جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۵۶:۵۷
کد خبر: ۶۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
نجاتی:
شاعر "حدیث حیا" گفت: سریع انتقال و سریع ذهن بودن، داشتن اطلاعات دقیق و شعر دوستی عمیق ایشان ازجمله مواردی است که هر شاعری در دیدار با رهبر انقلاب به خوبی آن را احساس خواهد کرد.

بسیج هنرمندان فارس- پروانه نجاتی معروف به بانوی شعر شهدا، در دیدار رهبر انقلاب با شاعران در میلاد امام حسن مجتبی(ع) حضور یافت و در این دیدار شعری را با موضوع تربیتی خواند. به همین مناسبت با ایشان به گفتگو پرداختیم تا زوایای دیگر این دیدار را بررسی نماییم.

 

-         این چندمین باریست که برای شعرخوانی درمحضر رهبرانقلاب دعوت شدید؟

این پنجمین دیدار و چهارمین شعرخوانی من درمحضر رهبرانقلاب بود. 


-         دراین محفل چه شعری را خواندید واین چرا این شعر را انتخاب کردید؟

شعری که من در این دیدار خواندم بانام "حدیث حیای دختران" و با موضوع تربیت قرآنی فرزندان می باشد، این شعر در مجازی منتشر شده بود که آقای قزوه، مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری آن را مناسب دیدند و اصرار داشتند که در محضر رهبر انقلاب بخوانم و اظهار داشتند که برای حضرت آقا جالب خواهد بود.

-     

    شما برای چهارمین بار در محضر رهبرانقلاب شعرخوانی کردید، در این لحظات چه احساسی داشتید؟

احساسی که در محضر رهبر انقلاب بسیار شوق انگیز و شور انگیز است، ازچندجهت می توان این موضوع را نگاه کرد اینکه این فرد رهبر انقلاب  و جهان شیعه است بالاترین مقام یک کشور!


اما در هرحال ایشان یک فرد معمولی نیستند ازجنبه ی سیاست و روحانیت بیشتر و فراتراز یک روحانی و یا یک چهره سیاسی هستند. ایشان علاوه بر روحانی بودن و علمشان، از نظر ادبی بسیار در اوج هستند داشتن اطلاعات ادبی، حس شعردوستی، شعر فهمی وحتی با شعر زندگی کردن در ایشان بی نظیر است.


من به مجالس شعرخوانی بسیاری دعوت می شوم که روحانیون بسیاری در راس آن هستند ولی با شعر شناسی رهبر انقلاب قابل قیاس نیست. 


شخصیت ادبی ایشان چنان است که در مجلس شعرخوانی با دقت فراوان به اشعار شاعر گوش می دهند و حتی اگر در بیتی، متوجه شعر نمی شدند از شاعر می خواستند بار دیگر آن بیت را قرائت کند، در اشعار تامل می کردند و سوال می پرسیدند؛ نقد خیلی خوبی داشتند و نکات شعر را بازگو می کردند، در این دیدار ایشان سرحال بودند و صحبت های جالبی داشتند وحرفهای شوق انگیزی را گفتند که جمعیت را به وجد می آورد.


سریع انتقال و سریع ذهن بودن، داشتن اطلاعات دقیق و شعر دوستی عمیق ایشان ازجمله مواردی است که هر شاعری در دیدار با ایشان به خوبی آن را احساس خواهد کرد.  

 

-         مقام معظم رهبری درخصوص شعر شماچه نکاتی را بیان داشتند؟

شعرمن شعربلندی بود و به سبک محاوره در قالب گفتگو با دخترم سروده بودم درجایی از شعر خطاب به دخترم آمده است:

 

" وقتی که حوا پا گذاشت تو عالم 

به دو می خواست بره به سمت آدم

 

 زد تو سرش فرشته گفت: حاج خانوم 

چه میکنی فردا با حرف مردم

 

 روتو بگیر با این لپای داغت 

بشین بذار آدم بیاد سراغت..."

آقاخندیدند و گفتند: " اگر آدم باشه میاد سراغت"

 

یا در جایی که این بیت را خواندم:

" این روسری پرچم اعتقاده"  ایشان مرا تشویق کردند و در جایی از شعر به قرص های اکستازی اشاره کرده بودم که ایشان ازمن توضیح خواستند.

در پایان ایشان شعر را عالمانه و با زبان صمیمی دانستند و گفتند که چقدر خوب است مادران بتوانند با این زبان فاخر  درباره ی مسائل مورد نیاز فرزندانمان صحبت کنند.  

-        

دیدگاه رهبر انقلاب درمورد شعر زنان چگونه است؟

ایشان اصل شعر را قبول دارند و جنسیت شاعر برایشان در اولویت های بعدی است. در واقع ایشان محتوای شعر را بررسی می کنند و بعد به جنسیت شاعر را مورد نظر قرار می دهند البته ایشان از حضور شاعران خانم هم در این دیدار بسیار استقبال کردند برای مثال، در زمان افطار ایشان به اتاقی که خانم ها بودند آمدند وبعد از خوشآمدگویی به شاعران خانم گفتند که "به به! ما چقدر شاعر خانم داریم" و بسیار برای ما خوشحال کننده بود.




تشکر از زمانی که برای ما قرار دادید امیدواریم که موفقیت های شما را بیشتر ازپیش شاهد باشیم.

 

 

 

انتهای پیام/224224

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: