گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۶۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
بیژن کیا در بسیج رسانه فارس :
بیژن کیا، نویسنده توانمند شیرازکه مهمان دومین نشست از سلسله نشست های بسیج رسانه استان فارس در آستانه نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه های دفاع مقدس بود خبر داد: بادوره های آموزشی که اخیرا برپا شده من امروز این نوید را به مناسبت روز خبرنگار به شما می دهم که به زودی با نسل جدید داستان نویس های شیرازواستان فارس آشنا خواهید شد؛ نسلی که تکنیک را می شناسد و این دغدغه را دارد که حرف خود را در اشل های بزرگتر بزند و تنها به مقام اوردن در جشنواره ها اکتفا نکند.
کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز تاکید داشت:ما باید یک نگاه راهبردی فرهنگی به بحث هنر وادبیات انقلاب اسلامی وفرهنگ پایداری داشته باشیم . جشنواره ها می توانند به تقویت این نگاه راهبردی کمک کنند به شرطی که فکراستراتژیک پشت آن باشد و فعالیت ها فقط در مرحله جشنواره متوقف نشود. پس از جشنواره باید به تولید و ترجمه و توزیع جهانی فکر شود.
* جشنواره ها اگر به  تولید نرسد، ابتر می ماند
 
وی گفت:امیدوارم که آثار برگزیده این جشنواره  چاپ شود. یکی از ضعف های ما این است که جشنواره های ما به  تولید نمیرسد و ابتر می ماند.
کیا بابیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در عرصه فرهنگ تولید است تصریح کرد: وقتی آثار توهین امیز در جبهه دشمن تولید می شود ما ناراحت می شویم ولی کار ی انجام نمی دهیم. صرفا ناراحت می شویم و سروصدامیکنیم در حالی که تولیدآثار با کیفیت بالا و ترجمه ان درحدی که بتواند بر مخاطب داخلی و خارجی تاثیر بگذارد راهکاربرون رفت ازاین ناراحتی هاست.فضای دانشگاهی هم باید وارد عرصه شود
این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: اشتباه بوده که فکر کردیم هنر استراتژیک فقط سینماست در حالی که خاستگاه آن در غرب است و آنها پیشینه زیادی در تصویرگری دارند درحالی که بعد از هجوم اعراب تصویر گری ما به محاق می رود تصویرگری ما بیشتر در شعر خودش رانشان میدهد. هنراستراتژیک ما ادبیات است که از ان غافل شدیم. هنوز گوته تحت تاثیر شاعرشیرازی است . ما را با حافظ و سعدی می شناسند ویکتورهوگو تحت تاثیر سعدی است.
وی ضمن گلایه از اینکه ما هیچ چرخه تولید و فکری نداریم که از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم گفت:دانشگاه سه رسالت آموزش نقد و تئوری پردازی دارد اما جای سوال دارد که تئوری ادبیات انقلاب اسلامی کجاست؟ نقد آن چه؟ از رسالت های دانشگاه فقط آموزش باقی مانده این بد نیست اما کافی نیست.
کیا ابراز داشت ما در حوزه فرهنگی و خصوصا بحث کتاب تولید داریم اما چرخه تولید نداریم. چرخه تولید از مرحله پیش تولید شروع می شود و تولید،چاپ و بازاریابی و توزیع و ارزشیابی و بازخورد گرفتن را شامل می شود. ما در هیچکدام از نهادهای فرهنگی مرحله پیش تولید نداریم من نویسنده اطلاعات می خواهم برای کتاب وینسنس و گرگ خندان مجبور شدم برم در اتاق چت سرخپوستان تا فرهنگ آنان رابیشتر بشناسم. انتشارات قوی و بین المللی در شیراز داریم اما چرخه تولید نداریم.
**جای خالی «برنامه نود فرهنگی» در عرصه تولید کتاب
وی افزود:چرا کتاب را به چالش نمی کشیم چون چرخه تولید ناقص است. همانطور که در ورزش برنامه نود داریم عرصه فرهنگی و تولید کتاب هم به نود نیاز داریم
علاوه بران مرحله توزیع هم که قوی شود جای  باشگاه خوانندگان کتاب خالی است که بازخورد ها را بگیرد این بازخوردها در پیش تولید اثربعدی نویسنده خیلی موثر است
این نویسنده مجرب که از سال ۶۷ با حضور در انجمن سینمای جوان وارد عرصه هنر شد و دوفیلم کوتاه و چند فیلم نامه که حایز مقام های کشوری در جشنواره های کشوری دهه هفتاد است را در کارنامه خود دارد،تاکید داشت:چرخه تولید باید هم در نهادهای فرهنگی دولتی و هم در مجموعه های غیردولتی شکل بگیرد
 کیا در پاسخ به خبرنگاران درباره ورودش به عرصه نویسندگی خاطرنشان کرد: سال ۷۳ اولین تجربه جدی داستان نویسی من بود و اولین داستانم در نشریه جوانان چاپ شد. سال ۷۶  با تشکیل بنیاد حفظ آثار یک فضایی ایجاد شد و کتاب مردیل را کار کردم که زندگی نامه داستانی شهید طمراس چگینی بود.با این کار متوجه پتانسیل زیادی در این عرصه شدم. کتاب بعد احمد احمد یاسر بود که در جشنواره دفاع مقدس در سال ۸۲ برگزیده شد.
وی ادامه داد: با کتاب مارش نظامی در راهروی بیمارستان چرخشی در آثارم ایجاد شد به گونه ای که فضا هنوز فضای دفاع مقدسی است اما فضای آثارم بازتر شد و از لحاظ جغرافیایی و زمانی خارج از ایران و خارج از هشت سال دفاع مقدس شروع به کار کردم. این چرخش به این دلیل بود که به این نتیجه رسیدم که اتفاقی دارد در جها ن اسلام می افتد که بخشی از آن متاثر از بحث دفاع مقدس است بنابراین سعی کردم رویکرد نوتری را در آثارم پیش بگیرم. این نویسنده خوش ذوق با اشاره به حادثه یازده سپتامبر گفت: این حادثه نمونه جالبی بود که باید از ان درس گرفت. آن ها آن اتفاق را در مرزهای خودشان نگه نداشتند و بلافاصله با یک حجم زیاد آثار رسانه ای و با موجی از فیلم های سینمایی بااین موضوع سوال برانگیز روبرو می شویم تاحدی که در همین شیراز نویسنده ای درباره 11سپتامبر کتاب می نویسد و نویسنده اکنون درآمریکاست. ضریب نفوذ و قدرت رصد آنها را ببینید؟ضریب نفوذ ما چقدر است؟تاهمین کشورهای همسایه توانستیم آثارمان را نفوذ بدهیم؟ آیا نباید کارهای ما انعکاس جهانی پیدا کند؟ و تصویر واقعی از آنجه که بودیم و هستیم را نشان دهیم؟
وی بااشاره به اینکه نقطه ضعف ماست که در عرصه جهانی خوب کار نکردیم اما پتانسیل زیادی دراین عرصه وجود دارد، تاکید داشت:اگر می خواهیم جهان ما را بشناسد باید با جهان حرف بزنیم که این مهم  دو شرط دارد یکی اینکه مخاطب را بشناسیم و دوم این که کمیت و کیفیت آثارمان را باهم ارتقا دهیم نه اینکه سازمانی رسالتش این باشد که کتاب تولید کند وبخطر نبود چرخه تولید کتابها در انبار دپو شود. چیزی که دفاع مقدس را دفاع مقدس کرد چیزی جز انگیزه های اخلاقی و انسانی نیست که هیچ جای دنیا نظیر آن یافت نمی شود.
***مدیر فرهنگی باید دیدگاه استراتژیک و راهبردی داشته باشد
کیا تصریح کرد:بحث فرهنگ پایداری و دفاع مقدس بسیار فراتر از این حرف  هاست ما یادمان می رود اکنون عده ای متاثر از حرکت رزمندگان و شهدا و جانبازان ما در حال دفاع در عراق و سوریه هستند! چرا ما این ها را نمی بینیم این انعکاس ها باید درفضای هنری دیده شود.
کیا با تاکید براینکه مدیر فرهنگی باید دیدگاه استراتژیک و راهبردی داشته باشد خاطرنشان کرد: نباید هنر و ادبیات پایداری و دفاع مقدس را در بعد جغرافیایی ایران و  بعد زمانی ۸سال دفاع مقدس منجمد کرد.کتاب هایی با این مشخصات زمانی و مکانی هم  ارزشمند هستند اما ممکن است رفتار من نوعی ضرر بزند و مخاطب ما ازاین اثار اشباع شود و رغبتی به ان نشان ندهد نباید به روزمرگی عادت کرد.
کیا درپاسخ به خبرنگاران درباره گرفتاری های ممیزی کتاب گفت:ممیزی کتاب گریبان ادبیات پایداری هم گرفته است. کتاب پرواز ناتمام اسم اولیه اش نامبر وان بود. این رمان در فضاهای دانشگاهی امریکا شکل گرفته و اسم متناسب با آن بود اما در ممیزی رد شد و اسمش تغییر کرد.خلبانی که این رمان حول زندگی او شکل گرفته شیرازی است و هنوز زنده هست و نشان فتح را از دستان رهبری دریافت کرده است اما چرا بیژن عاصم را کسی نمیشناسد. آمریکا هنگام جنگ کلیه نقاط ضعف سیستم هوایی ما را می دانست چون قبل از انقلاب خودش این سیستم را مدیریت میکرد. کسانی مثل عاصم آمدند  و سیستم جدید راطراحی کردند.متاسفانه جلسه رونمایی معرفی یا نقدی برای این اثربرگزار نشده و چنین شخصیتی هم کنار ماست واورانمیشناسسم. وی هشدار داد:.افق دید در عرصه های فرهنگی وسیع نیست و خیلی نزدیک بین شده ایم و این نزدیک بینی کار دستمان می دهد
کیا خاطرنشان کرد: مستندنگاری معمولا قبل از خلق اثر هنری باید رخ دهدو ما در این قسمت ضعیف هستیم درحالی که زمان زیادی از انقلاب و دفاع مقدس گذشته و منابع مستند نگاری ما در حال از دست رفتن هستند با فاصله یک دهه از جنگ با راه اندازی بنیاد حفظ آثار در شیراز سال ۷۶ وارد مستند نگاری شدیم به صورت جدی باید نقاط ضعف را ببینیم تا گام بعد را اصلاح کنیم. علاوه بر آن اولین گام در حوزه ترجمه آثار حوزه دفاع مقدس برحسب اتفاق رخ داد اما نتیجه خوبی داشت و آقای پال اسپراکمن سال ۸۶ اثر« سفر به گرای 270درجه» نوشته احمد دهقان را ترجمه را کرد. اما این اتفاق نتیجه خوبی داشت وبرخی اثار اقای صحراییو سایر هنرمندان هم ترجمه شد. علاوه بر ترجمه اثار ما باید ادبیات و سینما را به هم نزدیک کنیم کسی که نویسنده کارگردان و فیلمنامه خودش کار می کند فیلم ها همش تکرار می شود.
***مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی در ترکیه دست مایه رمان بعدی بیژن کیا
وی درباره فعالیت های اخیر خودش خبر داد:در حال حاضر درباره مرگ مشکوک سورنا شیم خبرنگار پرس تی وی در ترکیه درحال نوشتن رمان هستم که دوسوم آن تاکنون نوشته شده و فعلا امپراطوری دوزخ را به عنوان اسم اولیه برای آن انتخاب کردم. جرقه و ریشه اصلی این اثر مرگ مشکوک این خانم خبرنگار جوان است  که مقاومت مردم کوبانی را پوشش می داد  ایشان دقیقا یک رو ز قبل از حادثه رانندگی توسط مامورین سازمان امنیت ترکیه فرخوانده شده و به ایشان هشدار داده بودند.
وی درخصوص افتخاراتی که درسال گذشته در جشنواره های کشوری کسب کرده توضیح داد:جایزه ادبی یوسف مربوط بهیک جشنواره کشوری است که اختصاصا در عرصه ادبیات و پایداری مقاومت کار می کند، اثر من به نام«خدای دریاها» در این جشنواره حائز رتبه سوم شد. این داستان برگزیده در مجموعه داستان «مرد خاکستری» چاپ شده است جشنواره رسول آفتاب هم با موضوع فرهنگ پایداری در ایران و منطقه کار میکند  داستان کوتاه « مرد واقعی» من در این جشنواره  مقام سوم کشوری را آورد.  این داستان به همراه بیش از ۲۰ داستان کوتاه دیگرکه در حوزه بیداری اسلامی و اوضاع منطقه آماده کردم به زودی چاپ میشود و امیدوارم که بتواند تا پایان سال  به بازار برسد.البته پیش بینی تاریخ چاپ خیلی دست ما نیست رمان ادمخوار سه سال تحقیقات آن و سه سال بروکراسی اداری ان برای چاپ طول کشیده اما هنوز چاپ نشده است المپیک هم بود تا الان باید ثمر می داد
وی در خصوص عکس العمل متولیان فرهنگی استان وقتی که با دست پر از جشنواره ها به شیراز برمیگشته گفت: بهتر است چیزی دراین باره نگوییم ما نویسنده های خوبی داریم که برای هیچکدام کاری نشده است.
انتظار دیده شدن کسانی که در جشنواره ها برای استان افتخار کسب می کنند فقط برای دیده شدن آن افراد نیست بلکه می توان یک جریان برد-برد شکل داد این فرد عضو جامعه است اثرش که جدی گرفته شود فضا برای کنکاش روی اثر ایجاد می شود وکار رشد می کند به ایجاد چرخه تولید کمک می کند  نشان می دهد که سازمان های فرهنگی کشور و شهر فعال هستند
وی همچنین اعلام کرد: بعد از رمانی که درباره مرگ مشکوک خبرنگار پرس تی وی در دست نوشتن دارم قصد دارم اثری به نام  صدو دو را شروع کنم.نام این اثر برگرفته از مدت زمانی است که طول می کشد تا برج های دوقلو فرو بریزد. چون قالب رمان ضریب نفوذ و قابلیت ترجمه بالایی دارد قصد دارم در قالب رمان روی قضیه یازده سپتامبرکار کنم
وی در خصوص آثار سفارشی نیز توضیح داد:من غیر از مردیل و هفت و سیزد دقیقه کار سفارشی نگرفتم. به فکر مخاطب و مانایی اثر هستم. فرصت همه ما محدود است و یک بار فرصت داریم کاری انجام دهیم واقعیت به شکل های مختلف اتفاق می افتد اما حقیقت وحدانیت دارد. درمقابل اینکه به هنرمند سفارش غلط دهند به شدت مقاومت می کنم.
نام:
ایمیل:
* نظر: