چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۰۴:۲۰
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۷۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
در گفتگو با مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی مطرح شد:
امروز با میدان نبردی در حوزه اقتصادی مواجه هستیم که کمتر از گذشته نیست، بلکه پیچیدگی‌های بیشتری نیز دارد و یک مهندس بسیجی باید با هوشیاری و آگاهی، از تمامی مسائل پیش روی خود اطلاع پیدا کند و با چشمی باز مجاری نفوذ دشمن را برای ضربه زدن پیدا کرده و به موقع اقدام کند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از بسیج مهندسین صنعتی،دکتر علی فضلوی، سال 1342 در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان رودبار متولد شد. در سال 1363 برای تحصیل در رشته مهندسی اکتشاف معدن دانشگاه تهران پذیرفته شد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی از سال 1368 تا سال 1371 به عنوان مسئول معادن سازمان جهاد خودکفایی سپاه به انقلاب اسلامی خدمت می‌کرد. دکتر فضلوی در سال 1369 برای تحصیلات تکمیلی در رشته مهندسی معدن وارد دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد و از سال 1372 در دانشگاه بین المللی امام خمینی به تدریس پرداخت.

وی مدرک دکترای تخصصی خود را در سال 1385 در رشته مهندسی اکتشاف معدن با گرایش محیط زیست در معدن، از دانشگاه دولتی مسکو اخذ نمود و پس از بازگشت به میهن اسلامی، مجدداً به تدریس در حوزه‌های کاربرد و بازرگانی مواد معدنی، زمین شناسی، استخراج معدن و فرآوری مواد معدنی در دانشگاه قزوین مشغول شد.

دکتر فضلوی پس از ورود به دانشگاه عهده‌دار مسئولیت‌های متعددی بود که از آن جمله می‌توان به مدیریت گروه مهندسی معدن دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، مسئولیت دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، ریاست دانشکده فنی و مهندسی، مسئولیت پارک علم و فناوری دانشگاه و ریاست پارک و علم و فناوری امام خمینی(ره) اشاره کرد.

وی پس از بازنشستگی با درجه علمی استادیاری از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به عنوان معاون پژوهشی در بسیج اساتید کشور مشغول به فعالیت شد و از ابتدای سال 1394 نیز مسئولیت سازمان بسیج مهندسین صنعتی را بر عهده دارد.

پنجم آذرماه، سالروز شکل‌گیری شجره طیبه بسیج به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است؛ سالروز تشکیل بسیج مستضعفین بهانه‌ای شد برای مصاحبه‌ با مسئول جدید سازمان بسیج مهندسین صنعتی، دکتر علی فضلوی که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

سازمان بسیج مهندسین از چه سالی و با چه هدفی شکل گرفت و از چه زمانی تخصصی‌تر به قشرهای مختلف تقسیم شد؟

سازمان بسیج مستضعفین به منظور جذب و سازماندهی نیروهای بسیجی در اقشار مختلف اقدام به تاسیس سازمان اقشار مانند بسیج دانش‌آموزی، بسیج دانشجویی، بسیج کارگری و نهایتاً در گروه متخصصین در سال 1376 اقدام به تاسیس بسیج مهندسین شد. از آنجایی که عمده فعالیت­های مرتبط در دوران دفاع مقدس از نوع فعالیت­های عمرانی بود، اکثریت اعضاء و حوزه­‌های تحت پوشش سازمان بسیج مهندسین را مهندسین عمران تشکیل می‌دادند. در نتیجه برای پوشش سایر حوزه‌های مهندسی، این سازمان به سه سازمان مستقل یعنی سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان بسیج مهندسین صنعتی تفکیک شد.

ماموریت اصلی سازمان بسیج مهندسین صنعتی چیست؟

سازمان بسیج مهندسین صنعتی با هدف سازماندهی و جذب حداکثری مهندسین بسیجی درحوزه صنعت و تولید شکل گرفت که مأموریت اصلی آن عبارت است از: "سیاست گذاری، طرح ریزی، هدایت و نظارت بر فعالیت های جذب، آموزش، سازماندهی، حفظ و انسجام و بکارگیری مهندسین کشور به منظور کمک به  ارتقاء  کارآمدی  نظام اسلامی در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی، علمی، فن‌آوری و مدیریتی با تربیت مهندسین طراز انقلاب اسلامی و حفظ و گسترش فضای ارزشی در جامعه هدف برای تحقق جامعه پیشرفته اسلامی".  علاوه بر مأموریت های فوق، چهار مأموریت محوری نیز در شرایط کنونی کشور به آن سپرده شده است: "1- بررسی وضعیت صنایع راکد و بحران زده، 2- توسعه و تقویت کلینیک صنعت در استانها، 3- کمک به ایجاد صنایع کوچک خانگی و کارگاهی، 4- کمک به جایگزینی تولیدات داخل به جای اقلام وارداتی و نهضت جلوگیری از خام فروشی مواد خام معدنی و پایه "

پارک‌های علم و فناوری با چه هدفی شکل گرفته‌اند؟

پارک­های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور در سراسر کشور به منظور سازماندهی فعالیت­های دانش‌­بنیان و شرکت­های نوپای دانش­‌بنیان و جهت­‌دهی مراکز تحقیق و توسعه شکل گرفته‌اند. با توجه به حضور حداکثری اعضای بسیج مهندسین صنعتی در پارک­ها و شرکت­های تابعه، سازمان بسیج مهندسین صنعتی توانسته تأثیرات فراوانی را در توسعه شرکت‌های دانش­‌بنیان، برپایی دوره‌­های کارآفرینی و تعامل با پارک‌­های علم و فناوری و مراکز رشد داشته باشد.


با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون جهاد اقتصادی و تأکید بر مبحث اقتصاد مقاومتی، بسیج مهندسین صنعتی در این مقوله چه کارهایی انجام داده یا باید انجام دهد؟

محورهایی که توسط رهبر فرزانه انقلاب پیرامون اقتصاد مقاومتی ابلاغ می‌شود چراغ راهی برای برنامه­‌ها و محورهای فعالیت بسیج مهندسین صنعتی است که در تمامی تشکل­ها، کانون­ها، اجتماعات و نظریه پردازی‌ها، به عنوان محور اصلی و سند محکم بالادستی مورد توجه قرار می‌گیرد. اعتقاد داریم تولید و اقتصاد تنها با عمل به سیاست‌ها و احکام ابلاغی از سوی معظم له رونق خواهد گرفت.

برای توسعه کارآفرینی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین محورهای چهارگانه‌ای را ابلاغ کردند که یکی از این محور‌ها برای توسعه کارآفرینی، پرداختن به صنایع کوچک و خانگی است که می‌­تواند در زمینه کارآفرینی نهضتی ایجاد کند. ما تلاش می‌کنیم با همکاری سایر اقشار از جمله بسیج جامعه زنان کشور اقدامات جدیدی را دراین حوزه انجام دهیم.

نقش مهندسین بسیجی در دفاع مقدس چه بود؟

مهندسین در دوران دفاع مقدس در دو حوزه نقش بسیار موثری را ایفا کردند؛ یکیدر حوزه عمرانی، راهسازی، پل سازی،  استحکامات و غیره و دیگری در حوزه تولید سلاح و مهمات، بهره گیری از ظرفیت‌­های موجود در صنعت کشور، تعمیر و نگهداری هواپیماها و ادوات جنگی.

 

بسیجیان و مهندسان جوانی که در دوره جنگ می‌زیستند به تکلیف خود عمل کردند و پس از جنگ تحمیلی نیز به بازسازی مملکت و تلاش برای ورود به عرصه‌های علمی جهانی پرداختند. ویژگی‌ها و عملکرد یک مهندس بسیجی امروزی با توجه به شرایط کنونی کشور چگونه باید باشد؟

امروز با میدان نبردی در حوزه اقتصادی مواجه هستیم که کمتر از گذشته نیست، بلکه پیچیدگی‌های بیشتری نیز دارد و یک مهندس بسیجی باید با هوشیاری و آگاهی، از تمامی مسائل پیش ­روی خود اطلاع پیدا کند و با چشمی باز، مجاری نفوذ دشمن را برای ضربه زدن پیدا کرده و به موقع اقدام کند. برای نمونه امروز با ترویج اینکه ما نمی‌توانیم و عقب هستیم و باید از دانش روز استفاده کنیم، درصدد هستند تا از این مجرا در کشور ما نفوذ پیدا کنند. جوانان بسیجی باید با هوشیاری و شناخت موقعیت‌ها و تمام توان و هم افزایی بتوانند از این گذرگاه تاریخی عبور کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: