جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۵۹:۴۵
کد خبر: ۵۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
به مناسبت درگذشت جوانی مؤمن و انقلابی
هنرمند انقلابی‌ای که در مجموعه آثار «ما می‌توانیم» شناخته شد، دغدغه‌هایی برای هنر انقلاب داشت و معتقد بود باید مذهبی‌ها وارد عرصه هنر بشوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس وبه نقل ازخبرگزاری فارس، هنرمند نسل چهارم انقلاب بود و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را دنبال می‌کرد، هر کاری از دستش بر می‌آمد، انجام می‌داد و همین اهداف بود که کارهایی بزرگ این جوان 25 ساله در دانشگاه‌های چند کشور دیده شد.

 

 

مرحوم «حسین احمدی‌سخا»

 

 

 

مرحوم «حسین احمدی‌سخا» دوران کودکیش را در حوالی میدان قزوین تهران گذراند؛

وی از سال 84 کار گرافیکی را آغاز کرد و برای ادامه تحصیل در رشته سخت‌افزار پذیرفته شد اما به دلیل عدم علاقه انصراف داد و رشته کارگردانی را انتخاب کرد.

 

 

اثر مرگ بر آمریکای مرحوم «حسین احمدی‌سخا» که در ماه محرم سال گذشته طراحی شد.

 

 

 

حسین بر اساس وظیفه و علاقه، وارد فضای گرافیک شد که سری پوسترهای «ما می‌توانیم» از کارهای شاخص‌اش به شمار می‌رود؛ وی در این رابطه می‌گفت: «ایده اولیه برای برادرم بود که گفت کمی هم درباره توانمندی‌های جمهوری اسلامی کار کن. سخنرانی‌ای هم از حضرت آقا را تازه همان روزها دیدم که گفته بودند توانمندی‌ها معرفی شود و جوانان بدانند و... . خب من کمی با فضای دانشگاه‌ها هم آشنا بودم که بعضی‌ها می‌گفتند ایران نمی‌تواند، فلان کار رو بکند. در فضا توانمندی ایران دو سه کار انجام دادم که جواب داد».

 

 

پوستر ما می‌توانیم؛ جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور تولید کننده زیردریایی در جهان

 

 

 

آثار احمدی‌‌سخا در خارج از کشور هم به نمایش درآمد که می‌توان به برپایی نمایشگاه‌هایی در هند و گرجستان اشاره کرد؛ ضمن اینکه این پوسترها پس از نمایش در صحن جامع رضوی، به آلمان هم انتقال یافت.

 

 

پوستر ما می‌توانیم

 

 

 

چیزی که این هنرمند انقلابی را خیلی اذیت و ناراحت می‌کرد، در اولویت قرار ندادن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده، او در این باره می‌گفت: «چیزی که خیلی مرا اذیت می‌کند، توجه نکردن به صحبت‌های حضرت آقاست. پرداختن به کارهایی که اولویت ندارد. این هم در تیتر زدن‌ها، طرح زدن‌ها و... پیدا می‌شود. خیلی از سوژه‌ها را می‌توان از صحبت‌های آقا در آورد اما الان خیلی از ما مناسبتی کار می‌کنیم، تقویم را می‌گذاریم جلویمان و کار می‌کنیم».

 

 

پوستر ما می‌توانیم از توانمندی جمهوری اسلامی ایران پیرامون نخستین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تک مرحله‌ای در جهان

 

 

 

وی دغدغه‌های بسیاری داشت و یکی از دغدغه‌هایش این بود که چرا خانواده‌های مذهبی وارد عرصه هنر نمی‌شوند او می‌گفت: «به نظر من این را باید آسیب شناسی کنیم که چرا خانواده‌های مذهبی نمی‌روند کارهای هنری را ببینند. اصل قضیه این است که چرا وارد هنر نمی‌شوند. در حقیقت من چرایش را نمی دانم. از یک طرف این مسئله این قدر اهمیت دارد که حضرت آقا می‌فرمایند حرفی جاودانه می‌شود که با هنر گفته شود».

 

احمدی سخا عمری طولانی نداشت. در روزها نورانی ماه رجب و در آستانه میلاد امیرالمومنین علی بن ابیطالب به آستان معبود شتافت. از او آثار بسیاری برجا مانده است. آثاری که برآمده از عمق جان یک هنرمند معتقد و دغدغه‌مند برای گفتمان‌های اصلی انقلاب اسلامی به عنوان یک نظام مقتدر مظلوم است. راستی چه رازی است در اقتدار و مظلویت توامان رجالی که بر حرف حق پای فشردند.

 

بر اساس این گزارش، مرحوم «حسین احمدی‌سخا» از فعالان عرصه گرافیک با مجموعه پوسترهای «کتاب بخوانیم» و «ما می‌توانیم» بوده که پنج شنبه هفته گذشته، دار فانی را وداع گفت و در امامزاده جعفر (ع) شهرستان کن به خاک سپرده شد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: