يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۳۸:۵۰
کد خبر: ۴۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
بررسی دلایل تحریف واقعه عاشورا در شهرستان سروستان+گزارش تصویری
طی مراسمی در پایگاه امام هادی علیه السلام شهرستان سروستان و با حضور طلاب و روحانیون و همچنین امام جمعه محترم این شهرستان به بیان تحریفات بوجود آمده در تاریخ عاشورا پرداختند.

طی مراسمی در پایگاه امام هادی علیه السلام شهرستان سروستان و با حضور طلاب و روحانیون و همچنین امام جمعه محترم این شهرستان به بیان تحریفات بوجود آمده در تاریخ عاشورا پرداختند.

در این مراسم امام جمعه این شهرستان به بیان زمان رسوخ تحریفات در تاریخ عاشورا پرداخت و گفت: واقعه های تاریخی بسیار مهم و قابل تامل همیشه در معرض تحریف قرار دارند و به نسبت هرچه این وقایع تاثیرگذارتر باشند بیشتر دستخوش تحریف قرار می گیرند و تحریف کنندگان این وقایع می توانند با تغییر و دستکاری کردن این وقایع ضربه های بدی به معتقدان به وقایع تاریخی وارد کنند،زیرا انسانها با توجه به وقایع تاریخی عبرت هایی فرامیگیرند و اگر این وقایع درستخوش تغییرات شود می تواند نتیجه عکس دهد.

وی در ادامه افزود: برای اینکه بدانیم چه زمانی تحریفات در واقعه عاشورا رسوخ کرده بایستی کتب ،نوشته ها و آثار بجا مانده از این واقعه را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که این آثار در چه زمانی و تحت چه شرایطی ثبت شده است؛می توان گفت که به جز برخی از مسائلی که ناشی از غرض ورزی تاریخ نویسان امور مسلک بوده به طور گسترده اخبار و وقایع عاشورا توسط شیعیان و یا افرادی که به تشیع علاقه خاصی دارند و آن را پیگیری می کنند نوشته و جمع اوری شده است.

وی گفت: در قرن های دوم و چهارم اکثر قریب به اتفاق نوشته ها و آثار پیرامون واقعه عاشورا توسط نویسنده های عراقی به درستی نوشته شده ولی بایستی برخی داستان سرایی ها را مورد استثنا قرار داد؛اما پس از قرن ششم به بعد نوشته ها و آثار ثبت شده از قدرت کمتری برخوردار شدند و به دلیل بی دقتی مطالب سستی برجای ماند که نمی توان به آنها اکتفا کرد.

ایشان همچنین افزود: به مرور زمان و بین قرن هفتم تا دهم هجری وقایع تاریخی بیشتر شکل داستانی و اسطوره ایی به خود گرفت و شکل و شخصیت های تاریخی این دوران بصورت غیرطبیعی با قدرت های خارقالعاده معرفی شدند و داستان ها و اخبار بسیار عجیبی به آنها نسبت داده شد که در واقع از نظر عقلی هیچکدام از این اخبار صحت ندارد.

وی گفت: بی دقتی در تاریخ نویسی و همچنین رنگ لعاب دادن های بی مورد و تعصب های مذهبی باعث بوجود آمدن تحریف ها در واقعه عاشورا بوده که یکی از دلایل عمده آن نبود منابع معتبر و علمی دقیق و از دست رفتن مصادر کهن تاریخی است.

در پایان این مراسم روضه اباعبدالله بوسیله مداح اهل بیت علیه السلام خوانده شد وحاضرین در این مراسم به عزاداری سرور و سالارشهیدان پرداختند.


انتهای پیام/224224

منبع:سازمان بسیج طلاب فارس


نام:
ایمیل:
* نظر: