يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۴۸:۲۹
کد خبر: ۵۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد
این مراسم با حضور سردار نقدی و جمعی از مسئولین کشوری و لشگری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه شریف برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی فارس، در این مراسم دکتر محمود تولایی گزارشی از فعالیت های 6 ساله سازمان بسیج علمی ارائه نمود.

دکتر تولایی بیان کرد: در سازمان بسیج علمی، کار را براساس فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند بسیج باید خلأها را پر کرده و نیازها را پاسخ دهد، آغاز کردیم.

وی افزود: پس از آسیب‌شناسی حوزه علم و فناوری، متوجه شدیم عدم اشراف اطلاعاتی بر روی داشته‌ها و نیازهای حوزه علمی، یکی از معضلات بود و علت اینکه در کشور ما از ظرفیت‌ها بهره‌گیری نمی‌شود این است که هنوز شناسایی نشده‌اند و به همین دلیل ظرفیتی که باید منشأ امید و پویایی باشد، تبدیل به ظرفیت خسته‌ای شده است که از کشور خارج می‌شود.

وی نداشتن رویکرد دانش‌محور را یکی از مشکلات دانست و گفت: مشکلات جانبی تأثیرگذار بر حرکت علم و فناوری، سبب بروز معضلات اقتصادی واردات می‌شود، در همین زمینه قطع رابطه اثرگذار بین صنعت و دانشگاه و غربگرایی نیز از جمله این مشکلات بوده است.

دکتر تولایی افزود: در حال حاضر، هزینه تصمیم‌های غلط مدیران در بخش علمی را نفت می‌پردازد و ضعف تقاضامحوری در حوزه علم و فناوری سبب شده تا بازده اقتصاد کاهش یابد.

ایشان با بیان اینکه از نظر نهادهای واسط بین کاربران و نوآوران فقیر هستیم، گفت: در دانشگاه‌ها مقالات عمدتاً ناظر به نیازهای روز نیست و در صنعت هیچ برنامه‌ای برای به روز کردن فناوری وجود ندارد، به طوری که در کشور ما کمتر از 5 درصد پایان‌نامه‌ها متناسب با نیاز کشور و به صورت تقاضامحور عرضه می‌شود.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان بسیج عمی به ارائه برنامه های آینده سازمان پرداخت.

دکترحسین قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی کشور در مراسم معارفه خود در دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای تنظیم برنامه ششم توسعه، اعلام آمادگی می‌کنیم که با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست‌جمهوری همکاری داشته باشیم تا چشم‌انداز عملیاتی و دقیقی را با استفاده از ظرفیت بسیج ارائه دهیم..

وی افزود: گام‌های اساسی در حوزه بسیج علمی برداشته شده، ولی تا اثرگذاری فرهنگ بسیجی بر حرکت علمی کشور فاصله زیادی داریم و اگر بتوانیم از دوران دفاع مقدس به عنوان یک حرکت، الگوبرداری کنیم، تجربیات مفیدی حاصل می‌شود.

بسیج دارای افراد متخصص و نخبه است و یک نهاد فراگیر به شمار می‌رود، بنابراین می‌تواند جریان‌سازی هدفمندی در حوزه علمی داشته باشد.

 

وی با اشاره به سه محور اساسی سازمان حرکت سازمان بسیج علمی گفت: اولین محور، ارتقای سطح علمی حرکت بسیجی است، در دومین محور؛ بحث توسعه علمی و دانش‌بنیانی را پیگیری می‌کنیم و در محور سوم؛ باید مشکلات اساسی نظام را پیگیری و حل کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی ادامه داد: علم برای جمهوری اسلامی قدرت‌آور است و اگر امروز می‌بینیم جمهوری اسلامی با وجود عناد و سلطه دشمنان توانسته اقتدار خود را حفظ کند، به دلیل بحث علمی است. در مذاکرات هسته‌ای، تمام دنیای استکبار یک طرف است و ایران در یک طرف دیگر قرار دارد که مبنای آنها نیز بحث خودباوری ماست. آنها به دنبال این هستند که ما خودباوری خود را از دست دهیم و در حالی که ملت‌های دنیا از مبارزه با استکبار ناامید می‌شوند، دشمنان می‌خواهند گفتمان انقلاب اسلامی را که یک الگو برای ملت‌های دنیا است، ناکارآمد نشان دهند.

 

وی افزود: باید بحث علمی را تقویت کنیم تا با وجود تحریم‌ها به جایی برسیم که به جای صادرات نفت، به دنبال صادرات دانش باشیم و وظیفه بسیج در این بحث، الگوسازی است که با تعامل بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و بسیج دانش‌آموزی حاصل می‌شود.

  

سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بسیج علمی کشور در دانشگاه صنعتی شریف گفت: داستان غم‌انگیز استعمار از پیشرفت علمی کشورهایی آغاز می‌شود که پایه‌ای از تقوا ندارند و علم را به ابزار جاسوسی برای تفرقه‌افکنی و ابزار رسانه‌ای برای تحقیر حرکت‌های آگاهی‌بخش و ذلت‌پذیر کردن ملت‌ها تبدیل کرده‌اند.

 

وی افزود: آنها علم را به فناوری‌های انحصاری تبدیل می‌کنند که با قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور به کشورها ارائه داده و ثروت‌های کلان باد آورده را نصیب خود کنند که این زنجیره بدبختی استعمار امروز گریبان بشریت را گرفته است و نجات از این خفقان و فساد بین‌المللی در گرو این است که علم در مدار خود و در دست انسان‌های با معنویت قرار گیرد تا این ابزار قدرت در راستای کمک به بشریت به کار گرفته شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: نعمت بزرگ ما رهبری دانشمند است که مکرر در مورد حرکت علمی توصیه می‌کنند، البته گام‌های بلند غیرقابل انکار برداشته شده و امروز شتاب علمی کشور یک شتاب چشمگیر و خیره‌کننده است که موجب حسادت مستکبران و احساس خطر آنها شده است.

 

وی اضافه کرد: دشمنان وحشت دارند که یک جریان آزادی‌خواه انسان محور به برتری علمی برسد و آنها را در جای خود بنشاند و به همین دلیل دست و پا می‌زنند که این اتفاق نیفتد.

 

سردار نقدی با بیان اینکه بسیج باید در میدان علمی نقش‌آفرینی کند تا کارها سریع‌تر و بهتر انجام شود، گفت: بسیج نمی‌خواهد جای دانشگاه و پژوهشگاه را بگیرد یا کار موازی انجام دهد،‌ از نظر پروژه تحقیقاتی مشکلی نداریم ولی با ارزش افزوده سرریز بلااستفاده مواجهیم و پروژه‌هایی داریم که تجاری‌سازی نمی‌شود و از طرف دیگر در عرصه نیازمندی‌های ملی هم مشکلاتی داریم که حل نشده است که بسیج باید در این زمینه‌ها وارد شود.

 

وی مدیریت دانش را مشکل اصلی در عرصه علم برشمرد و گفت: اگر مشکل مدیریت در چرخه علم، فناوری، صنعت و بازار حل شود قطار علمی کشور با سرعت قابل قبول حرکت می‌کند.

 

نقدی ادامه داد: ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای تحقیقات در سال آینده لحاظ شده است که با توجه به نیروی انسانی و تجهیزاتی که داریم کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم، ما تجهیزاتی داریم که در هفته دو ساعت هم از آن استفاده نمی‌شود.

  

وی ادامه داد: تشویق نیروهای بسیجی به حضور در صحنه‌های علمی دستاورد خود را داشته است ولی در بسیج علمی باید کار سازمان‌یافته با برنامه انجام دهیم. در سال‌های اول انقلاب دستاوردهای نیروهای علمی ربطی به تخصص آنها نداشت، کشورهای ۵+۱ گروه‌های تروریستی را ایجاد کردند ولی دانشمندان ما حتی در عرصه‌های غیرتخصصی حماسه آفریدند بنابراین دانشمندان ما در عرصه‌های تخصصی خودشان می‌توانند موفق‌تر باشند.

 

وی با طرح این سؤال که چرا در عرصه اقتصاد بسیج غایب است، گفت: اقتصاد مقاومتی حضور بسیج در عرصه علمی است و باید حضور یابیم.

 

وی افزود: ۲۰۰ هزار ورودی دکترا یعنی ۲۰۰ هزار کارشناسی ارشد که خود را در حد دکترا می‌بینند و پایان‌نامه ارائه دادند پس چرا مشکلات حل نمی‌شود.

 

سردار نقدی اضافه کرد: اگر به جای یک میلیون صادرات بشکه نفت، محصول تمام شده در ایران تولید کنیم مشکل بیکاری حل می‌شود، وزارت نفت قطعاتی را وارد می‌کند که همین الان می‌توانیم ۶۰ درصد آنها را در کشور تولید کنیم که در این صورت بسیاری از مشکلات بیکاری حل می‌شود.

 

وی افزود: مشکل هماهنگی قشرهای دانش‌محور باید حل شود تعصبات قشری در بسیج باید کنار گذاشته شود به طوری که حتی ارتباط با بسیج صنعتی نیز شکل بگیرد تا پایان‌نامه‌ها را به سمت نیاز کشور ببریم.

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: در چند کیلومتری دانشگاه کارخانه‌هایی خوابیده است و دانشجویان احساس می‌کنند کار برایشان وجود ندارد و باید به کشورهای دیگر بروند.

 

در ادامه دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس نیز با بیان اینکه مجلس قوانینی را در حوزه علمی تصویب کرده است تا عدم وابستگی به نفت به نتیجه برسد، گفت: بزرگترین خدمت را دشمن به ما کرد که قیمت نفت را کاهش داد و ما نیز باید از طریق تجاری‌سازی علم و اقتصاد دانش‌بنیان، به رهایی از نفت برسیم.

وی گفت: راه استقلال از بودجه نفت، پرهیز از خام‌فروشی است.

دکتر افتخاری با بیان اینکه ما در بحث داشته و کاشته خوب عمل می‌کنیم ولی برداشت نداریم، گفت:‌ بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به خارج از کشور می‌روند که باید در زمینه بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلانمان فعال‌تر شویم.

 در پایان در این مراسم از زحمات دکتر محمود تولایی رئیس سابق این سازمان تقدیر و حکم رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای دکتر حسین قدیانی به عنوان مسئول جدید سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری به وی اهداء شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: