جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۴۷:۲۵
کد خبر: ۵۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
مسئول نمايندگي ولي فقيه ناحیه احمد بن موسی در جمع کارکنان بیان کرد:
اگر همه دست از گناه بردارند (استغفار كنند) بي حجاب دست از بي حجابي ،رباخوار دست از رباخواري ، ظالم دست از ظلمش، تهمت زن ، تهمت نزند ، و... همه با هم مهربان شوند ، مغفرت مي آيد

به گزارش روابط عمومي ناحيه مقاومت بسيج سپاه احمد بن موسي (ع) حجت الاسلام و المسلمين مصطفوي مسئول نمايندگي ولي فقيه در اين ناحيه بمناسبت ليالي قدر در جمع كاركنان گفت :

اندازه گيري و تقدير امور و كارها در شب ١٩ ، تحكيم آنها در شب ٢١، و امضاي آنها در شب ٢٣ است .

شب قدر شبي است كه خداوند سبحان آن را از ميان شبها برگزيده است ، همانطور كه ازميان ماهها ‏، ماه مبارك رمضان را برگزيده است.

شبي است كه علما بزرگ شيعه از جمله مرحوم كلباسي صاحب كتاب شريف اشارات الاصول و مرعشي نجفي (ره) براي بدست آوردن فيض و فضيلت آن يكسال از شب تا صبح به عبادت پرداخت . شبي كه برات آزادي از آتش جهنم وخوشبختي وسعادت دو جهان نصيب مومنان زنده دل مي گردد.شبي كه درك حقيقت آن براي انسان هاي عادي غير ممكن است.(( وما ادراك ما ليله القدر)) .

ü در معاني قدر اقوالي است از جمله اينكه قدرمعناي شرف و منزلت است چون عبادت در شب قدر با عظمت و پاداش بزرگ دارد و مومنان صاحب شرف و منزلت هستند . به معناي تنگي و ضيق هم آمده است . چون زمين بخاطر كثرت نزول فرشتگان در شب قدر تنگ مي شود ، تا هم بر وجود مبارك امام زمان(عج) نازل شوند و هم بر مومنان دعا كنند وهم اعمال آنها را ثبت و ضبط كنند . قدر به معناي تقدير و اندازه گيري هم بيان شده كه به اين معنا در روايات بيشتر بكاررفته است.

به نقل از شيخ صدوق در عيون اخبار رضا(ع) ج٢ امام رضا(ع) فرمودند : ((در اين شب ، همه آنچه در سال خواهد بود،تقدير مي شود اعم از خير يا شر ، ضرر يا سود، روزي يا مرگ، به همين جهت قدر ناميده شده است .))

ü اما اينكه ليله القدر (شب قدر)چه شبي است؟

دربين اهل سنت درباره شب قدراختلاف شديدي هست و تفسيرهاي گوناگوني از آن شده است از جمله شب (١٧،١٩،٢١،٢٣،٢٧،٢٩) اما شيعه به تبع از ائمه اطهار (ع) معتقدند كه شب قدر، يكي از شبهاي (١٩،٢١،٢٣) است . مرحوم سيد ابن طاووس (ره) از بزرگان شيعه روايات متعددي در كتاب ((اقبال الاعمال )) آورده از آنها فهميده مي شود كه :

((اندازه گيري و تقدير امور و كارها در شب ١٩ ، تحكيم آنها در شب ٢١، و امضائ آنها در شب ٢٣ است . ))

لذا، شب زنده داري ،عبادت ، دعا ، راز و نياز در اين سه شب بسيار توصيه شده است بويژه در شبهاي ٢١ و ٢٣ تاكيد بيشتري شده است.

در روايتي از امام صادق (ع) در خواست مي شود كه شب قدر را معين كنيد؟ حضرت فرمودند: آن را در شب ((٢١ و ٢٣)) بجوييد ،راوي درخواست دقيق تر ميكند،فرمودند: ((چه سخت است بر تو كه دوشب را كوشش كني!!))

ابن ابي الحديد نقل مي كند ، وقتي از تعيين شب قدر از علي(ع) سوال مي شود ، حضرت مي فرمايند: ((ترديد ندارم كه خداوند در مخفي نگه داشتن شب قدر براي شما نظر و عنايت دارد ، زيرا اگر آن را براي شما اعلام داشته بود ، درهمان شب به عبادت مي پرداختيد وعبادت در شب هاي ديگر را ترك مي كرديد ....))

* نتيجه اينكه ، كه شب قدر براي ائمه اطهار(ع) كاملا روشن است ، زيرا فرشتگان در آن شب بر آنان فرود مي آيند و براي بعضي از اصحاب شان هم مشخص كردند ،اما اصرار زيادي داشته اند كه شيعيان در اين سه شب به عبادت و راز و نياز مشغول شوند .

ü بهترين اعمال شب قدر:

١- توبه و استغفار .

يعني پشيماني از گناه و كارهاي نادرست ، دست كشيدن از انحراف و اينكه رفتارهاي ناشايست گذشته را تكرار نكنند . زمان حضرت نوح (ع) كه كم اولادي و عقيمي مردم را به وحشت انداخته بود (جمعيت غالب پيرمرد و پيرزن بودند...)قرآن مي فرمايد حضرت نوح (ع) به مردم فرمود: ((مردم!! اگر توبه كنيد (رابطه تان را با گناه قطع كنيد وخدا را اطاعت كنيد ) اولادتان (فرزندتان) و اموال و ثروت تان زياد مي شود ، وخداوند سرزمين هايتان را با باران آباد ميكند و تمام نهرهايتان را پر آب مي كند))

طبق صريح قرآن: بلاي بي باراني و كم باراني به گناهان و ناشكري ها ونا سپاسي ها ومعصيت ها گره خورده است.

يعني اگر همه دست از گناه بردارند (استغفار كنند) بي حجاب دست از بي حجابي ،رباخوار دست از رباخواري ، ظالم دست از ظلمش، تهمت زن ، تهمت نزند ، و... همه با هم مهربان شوند ، مغفرت مي آيد . وقتي بخشش آمد خداوند مي فرمايد : از ميان ابرها باران پر ريزش و پر سود و بدون سيل ويرانگر سراسر كشور خواهد باريد.

طبق آموزه هاي ديني و رهنمود هاي ائمه(ع) استغفار باعث : محوگناهان ، رفع گرفتاري ها ‏، درمان بيماري گناه و افزايش روزي مي شود . و شرط استغفار عدم تكرار گناه و معصيت و پشيماني قلبي مي باشد . واركان اصلي توبه و استغفار : پشيماني و تاسف و سوز دروني از گذشته و تصميم جدي بر عدم تكرار عمل ناشايست است.

٢- دومين عملي كه در شب قدر و بلكه در طول ماه مبارك رمضان زياد توصيه شده ، ((دعا و نيايش)) است.قرآن مي فرماييد :

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِي وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ(186)

و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاي دعاكننده را به هنگامي كه مرا بخواند اجابت مي كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند(186)

رمضان ماه دعا و نيايش و شب قدر فرصت طلايي نيايش با خداوند است . دعا خواستن همراه با راز و نياز و تضرع است.

پيامبر اكرم(ص) فرمود : (( الدعاء مخ العباده دعا بمنزله مغز عبادت است)). دعا اظهار بندگي در برابر يك مالك مطلق است و توجه به بارگاه حضرت معبود است و نوعي معراج روحي و معنوي براي مومنان است . بنا بر اين حقيقت دعا جز عبادت و بلكه بالاترين عبادت است.

٣- تلاوت قرآن :

پيامبر اكرم (ص) فرمود : ((قلبها زنگ ميزند ، مانند زنگ زدن آهن و جلاي آن با خواندن قرآن است.))

در دين ما قرآن به عنوان برترين گفتار ، وسيله رحمت و هدايت ، شفاي دردها و قاريان و تلاوت كندگان قرآن عارفان بهشت ، شريف ترين مسلمانان و پرچمداران اسلام نامبرده شده است . وبه قول امير المومنين (ع): هر كس با خواندن قرآن انس گيرد ،دوري برادران و دوستان اورا وحشت زده نمي كند.

٤- تفكر :

علي (ع)(( تفكر ساعه افضل من عباده سبعين سنه)) ساعتي انديشيدن برتر از هقتاد سال عبادت است ،تفكري كه موجب عبرت گرفتن و تعمق در احوال و رابطه ي با خدا است .اسلام آييني است كه بر پايه هاي انديشه وتفكر بناشده است .خلاصه ارزش تفكر تا آنجا ست كه جز عبادتهاي بسيار بزرگ و ارزشمند است كه هر كسي توفيق به جا آوردن آن را پيدا نمي كند . پس بياييم اين فرصت را غنيمت شماريم و در افكار و اعمال و كردار خودمان بازنگري كنيم . براي رسيدن به سعادت و خوشبختي .

* شب قدر يك فرصت ويژه است كه نبايد آن را از دست داد و مانند شبهاي ديگر سپري شود.از جمله اعمال اين شب خواندن نماز ، دعا ، استغفار و توبه ، تلاوت قرآن ، غسل ، احيا ، خواندن دعاي جوشن كبير ، احسان و صدقه دادن ، خواندن زيارت عاشورا ، دعا براي سلامت امام زمان (عج) و.. مي باشد .

نام:
ایمیل:
* نظر: