دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۰۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
پاسداشت «غلامرضا کافی» شاعر و پژوهشگر انقلابی
پانزدهمین مراسم " شب شاعر" از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، به تجلیل از دکتر غلامرضا کافی شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات انقلاب اسلامی، پرداخته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان وبه نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، ، پانزدهمین شب شاعر، نکوداشت شاعر آیینی و انقلابی «غلامرضا کافی» طی مراسمی با حضور حمیدرضا شکارسری، میلاد عرفان پور، پروانه نجاتی، محمدرضا سنگری، رضا اسماعیلی، سیمین‌دخت وحیدی، هاشم کرونی، حسین اسرافیلی، محمدمهدی سیار، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، شهرام شکیبا، محمود حبیبی و محمد مهدی خالقی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

دراین مراسم شاعران انقلابی حاضر در برنامه به پاسداشت این شاعر گرانقدر سخنانی را ایراد نمودند. 

سنگری: جامعیت و انصاف از ویژگی‌های کافی است

 

محمدرضا سنگری گفت: در مجموعه پنج جلدی دکتر غلامرضا کافی که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ شد، ایشان با انصاف و اشراف به بررسی موضوعات می‌پردازند.

          سنگری: جامعیت و انصاف از ویژگی‌های کافی است

 

سنگری: متن مناسبی برای رشته تحصیلی ادبیات پایداری تولید نشده است

 

محمدرضا سنگری، پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس و عاشورا در این مراسم گفت: آشنایی من با دوست عزیزم دکتر کافی به شب شعر عاشورایی شیراز برمی‌گردد. من در آنجا با چهره‌ی شعر ایشان آشنا شدم. کارهای تازه‌ی ایشان در حوزه‌ی شعر باب تازه‌ای را در حوزه‌ی شعر باز می‌کند.

 

وی ادامه داد: من چهره‌ی دیگر کافی یعنی چهره‌ی پژوهشی ایشان را در اصفهان شناختم. در جلسه‌ای که مرحوم قیصر امین‌پور پس از سال‌ها جدایی و فراقت به اصفهان آمد و در آن جلسه شرکت کرد. در آن‌ نشست افرادی همچون کاکایی و رحماندوست نیز حضور داشتند. در آن نشست بحثی جدی در گرفت و دو دیدگاه که یکی متعلق به من و دیگری متعلق به قیصر بود، بحث مجلس بود. کافی در آن نشست، مطلبی را مطرح کردند که امیدی در من نسبت به ایشان برانگیخته شد.

 

سنگری در ادامه با اشاره با خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: در یکی از دیدارهای شاعران با مقام معظم رهبری، رهبری گفتند شبی من نقدی از سید حسن حسینی خواندم که به واسطه‌ی آن نقد سجده‌ی شکر کردم.

 

وی با بیان اینکه دوره‌های کارشناسی ارشد ادبیات پایداری در دانشگاه به راه افتاده‌است ولی متنی مناسب در این زمینه تولید نشده است، به ویژگی‌های غلامرضا کافی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های ایشان جامعیت است.

 

جامعیت، انصاف، بینش و روش‌مندی؛ ویژگی‌های کافی

 

سنگری افزود: در این مجموعه جدیدی که دکتر تدوین کرده‌اند و به زودی منتشر می‌شود، این جامعیت نمایان است. ایشان در ساحت‌های گوناگون مطالعه دارند و ادبیات کلاسیک، نوین و امروز را به خوبی می‌شناساند.

 

پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: مقاله‌ای از ایشان در یکی از مجلات استان خراسان خواندم که تسلط و جامعیت ایشان در حوزه ادبیات را به خوبی نشان می‌داد.

 

وی در ادامه ویژگی دوم غلامرضا کافی را انصاف دانست و بیان کرد: در مجموعه پنج جلدی ایشان که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ شد، ایشان با انصاف و اشراف به بررسی می‌پردازند. این ویژگی را در دستی بر آتش هم می‌توان دید. در رساله‌دکترای دکتر کافی که در حوزه‌ی شعر عاشورایی است، ایشان پیشینه موضوع را به خوبی کاویده و به انصاف نشر داده است.

 

سنگری با بیان اینکه ویژگی سوم کافی، بینش است، تاکید کرد: بسیاری سطح را می‌کاوند و در سطح باقی می‌مانند و آن‌هایی که ژرف‌کاری می‌کنند و می‌کاوند بسیار نیستند. کافی مانند زنبوری که روی گل می‌نشیند و شهر آفرینی می‌کند، آثارش را آفریده است.

 

وی ویژگی چهارم وی را روش مندی دانست و خاطرنشان کرد: ایشان دانشمند، بینش‌مند و روش‌مند هستند. افق شرح منظومه ظهر بالاتر از افق دستی بر آتش است. من تلاش دارم یکی از دانشجویانم را به مطالعه‌ی تطبیقی این دو اثر ترغیب کنم. هندسه و چیدمان کار کافی، بسیار دقیق است.

 

سنگری در پایان با بیان اینکه خاکساری و تواضع از دیگر ویژگی‌های ایشان است، گفت: توفیق داشتن همسری پروانه نجاتی از نقطه‌های پنهان و درخشان زندگی ایشان است.

 

اسماعیلی: کافی آرمان‌گرای واقع بین است

 

رضا اسماعیلی از پژوهشگران ادبیات انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: کافی شاعری متعهد و آرمان‌گرا است. متاسفانه در شرایط بعد از انقلاب بین روشنفکری، آرمان‌گرایی و تعهد آدم احساس می‌کرد تقابلی ناخواسته صورت گرفته و نتیجه‌ی این تقابل نیز فاصله است.

 

وی ادامه داد: کافی آرمان‌گراییش منطبق بر منطق و واقع گرایی و واقع بینی است. از منظر کافی تقابلی بین سنت و مدرنیته نیست و آن را تعامل می‌داند. او در کارهایش تقابل را از بین برده و از دستاوردهای کتب غربی استفاده کرده و سعی کرده است آن دیدگاه‌ها و نظریه‌های ادبی رنگ بومی بگیرد.

 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: آرمان‌گرایی منطبق بر واقع‌گرایی باعث می‌شود نگاه کورکورانه و متعصبانه نداشته باشیم. 


 

 

 

شکارسری: کافی شکل‌دهنده‌ی جریان شعر کوتاه است

 

حمیدرضا شکارسری گفت: شعر کوتاه از ابتدای دهه‌ی 80 شکل واقعی پیدا می‌کند و به یک جریانی تبدیل می‌شود و باید بپذیریم این جریان با حرکت‌هایی همچون ترانک‌های کافی شکل گرفته است.

          شکارسری: کافی شکل‌دهنده‌ی جریان شعر کوتاه است

 

حمیدرضا شکارسری، منتقد ادبی در پانزدهمین شب شاعر، نکوداشت شاعر آیینی و انقلابی «غلامرضا کافی» بیان داشت: بیشتر ادبا و شعرا را با یکی، دو و سه کتاب می‌شناسیم. به طور مثال من حسن حسینی را با گنجشک و جبرئیل می‌شناسم. قیصر را با سنت و نوآوری در شعر معاصر و آینه‌های ناگهان می‌شناسم و گاهی یک شاعر را با یک شعر می‌شناسیم. کافی نیز این‌گونه است.

 

وی ادامه داد: شرح منظومه ظهر و ترانک‌های ایشان همیشه در ذهن‌م است. در یکی از برنامه‌ها در شیراز من یکی دو ساعت درباره‌ی دلایل فاعلی، صوری و... شرح منظومه ظهر و جامعیت‌ش صحبت کردم و آن جامعیت و انصاف دکتر در آن‌جا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

شکارسری خاطرنشان کرد: یکی از برکاتی که در این دو سه دهه در حوزه‌ی شعر شاهدیم، نسل دانشگاهی ما هستند. کسانی که دانش آموخته باشند و نگاه جدی به شعر داشته باشند. دکتر از این جنس است.

 

وی در ادامه با اشاره به کتاب ترانک‌های غلامرضا کافی اظهار داشت: کسی که ترانک‌ها را می‌نویسد، می‌گوید که من در حال هستم و به ضرورت‌ها نیز توجه دارم. شعر کوتاه از ابتدای دهه‌ی 80 شکل واقعی پیدا می‌کند و به یک جریانی تبدیل می‌شود و باید بپذیریم این جریان با حرکت‌هایی همچون ترانک‌ها شکل گرفته است.

 

شکارسری گفت: ترانک‌ها شعرهایی است که انتهای آن انتهای شعر است. یعنی بخش شعر دیگری یا پیش شعر دیگری نیست و ذات شعر است و نمی‌توان چیزی به آن اضافه کرد و به دلیل کوتاهی نمی‌توان از آن کم کرد.

 

وی با بیان اینکه در غزل‌ها، مثنوی‌ها و دوبیتی‌های کافی، شاعر فردیت و تشخص را در قالب من جمعی نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در ترانک‌ها شاعر به شکل مدرن به زمانه خودش اشاره می‌کند.

 

شکارسری تصریح کرد: بهترین شکل‌های شعرهای اجتماعی را می‌توان در ترانک‌ها یافت. شاعر در آن‌جا تصویری صحبت کرده است. ترانک‌ها در زمره‌ی شعر ساده‌ی روزگار ما است. جریان شعر ساده در روزگار ما حداقل در عرصه شعر انقلاب بخشی مدیون ترانک‌های کافی است. ترانک‌ها را وجه مدرن شاعری کافی می‌دانم.

 

عرفان پور: لزوم ورود شعرا به حوزه پژوهش و دانشگاه/ اختصاص بخشی از خانه غلامرضا کافی به انجمن‌های ادبی

 

میلاد عرفان پور گفت: کافی از چهره‌های شاعر پژوهشگر است. ایشان هم در حوزه‌ی شعر و هم در حوزه‌ی دانشگاه شناخته شده‌اند و به نظرم نیاز است شاعران ما در حوزه‌ی دانشگاهی و پژوهشی ورود پیدا کنند.

          عرفان پور: لزوم ورود شعرا به حوزه پژوهش و دانشگاه/ اختصاص بخشی از خانه غلامرضا کافی به انجمن‌های ادبی

 

میلاد عرفان پور شاعر انقلابی، اظهار داشت: کافی از چهره‌های شاعر پژوهشگر است. ایشان هم در حوزه‌ی شعر و هم در حوزه‌ی دانشگاه شناخته شده‌اند و به نظرم نیاز است شاعران ما در حوزه‌ی دانشگاهی و پژوهشی ورود پیدا کنند.

 

وی ادامه داد: زندگی کافی با شعر و ادبیات پیونده خورده است و خانواده ایشان ادبی هستند و اشتغالش در زمینه ادبیات است. سابقه کافی روشن است و ایشان دو دهه تلاش جدی و مستمر در حوزه‌ی ادبیات انقلاب اسلامی داشته‌اند.

 

عرفان‌پور تاکید کرد: دکتر کافی قسمتی از خانه‌شان را به انجمن ادبی آقایان و بانوان اختصاص داده‌اند که هفتگی جلساتی برگزار می‌شود و جلسات بانوان را خانم پروانه نجاتی مدیریت می‌کنند. انجمن شعر شهرستان ادب در شیراز نیز در خانه ایشان برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه به بیان یک از ویژگی‌های دکتر کافی پرداخت و گفت: ایشان مدیر فرهنگی خوبی هستند. دورانی که در شیراز بودم، ایشان مدیر حوزه هنری استان بود که دوران پرباری برای فارس بود. نتیجه‌ی آن را خودم شاهد بودم و خاطره‌های خوبی از آن دوران به یاد دارم. وقتی در آثارشان جست‌و‌جو می‌کنیم کتاب‌های ارزشمندی می‌بینیم.

 

عرفان پور افزود: من مشغول نگارش پایان‌نامه‌ای در حوزه‌ی ادبیات انقلاب اسلامی هستم که از کتاب‌های ایشان بسیار استفاده کرده‌ام. ایشان، شکارسری و سنگری خود را وقف این ادبیات کرده‌اند.

 

کرونی: کافی شاعر عاشقانه‌هاست

 

همچنین هاشم کرونی، شاعر شیرازی در این مراسم گفت: من در سنین نوجوانی وارد فضای شعر شدم. اولین دیدار من با کافی زمانی بود که استاد، جوان بودند و من سال‌ها نزد ایشان یاد گرفتم و شاگردی کردم و در این سال‌ها خیلی جاها خدمت آقای کافی بودم.

 

وی افزود: در دوران مدیریت ایشان در حوزه‌ هنری استان، من معاونشان بودم.

 

کرونی خاطرنشان کرد: شعر سپید ایشان معطوف به سال‌های کذشته نیست و در فضای شعر آزاد و سپید تجربه دارند. کافی در حوزه ادبیات مدرن نیز زیاد مطالعه داشته‌اند. هایکوهای ژاپنی زیادی حفظ بودند و شعرهای خیلی‌ها را می‌شناسند و می‌خوانند.

 

وی تصریح کرد: اتفاق تازه این بوده که وقتی خواستند این شعرها را ارائه بدهند با قالب کاری ترانک‌ها آمدند. کافی شاعر دفاع مقدس و عاشورایی است و عاشقانه‌های بسیار و ماندگاری دارد و این وجه‌ی است که کمتر به آن توجه شده است.

 

کرونی در پایان اظهار داشت: آن چیزی که الان می‌بینیم ریشه در گذشته طولانی دارد. کافی سال‌ها کار کرده است و آثارش ممارست یافته و به یکباره عرضه شده است.


سیار: جامعیت گم‌گشته‌ی جامعه‌ی امروز ما و شاعران است

 

محمدمهدی سیار گفت: جامعیت گم‌گشته‌ی جامعه‌ی امروز ما و به خصوص در بین شاعران است. تخصص گرایی بیش از حد به زندگی ما آسیب زده است و ما را تک بعدی کرده است و امروز زندگی انسانی بسیار در هم تنیده شده است.

          سیار: جامعیت گم‌گشته‌ی جامعه‌ی امروز ما و شاعران است

 

محمد مهدی سیار شاعر انقلابی در آیین نکوداشت دکتر غلامرضا کافی، اظهار داشت: غلامرضا کافی از شاعران اهل متن است و اهل حاشیه نیست و به دور از تهران در شیراز کار شعر و پژوهش را انجام می‌دهند.

 

وی ادامه داد: در فسا هر وقت شب شعری برگزار می‌شد، یکی از چهره‌هایی که دوست داشتیم شعرهایشان را بشنویم کافی بود و بعدها با کتاب‌های ایشان آشنا شدم.

 

سیار تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان جامعیت است و جامعیت ایشان می‌تواند الهام بخش باشد. جامعیت گم‌گشته‌ی جامعه‌ی امروز ما و به خصوص در بین شاعران است. تخصص گرایی بیش از حد به زندگی ما آسیب زده است و ما را تک بعدی کرده است و امروز زندگی انسانی بسیار در هم تنیده شده است.

 

وی ادامه داد: کافی به تک تک حوزه‌هایی که وارد شده است کمک کرده است و موفقیت ایشان به دلیل علقه به ادبیات کهن است و ترانک‌های ایشان شناسنامه شعر کوتاه ماست.

 

سیار بیان کرد: موفقیت کافی در قالب‌های مرتبط با نگاه مدرن و نوجویانه ایشان است و نخواسته‌اند از زمانه‌ایی که در آن زندگی می‌کنند، جدا بیفتند. 


نام:
ایمیل:
* نظر: