شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۵۲:۴۴
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۷۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
راه‌اندازی خانه‌های فناوری اطلاعات در محلات شهر، نقش موثری را در آگاه‌سازی مردم و جلوگیری از ترویج سبک زندگی مدرن دارند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل از گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با شکل‌گیری و گسترش فضاها و شبکه‌های مجازی و راه‌یابی آن‌ها به حریم خانواده‌ها روزانه بر آسیب‌های وارد‌ شده بر این کانون گرم افزوده می‌شود.

با ظهور تکنولوژی‌های نوین و برقراری ارتباطات با سبک‌های نو پدید، تحولات عظیمی در خانواده‌ها و کارکرد آن‌ها ایجاد شده تا حدی که زندگی آن‌ها را دچار اختلال کرده است. تحولاتی که ناخواسته از بیرون بر خانواده‌ها تحمیل می‌شوند منشا بروز دگرگونی‌های عمیق و اساسی در روابط خانوادگی و تغییر ارزش‌های آن‌ها است.

این روزها بسیاری از افراد از هر قشر و با هر سن و سالی با واردشدن اینترنت به فضای زندگی‌شان و به وسیله عضویت در گروه‌های اجتماعی مختلف در فضای مجازی دور هم جمع می‌شوند و با فاصله‌های دور و نزدیک با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

* افزایش گسترده روابط اجتماعی در اینترنت

با توجه به اینکه یکی از کاربردهای اینترنت برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است، ایجاد و شکل‌گیری روش‌های مختلف ارتباطی مثل پست‌های الکترونیکی، صفحات مختلف اجتماعی، پیام‌های کوتاه، ایمیل برقراری روابط را افزایش داده است و به عنوان راهی برای حفظ روابط اجتماعی در بین افراد مختلف محسوب می‌شود این موضوع تا حدی است که روزانه 400 میلیون نفر در سراسر دنیا برای برقرای ارتباط از اینترنت استفاده می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی و مجازی جزء اصلی و اساسی سبد فرهنگی خانواده‌ها شده‌اند و نوک پیکان آن‌ها به سمت خانواده‌ها است تا با تاثیرگذاری بر آن‌ها به هدف خود که از بین بردن ارزش‌های حاکم بر خانواده و جامعه است، برسند.

برخی شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای به طور تخصصی بر مقوله خانواده تمرکز کرده‌اند و محتوای برنامه‌های آن‌ها اغلب ترویج خانواده‌های بی سامان و لجام گسیخته، عادی سازی خیانت همسران و عادی جلوه دادن روابط جنسی دختر و پسر است.

علاوه بر این تاثیرات، گسترش استفاده از فضای مجازی در حوزه رابطه والدین و فرزندان نیز تغییراتی را موجب شده و نقش خانواده را در تربیت فرزندان کمرنگ کرده و باعث رشد شکاف نسلی و کاهش روابط بین آن‌ها شده است.

* ترویج سبک مدرن زندگی توسط فضای مجازی 

با تغییرات ایجاد شده در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی توسط رسانه‌ها و فضاهای مجازی، سبک زندگی مدرن بین جوانان رو به ترویج است. 

با توجه به توسعه فضای مجازی در چندین سال اخیر به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در داخل کشور نیز توجه ویژه‌ای شده است و مورد استقبال اکثر اقشار جامعه قرار گرفته است اما با وجود مزایا و استفاده‌های مفیدی که این‌گونه فضاها با خود به همراه دارند، یک سری آسیب‌های جدی را به ریشه و بنیاد خانواده‌ها وارد کرده‌اند.

کشور ما در بین 187 کشور جهان از نظر استفاده از اینترنت رتبه 87 را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای متوسط به شمار می‌رود.

با این وجود 35 درصد کاربران فضاهای مجازی و اینترنتی قشر جوان هستند که میانگین وقت صرف شده توسط آن‌ها 52 دقیقه در هفته تخمین زده شده است.

* محبوبیت شبکه‌های دوست‌یابی 

البته نباید نقش شبکه‌های دوست‌یابی را در گسترش پیامدهای منفی و ناگوار استفاده از این شبکه‌ها در بین جوانان نادیده گرفت. اغلب جوان ترها با عضویت خود در این قبیل شبکه‌ها به راحتی با کسانی که هیچ آشنایی با آن‌ها ندارند دوست می‌شوند و گاها هم به دام باندها و گروه‌های فساد می‌افتند.

در ایران نیز عضویت کاربران در شبکه‌های دوست یابی محبوبیت ویژه‌ای یافته است تا حدی که رتبه سوم را در این شبکه‌ها دارد.

محبوبیت شبکه‌های مجازی و ترویج فرهنگ رسانه‌ای توسط آن‌ها در ذهن و زندگی افراد موجب شده است تا فضای ذهنی جوانان تغییر جهت داده و به دنبال الگوگیری از این فرهنگ وارداتی و غربی باشند.

در نتیجه برای جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی حاصل استفاده از این قبیل وسایل ارتباطی باید آموزش‌های لازم قبل از ورود آن‌ها توسط ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه صورت گیرد تا از تاثیر گذاری آن‌ها بر فرهنگ و ارزش‌های جامعه خودداری شود. 

به این منظور همایش مدیریت تعییرات فرهنگی و فضای مجازی با رویکرد ارائه خدمات مناسب به خانواده‌ها، کاهش دغدغه‌ها ، نگرانی‌ها و سالم سازی فضای مجازی توسط مجموعه شهرداری برگزار شد.

حبیب‌اله غفوری دبیر جشنواره کانون و وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی شهر تهران در این‌باره گفت: جریانات فضای مجازی جهان شمول است و شهرداری تهران بازیرساخت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند نسبت به آگاه‌سازی مردم و تبدیل تهدیدات در فضای مجازی به فرصت‌ها، براساس هویت ایرانی و اسلامی اقدام کند.

حال با راه اندازی خانه فناوری اطلاعات در نقاط مختلف و محلات سطح شهر می‌توان در ترویج فرهنگ استفاده صحیح از وسایل ارتباطی نوین و بالا بردن سطح آگاهی مردم گامی موثر برداشت و جامعه را برای پذیرش و استفاده از محصولات فرهنگی جدید آماده کرد.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: