کد خبر: ۴۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
جنگ نرم زمانی پای به عرصه سایبری نهاد که این محیط توانسته بود با ویژگی‌های منحصربه فردی چون فرامرزی بودن،جذابیت وتنوع،تأثیرگذاری و... مخاطبان بسیاری را درسراسر جهان جذب کند.

 نشریه صبح قریب،دانشگاه اراک: جهان در هزاره سوم میلادی تحت تأثیر ارتباطات رایانه‌ای چهره جدیدی به خود گرفته است آنطور که انقلاب تکنولوژیکی اطلاعات وارتباطات باعث شکوفایی جنبش‌های آموزشی، اقتصادی وفرهنگی شده و دنیایی نو را دربرابر چشم‌ها به تصویر کشیده است وظهور راه‌های ارتباطی چون اینترنت که شاید مهم‌ترین پدیده قرن حاضرباشد همه جهان را به نوعی به خود وابسته کرده است. دربیان تاریخچه‌ای از اینترنت باید دانست که درسال ۱۹۶۸م در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ودر راستای ارسال نامه‌هایی درطول شبکه پایه گذاری شد و سپس با گسترش شبکه و انتشار وب تاکنون روند روبه رشدی رادرجذب کاربران طی کرده است.

 

اماجنگ نرم زمانی پای به عرصه سایبری نهاد که این محیط توانسته بود با ویژگی‌های منحصربه فردی چون فرامرزی بودن، جذابیت وتنوع، تأثیرگذاری و... مخاطبان بسیاری را درسراسر جهان جذب کند بطوریکه شاخصه‌های ذکر شده درفضای سایبر بسترهاوظرفیت‌های لازم را برای بهره برداری ازاین محیط درراستای اهداف جنگ نرم فراهم می‌ساخت. واضح است که اینترنت تنها پنجره‌ای مجازی روبه جهان حقیقی نبوده ونیست و جنگ نرم به دلیل ماهیت خود وعدم نیاز به ابزارهای فیزیکی به دنبال آن است که در مسافت‌های دورتری ازمراکز طراحی کننده به اجرا درآید، به ویژه نبود بسیاری ازقیود ومحدودیت‌ها چون سایر رسانه‌ها نشان دهنده ظرفیت بسیاربالا واستثنایی فضای مجازی برای هدایت جنگ نرم است.

 

این مجموعه شرایط است که امروزه هوس بهره گیری ازاین فضا را برای غلبه بر دیگرملت‌ها درمیان مراکز قدرت جهانی ایجاد می‌نماید، که ازجمله می‌توان حوادث فتنه سال۸۸ وکنترل خارجی این روند را یک میدان آزمون برای کاربرد فضای سایبری در عملیات روانی و جنگ نرم دانست. امادراین میان نباید از نقش آمریکاو سیطره اطلاعاتی‌اش برفضای مجازی غافل شد وجای تعجب نیست اگر بشنویم که سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار در اثر جاسوسی‌های اقتصادی نصیب دولت آمریکا می‌شود. همچنین سیستم‌های جاسوسی که توسط سازمان‌های اطلاعاتی این کشور برای کنترل تبادل اطلاعات درسراسر جهان به کارگرفته می‌شود. و ازجمله تسلط بر بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم افزاری چون شرکت آمریکایی مایکروسافت (پردرآمد‌ترین شرکت فعال درعرصه ITوICT) ومرکز تحقیقاتی این شرکت در اسرائیل که بیشترین میزان جاسوسی اینترنتی رادر بین این شرکت‌ها انجام می‌دهد.

 

همچنین اشراف بر بسیاری از مسنجر‌ها ونرم افزارهای ارتباطی وشبکه‌های اجتماعی که امروزه بامالکیت کشورهایی چون آمریکا، اسرائیل و... با کاربران میلیونی روزانه حجم گسترده‌ای از اطلاعات رامبادله می‌کنند بدون اینکه اطمینانی دررابطه با امنیت این شبکه هاوجود داشته باشند. البته نباید ازسیاست‌های خصمانه دولت‌های غربی در راستای تبلیغات تخریبی بیش از ده هزار سایت ضداسلامی که هزینه اختصاص یافته به این سایت‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار ارزیابی شده است چشم پوشی کرد. که اخیراً با دامن زدن به حوادث اخیر در کشورهایی چون سوریه، عراق و... وشکل گیری گروهای تروریستی وافراطی همچون داعش به نام دین مبین اسلام دربرخی از این سایت‌ها مرتباً مسلمانان را به ارتکاب اعمال تروریستی، خونریزی، افراطی‌گری ونژادپرستی متهم می‌کنند.

 

حال آنچه واضح است این سایت‌ها جزو راهکارهای نوآورانه دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمین و ارائه تصویری خشن و وارونه از اسلام درجوامع بشری است که لزوم بهره گیری از فضای مجازی را به عنوان ابزاری برای تبلیغ حقیقت دیانت اسلامی دوچندان می‌کند. اما آمریکا در مورد کشورهای اسلامی و بخصوص جمهوری اسلامی ایران باتمام قدرت نرم وتوان سخت افزاریش وارد میدان شده است تا کانون بیداری اسلامی در جهان را مهار کند ولیکن رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) باتعریف جنگ نرم به ایجاد تردید دردل‌ها وذهنهای مردم بار‌ها با هشداروتأکیدات فراوان نسبت به تمرکزاستکبارودشمنان اسلام بر مسائل فکری وفرهنگی وتهاجمی نرم به عمق جوامع واراده ملت هامی فرمایند: «جنگ نرم راست است یعنی الآن جنگ است من دارم می‌بینم صحنه را، تجهیز را، صف آرایی هارا»

ونتیجه اینکه امرزه بحث افزایش توان مواجهه منطقی وتقویت روحیه دفاع از اعتقادات دینی دراین حوزه ازاهم واجبات است ودرواقع پاسخ جنگ نرم دفاعی است نرم که بی‌شک سنگردانشگاه درخط مقدم تحقق آن است همانطورکه رهبر معظم انقلاب در تعبیری فکورانه به دانشجویان چنین می‌فرمایند: «شما افسران مقابله با جنگ نرمید. اینکه چکارباید بکنید، چه جوری باید عمل کنید، چه جوری بایدتبیین کنید، این‌ها چیزهایی نیست که من بیایم وفهرست کنم... خودشما‌ها باید درمجامع اصلیتان، فکریتان، دراتاق‌های فکرتان بنشینید و راهکارها را پیدا کنید..

نام:
ایمیل:
* نظر: