شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۴۶:۵۲
کد خبر: ۴۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
یک گزارش:
فیلم «شیار 143» برداشتی آزاد از رمان های "اختر و روزهای تلواسه" و "چشم سوم" است به نویسندگی نرگس آبیار که در گذشته آن را نوشته است.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس- « فیلم شیار143 » فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی محصول سال ۱۳۹۲ است که مدتی است در شهرستانها برروی پرده های سینما به نمایش درآمده است.

فیلم« شیار143» تحسین شده از نگاه تماشاگران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر است که به همین مناسبت در ادامه در نگاهی به بررسی این فیلم می پردازیم.

شناسنامه فیلم

این فیلم در ژانر دفاع مقدس به موضوع مادران در دوران دفاع مقدس می پردازد. فیلم «شیار 143» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر زن و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، جایزه بهترین بازیگر زن هشتمین جشن منتقدان و نامزد بهترین بازیگر زن جشنواره آسیا پاسیفیک شده است. این فیلم در جشنواره بوسان و جشنواره فیلم صلح نیز به نمایش درآمده است.

فیلم «شیار 143» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم، بهترین بازیگر زن و جایزه ویژه هیئت داوران بهترین کارگردانی را دریافت کند و نامزد بهترین فیلم، بهترین موسیقی، بهترین صدا و بهترین چهره پردازی شود.

 

عوامل فیلم «شیار 143»:

 

نویسنده، کارگردان: نرگس آبیار/ تهیه کننده: ابوذر پور محمدی، محمدحسین قاسمی/ مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان‌فر/ صدابردار: کامران کیان‌ارثی/ طراح گریم: سودابه خسروی/ طراح صحنه و لباس: کامیاب امین‌عشایری/ تدوین: پیمان خاکسار/ موسیقی: مسعود سخاوت دوست/ طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی/ صداگذار: محمد مهدی جواهری زاده/ عکاس: حمید جانی‌پور/ تصویربردار پشت صحنه: فرید ناظر فصیحی

 

بازیگران: مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی، یداله شادمانی، حسام بیگدلو، زهرا مرادی، سامان صفاری، مهیا دهقانی

 

 

خلاصه فیلم

 

الفت چشم انتظار پسرش است که خبر خوبی از راه می‌رسد اما امتحان بزرگی در راه است...

 

 

 گذری بر فیلم شیار143


شیار 143 نه شعار می دهد و نه گل درشت روایت می کند

خبرگزاری ایرنا در نگاه تحلیلی به نقل از جواد فیاض محرمی می نویسد:

" فیلم سینمایی شیار 143 با اینکه به وضوح جنبه های ملی و عقیدتی برجسته ای دارد اما نه شعار می دهد و نه حرف های گل درشت می زند.

دومین اثر بلند سینمایی نرگس آبیار از جمله معدود فیلم هایی است که به مسئله جنگ 8 ساله نگاهی بدون افراط و تفریط دارد . این نگاه به شکلی مناسب در فرم طراحی شده آبیار نشسته و اثر او را تبدیل به محصولی قابل دفاع و امید بخش در حوزه سینمای جنگ کرده است.

 

یکی از رویکردهای قابل دفاع در فیلم ، این است که فیلمساز از اشاره بر بسیاری از کلیشه های مضمونی و روایتی پرهیز کرده است.

 

کاراکترها بدون اغراق و باورپذیر هستند. قرار نیست با شخصیت های سیاه و سفید مواجه باشیم. مسئول بسیج و تلفنچی و همسایه ها و آزاده هایی که تازه از اسارت برگشته اند آدم هایی قابل باور و ملموس و معمولی هستند.

شیار 143 اثری ضد جنگ نیست و بر خلاف مشابه ای که سالها پیش توسط یک فیلمساز دیگر ساخته شد و به موضوع مادر رنج کشیده یک رزمنده جوان می پرداخت، فیلمی کاملا حماسی است و در این رویکرد ظرافت ها و پیچیدگی هایی را به کار می برد که حیرت انگیز هستند.

نرگس آبیار در ارائه محتوا درباره مادران شهید بسیار وفادار است و در ترسیم شخصیت پردازی و نشان دادن ظرافت های رفتاری و درونی این زنان حماسه ساز بسیار پخته و فهیمانه عمل کرده است."


گذری بر فیلم شیار143

 

فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» نمایش رنج زنانه و امیدواری مادرانه در اندوهی بزرگ است.

 

سوره سینمابه قلم علی رضایی « شیار143» را فیلم باور پذیر می داند ومی نویسد:

" فیلم تصویری باورپذیر از ماجرایی روایت می‌کند که بارها با آن مواجه بوده‌ایم. شهادت فرزند یک زن جوان و  انتظار و غم مادر موضوعی تازه نیست. بسیار فیلم مستند، گزارش خبری، برنامه تلویزیونی و اثر ادبی درباره چنین حس و فضایی ساخته شده، اما نوع نگاه زنانه نرگس آبیار و نمایش باشکوه مریلا زارعی در این نقش است که این فیلم را شایسته تحسین و دریادماندنی کرده است.

 

 

 

شیار 143 روایتی واقعی از زندگی مادران شهدا

پایگاه خبری فرهنگ نیوز در یادداشتی فیلم «شیار143» را اثر مهمی معرفی می کند:

فیلم شیار 143 اثر مهمی است؛ نه تنها از آن رو که یک سینمای خوب و مخاطب گرا و اثربخش ارائه داده که این هم هست؛ و نه از آن رو که موضوع دفاع مقدس را بار دیگر در پهنه سینمای ایران مطرح کرده است؛ که این هم هست. اما آنچه از هر دو مقوله یاد شده مهم تر و درباره این فیلم، مؤثرتر و خطیرتر و ارزشمندتر است بر هم زدن نظم بازی و شیوه مهره چینی و روند حاکم بر سینمای ایران است که این فیلم با رخ نمودنش، بر آن تأکید ورزیده و صحه گذارده است.

ارزش‌های محتوایی در تلفیق با ساختار زیبا و مستحکم بصری

اما اگر بنا باشد شیار 143 را از جهت سینمایی و ارزش‌های بصری و ماهیت تصویری هم مورد ارزیابی قرار دهیم، به نتایج دل‌نشین و امیدوارکننده ای می رسد که نوید دهنده تولد کارگردانی خوش قریحه و کاربلد و قابل اعتماد است.

 

نرگس آبیار در این فیلم تلاش موفقی در جهت اجرای یک میزانسن غنی بصری با فرمی دلپذیر و ریتمی درست و بازی‌هایی روان و درخور داشته است.

حس و حالی که از فیلم شیار 143 به مخاطب منتقل می‌شود در حقیقت، جنس اصلی است که رگه‌هایی از بطن و متن خویش را که همان حقیقت ایمان و توکل و اعتقاد به ذات لایزال حق باشد و از محتوا به فرمش رسوخ و نفوذ یافته، در خود دارد.

 

فیلمی با غنای بصری و قاب بندی‌های زیبا و بکر که محتوایی ارزشمند را در شریان‌های روایت داستانی و شخصیت پردازی‌هایش، جاری و ساری کرده است."

 گذری بر فیلم شیار143

 

جزییاتی از دیدار عوامل «شیار۱۴۳» با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار با عوامل فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» ضمن قدردانی از تلاش های دست اندرکاران این اثر فرمودند: «فیلم خیلی خوبی بود هم از لحاظ داستان که یکی از کمبودهای اکنون سینماست و هم پیچ داستانی خوبی داشت که خوب هم باز می‌شود؛ هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ بازی سنگ تمام گذاشته شده، از لحاظ محتوا این فیلم ارزشی بود»

 

دو روز گذشته در جلسه‌ای صمیمانه و به دور از چشم رسانه‌ها عوامل فیلم شیار ۱۴۳ با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. خبر دیدار معظم له با عوامل این فیلم که در جشنواره فیلم فجر سمیرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی را به دست آورد تنها با یک نقل قول از محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «شیار ۱۴۳» رسانه‌ای شد.

 

قاسمی به خبرگزاری نسیم گفته بود: «صبح امروز این توفیق را داشتیم که ساعاتی را در محضر رهبر معظم انقلاب باشیم و ایشان که پیش از این فیلم «شیار ۱۴۳» را دیده بودند نظرات بسیار دقیق درباره فیلم داشتند و ما را از راهنمایی‌های خود بهره‌مند فرمودند.»

 

صبا برای اولین بار در گفتگو با ابوذر پورمحمدی دیگر تهیه‌کننده این فیلم جزئیات دقیق‌تری از مراسم و صحبت‌های رهبر انقلاب در خصوص فیلم را رسانه‌ای می کند.

 

به گفته این تهیه‌کننده رهبر انقلاب تا به حال دوبار فیلم را دیده‌اند یک بار با اعضای دفتر رهبری و یک بار هم با اعضای خانواده، به گفته پورمحمدی مقام معظم رهبری در این دیدار با تأکید بر این نکته که شیار ۱۴۳ را فیلم خوبی دیده‌اند، فرموده‌اند: «فیلم خیلی خوبی بود هم از لحاظ داستان که یکی از کمبودهای اکنون سینماست و هم پیچ داستانی خوبی داشت که خوب هم باز می‌شود؛ هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ بازی سنگ تمام گذاشته شده، از لحاظ محتوا این فیلم ارزشی بود، بله این مادر این در و آن در می‌زند تا اثری پیدا کند از فرزندش، اصل دفاع مقدس همین است؛ احساس مادر نسبت به فرزندش قابل توصیف نیست، ما نمی‌توانیم مادر باشیم و درک کنیم؛ این مادر تحمل می‌کند و افتخار می‌کند، ما در این هشت سال از مادران شهید گله نشنیده‌ایم و آن را حماسی‌تر یافته‌ایم، حتی یک‌ مورد هم یادم نمی‌آید که مادری از شهادت فرزندش گله کرده باشد بلکه احساس سربلندی هم می‌کند، این مادر برای فرزندش این‌چنین فداکاری می‌کند و با این احساس مادرانه هجرت و فراق او را تحمل می‌کند.»

 

آنچه وجود دارد کم است

 

به گفته پورمحمدی رهبر انقلاب با تأکید بر این نکته که تاکنون از ظرفیت دفاع مقدس در سینمای ایران به درستی استفاده نشده فرموده‌اند: «کسانی که اهل این فن هستند و قضاوتشان می‌تواند ملاک باشد سینمای ایران را خوب می‌شناسند؛ این ظرفیت عظیم (دفاع مقدس)می‌تواند استفاده شود؛ مواردی در این زمینه داریم لکن آنچه وجود دارد کم است؛ عده‌ای با ورود به سینما همراه با دفاع مقدس مخالفند؛ این‌ها چه فکر می‌کنند؟ صد سال از جنگ جهانی می‌گذرد اما هنوز امریکا دارد فیلم جنگی می‌سازد.»

 

رهبر انقلاب پیروزی ایران برابر همه قدرت‌های جهان در هشت سال دفاع مقدس را یک پدیده بسیار مهم نامیده و فرموده‌اند: «همه‌ قدرت‌های نظامی به نحوی در مقابل ما ایستادند ولی جمهوری اسلامی پیروز شد؛ این خیلی پدیده‌ مهمی است؛ فیلم از نگاه یک مادر دیده شده و نتیجه‌اش کار جالبی از آب درآمده؛ حالا بیایید از دید یک مسجد به این موضوعات بپردازید یا بروید در یک دبیرستان کار بسازید یا حتی از کسانی که شهدا را تشییع جنازه می‌کردند، این‌ها موضوعات محوری و مرکزی برای سینمای ما قرار بگیرد، در دفاع مقدس هزاران وصدها اسطوره داشتیم.»

 

کره ای ها با سریالهای افسانه ای برای خودشان تاریخ ساختند ولی ما…

 

به گفته تهیه‌کننده شیار ۱۴۳ رهبر انقلاب با مثال زدن کشور کره جنوبی در قهرمان‌سازی فرموده‌اند: «کره‌ای‌ها؛ تاریخی نداشتند ولی آمدند با ساخت این سریال‌ه%:.۷-!برای خودشان تاریخ ساختند، من از این کارشان خوشم می‌آید که می‌گویند افسانه‌ جومونگ یعنی خودشان اقرار می‌کنند که این‌ها افسانه‌اند… ولی ما این‌ها را در زندگی خودمان داریم؛ نمی‌گویم تقصیر اما یک قصور بزرگی اتفاق افتاده؛ ما تا پنجاه سال دیگر هم با این موضوعات باید فیلم بسازیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: