جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۴۶:۳۷
کد خبر: ۴۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
جلسه روز گذشته بنیاد شعر و ادبیات داستانی با حاشیه‌هایی همراه بود،‌ که مهمترین آن‌ انتقادات برخی کارشناسان نسبت به عدم گزینش مناسب نویسندگان و آثار پرفروش در این نشست بود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان وبه نقل ازخبرگزاری تسنیم، عصر روز گذشته نشست «۱۷ دقیقه حرف حساب» با موضوع تجربه‌های شاعران و داستان‌نویسان پر مخاطب به نام «باشگاه پرفروش‌ها» با حضور سیدعباس صالحی، محمود دولت‌آبادی، مهدی قزلی، محمدعلی بهمنی، مصطفی مستور، فاضل نظری، جواد محقق و... در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی قزلی مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی هدف از برگزاری این نشست را بررسی چرایی پرفروش شدن برخی از کتاب‌ها عنوان کرد. در ادامه نیز حضار نکاتی را درباره پرفروش شدن کتاب‌ها‌، چرایی عدم توجه مخاطب به کتاب و کتابخوانی بیان کردند. اما آنچه در این گزارش حائز اهمیت است این است که طی ۱۰ سال اخیر کتاب‌های نویسندگان بسیاری به عنوان پرفروش دست یافتند که در جلسه دیروز جایشان خالی بود،‌ نویسندگانی چون سیدمهدی شجاعی‌، رضا امیرخانی‌، احمد دهقان‌ و نویسندگان آثاری چون «دا»،‌ «خاک‌های نرم کوشک»، «نورالدین پسر ایران»،‌ «پایی که جاماند» و ...که به گواه آمار‌های منتشر شده از سوی نهادهایی چون شهر کتاب و انتشارات سوره مهر پرفروش بوده‌اند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که اگرچه برخی نویسندگان در سال‌های گذشته کتاب‌های پرفروشی را روانه بازار نشر کردند، اما این نویسندگان حداقل طی چند سال اخیر جزو نویسندگان پرفروش نبوده‌اند. آن ها می‌گویند« از آنجا که شرایط جامعه ما دائما در حال تغییر و گذر است،‌ بهتر است در اینگونه نشست‌ها از حضور نویسندگانی بهره ببریم که در سال‌های اخیر پرفروش شده‌اند.»

گزارش نیمه آبان ۹۳ شهر کتاب مرکزی حکایت از این دارد که در میان پرفروش‌های آثار داستانی، «کینکاس بوربا»، «ولادیمیر می‌گوید»، «وعده‌گاه»، «تصادف شبانه» و «خیابان بوتیک‌های خاموش» حضور دارند و در حوزه شعر نیز کتاب‌هایی چون «هشت کتاب»، «شبانه‌ها در غیاب احمد شاملو»، «چسب زخم برای عروسک»، «تو شدن» و «کسره» پرفروش شده‌اند.

گزارش نیمه مرداد ۹۲  شهر کتاب مرکزی نیز یک زن بدبخت از ریچارد براتیگان‌، سرگیجه از ژوئل اگلوف‌، کوری از ژوزه ساراماگو‌، عامه‌پسند از چارلز بوکفسکی‌، بانوی میزبان از فئودور داستایفسکی را پرفروش‌‌های حوزه داستان معرفی کرده است. هم‌چنین طبق این اعلام در حوزه شعر «هیچ چیز مثل مرگ تازه نیست» از گروس عبدالملکیان‌، آدم‌ها روی پل ازویسواوا شیمبورسکا‌، سیاه مشق از هوشنگ ابتهاج‌، تاسیان از هوشنگ ابتهاج پرفروش شده‌اند.

انتشارات سوره مهر نیز به عنوان یکی از ناشران آثار پرفروش در فهرست پرفروش‌های نیمه نخست سال از کتاب‌هایی چون «لشکر خوبان»،‌ «ضد»،‌ «فیض بوک»،‌ «دا»‌، «پایی که جاماند»‌و ... نام برده است.

با وجود این آمارها و نظرات کارشناسان،‌ بنیاد شعر و ادبیات داستانی می‌تواند انتخاب نویسندگان آثار پرفروش در نشست‌های بعدی را براساس این شاخص مورد بررسی قرار دهد و از نویسندگانی تقدیر کند که آثارشان در چند سال اخیر پرفروش تر از بقیه نویسندگان بوده است. البته این توصیه تنها بر اساس این است که پرفروش بودن مبنای تقدیر باشد و قضاوتی درباره صحیح یا ناصحیح یا دقیق و کامل بودن این شاخص ندارد.

مهدی قزلی رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این زمینه و در پاسخ به این انتقادات و نظرات مطرح شده می‌گوید: ما تلاش کردیم نویسندگانی را دعوت کنیم که کتابی نوشته باشند که مورد توجه دیگران قرار گرفته است. در حوزه ادبیات عامه‌پسند از نویسندگانی چون «پرینوش سمیعی»‌، «فتانه حاج سید جوادی»‌و ... دعوت کردیم که به دلیل عدم حضور در تهران موفق به حضور در نشست نشدند.

وی می‌افزاید: هم‌چنین از معصومه سپهری نویسنده «لشکر خوبان»  نیز دعوت شد که در تبریز حضور داشتند‌، برخی دیگر نیز حاضر نشدند دعوت ما را بپذیرند،‌ چون می‌گفتند ما کتاب مانده در ارشاد داریم و چه معنایی دارد که در این نشست حضور داشته باشیم.

قزلی هم‌چنین به دعوت از رضا امیرخانی اشاره کرد و گفت:‌ وی نیز حاضر به حضور در این نشست نشد،‌ چرا که معتقد بود موضوع نشست برایش از اهمیت ویژه برخوردار نیست‌، البته ما مقاله‌ای از وی را در جلسه خواندیم‌، از آنجا که می‌خواستیم از شعرا نیز در برنامه حضور داشته باشند‌، نتوانستیم از همه نویسندگان دعوت کنیم.

وی تصریح می‌کند:‌ برخی کتاب‌ها هم‌چون «دا»‌ که جزو پرفروش‌های سال‌های اخیر به شمار می‌آیند،‌ نیز در برنامه دعوت ما بودند،‌ اما باید از چه کسی دعوت می‌کردیم،‌ سید اعظم حسینی نویسنده و یا زهرا حسینی راوی؟ در مورد کتاب «من زنده‌ام»‌ نیز با چنین اتفاقی روبرو بودیم،‌  بنابراین از انجاییکه قصد ورود به این بحث‌ها را نداشتیم‌، دعوتی انجام نگرفت،‌ تلاش کردیم از مدیر انتشارات سوره مهر دعوت کنیم که منجر به نتیجه نشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: