهای برنامه پنجم در سیاستهای برنامه ششم و دوری از درونگرایی حاصل از برداشتهای مبتنی بر سیستم‌های بسته از جمله این موارد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: