کد خبر: ۳۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
قابل توجه بسیجیان مداح
رئیس کانون مداحان کشور عصر امروز در جمع مداحان دانشجو در مشهد به ارائه راهکارهای به منظور رشد مداحان در زمینه های مختلف پرداخت.
 

به گزارش  تنویر سپاه ناحیه خرم بید به نقل ازخبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان کشور در بخشی از صحبت‌های خود به نکاتی در خصوص حافظه و راهکارهای تقویت حافظه پرداخت و گفت: برخی مواد غذایی در حافظه انسان تأثیرگذار است و آن را تقویت و یا تضعیف می‌کند.


وی با تأکید بر توجه ویژه به غذا گفت: برای مثال ارده شیره بدن را می‌سازد ولی بعضی‌ها صبحانه پنیر می‌خورند که باعث تضعیف حافظه می‌شود.


خرسندی همچنین برخی اذکار را نیز در تقویت حافظه موثر دانست و در این خصوص گفت: خواندن آیت الکرسی بعد از هر نماز و خواندن قرآن از رو به افزایش قدرت حافظه کمک می کند.


وی در مقابل خواندن سنگ قبر و خوردن چیزهای که طبعی سرد دارند را از عوامل تضعیف حافظه عنوان کرد و با اشاره به اهمیت کلاه گذاشتن در تقویت حافظه و افزود: قدیمی‌ها کلاه، عمامه و چیزهای دیگری روی سرشان می‌گذاشتند نگاه که می‌کنیم می بینیم این دست آدم ها کمتر به آلزایمر مبتلا می شوند.


خرسندی خاطرنشان کرد: وقت گذاشتن برای حفظ کردن اشعار لازم و مکمل است و انجام این کارها بدون وقت گذاشتن برای حفظ کردن نتیجه بخش نخواهد بود.


وی در بخش دیگری از صحبت های خود که به صدا اختصاص داشت شروع بخش حنجره را صحبت پیرامون تنفس دانست و گفت: عوامل مختلفی دست در دست هم می دهند تا صدا خوب باشد فقط حنجره نیست و اصل قضیه تنفس صحیح است.


وی تقویت ماهیچه‌های شکم را امری اساسی توصیف کرد و به انجام تمرین های به صورت کاملا عملی برای تقویت این امر پرداخت.


وی تنفس به وسیله شکم را موجب تقویت این ماهیچه ها عنوان کرد و بیان داشت: بهترین تنفس تنفس کودکان است که با شکم نفس می کشدند تا استخوان های دنده در تنفس با ریه نمی گذارد بیش از حد نفس بگیریم ولی در شکم این محدودیت نیست.


خرسندی ورزش کردن را نیز از عوامل موثر در تنفس ایده آل دانست که به غنی شدن ریه ها کمک می کند.


وی با تأکید بر اینکه کسی با تنبلی و سستی مداح نمی شود به مداحان توصیه کرد: شنا رفتن بر روی زمین و شنا کردن روی آب را در برنامه ورزشی خود داشته باشند و روزی هزار بار طناب بزنند و یک ساعت و نیم بدوند.


وی بیان کرد: حاج منصور ارضی در این سن فوتبالش ترک نمی شود در هفته سه روز فوتبال بازی می کند محمود کریمی هم همین طور و شما می بینید گامی که حاج منصور در این سن می خواند یک ریه قوی می خواهد.


خرسندی مشکل گرفتگی صدا را از خشکی حنجره عنوان کرد و به بیان راه حل های برای برطرف کردن این مشکل پرداخت.


وی این مشکل را ناشی از عدم ترشح غدد بزاقی عنوان کرد و ماساژ صورت و چرخاندن زبان دور دندان و لثه ها را ترشح بزاق توصیف کرد.


وی سپس به بیان نت های موسیقی پرداخت و در خصوص آن اظهار کرد: قبل از خواندن حتما باید حنجره را گرم کنیم همین طوری وارد خواندن نشوید چون صدا می گیرد.


وی در بیان راه های جلوگیری از گرفتگی صدا پرداخت و در این خصوص گفت: عمده علل گرفتگی صدا مربوط به معده است یک مداح باید سه ساعت قبل از خواب غذا خورده باشد وقتی بلافاصله بعد از غذا می خوابید اسید معده بالا می آید و حنجره و لثه ها را خراب می کند.


خرسندی مشکل اصلی را غلط غذا خوردن عنوان کرد و تأکید کرد: غذا خوردن را باید درست کنیم.


وی به عوامل دیگری در خصوص عادات غذا خوردن اشاره کرد و گفت: هنگام شروع غذا بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و در روایت داریم اگر کسی که بسم الله بگوید اگر میکروبی در غذایش داشته باشد آن را برطرف می کند.


خرسندی افزود: غذا را با نمک شروع کنید و البته سعی کنید نمک دریا باشد لقمه ها را کوچک بردارید و اگر می خواهید غم در دلتان نباشد اول و آخر غذا دست ها را بشورید.


وی با تأکید بر اینکه علت گرفتگی رگ‌های قلب معده است گفت: غذا را 40 مرتبه بجوید و آن را درست بخورید تا معده به یبوست و مشکلات دیگر دچار نشود و مشکلات قلبی برایتان ایجاد نگردد.


وی افزود: وقتی لقمه را نمی جوید مجبور هستید بین آن آب یا مایعات بخورید بخشی از ناراحتی های قلب مربوط به آب خوردن در حین غذا خوردن است.


وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات پیش می آید که کسی غذا درست خورده ولی صدایش گرفته است علت آن استرس و فشارهای عصبی است.


خرسندی یکی دیگر از عوامل موثر در خرابی صدا را فشار به تارهای صوتی عنوان کرد و در بیان راهکار آن گفت: سقف حنجره خود را بشناسید گاهی اوقات برخی از مواد شیمیایی مثل شوینده ها و رنگ ها به حنجره شما آسیب می زند.

نام:
ایمیل:
* نظر: